Γίνε προφέσορας του gaming με το PS4 Pro

Λίγες σκέψεις για τη νέα κονσόλα της Sony

note

Το συγκεκριμένο αρθράκι, το ξεκίνησα λίγα λεπτά μετά την επίσημη ανακοίνωση του PS4 Pro, ωστόσο δουλειές και υποχρεώσεις με ανάγκασαν να αναβάλλω την ολοκλήρωσή του. Δεν πειράζει όμως, καθώς η κυκλοφορία της κονσόλας είναι ακόμη μπροστά μας και μέχρι τότε θα κυλήσει ακόμη πολύ νερό στ’ αυλάκι και σίγουρα θα έχουμε ακόμη πιο αποκρυσταλλωμένη εικόνα για τις πραγματικές δυνατότητες της νέας παιχνιδομηχανής της Sony.

Στις 7 Σεπτεμβρίου του σωτηρίου έτους 2016, η Sony έκανε την ανακοίνωση του καινούριου σούπερ ντούπερ PS4 Pro. Το ονοματάκι είναι κομματάκι γελοίο, γιατί αφενός μεν είναι χιλιοπαιγμένο, και σε αυτή τη φάση ΤΟ κλισέ, του ντεκλισέ, ώ κλισάρα και αφετέρου φέρνει στο νου την αντίστοιχη χαζομάρα της Apple, που βάφτισε το 12ιντσο iPad “Pro”, λες και θα μπορείς ποτέ με ένα tablet να κάνεις επεγγελματική δουλειά της προκοπής.

ps4-pro-00

Δηλαδή, τι πα να πεί Pro, ρε φιλαράκι; Μέχρι σήμερα ξέραμε Pro το ποδοσφαιράκι. Δηλαδή, θα γίνουμε όλοι προφεσόροι του παιγνίου, χάρη στα 4,2 τεραφλόπια, το Έιτς Ντι Αρ (καμία σχέση με τον Τζέι Αρ) και την ανάλυση Ούλτρα Χάι Ντεφινίσιο; Και σιγά τα 4Κ, o παλαίμαχος Commodore VIC-20 είχε 5Κ και μετράει 34 χρόνια υπηρεσίας, απλώς θέλει λίγη παστούλα πάνω στο TED chip, κάτι το οποιο έμαθα λίαν προσφάτως, καθώς νταραβερίζομαι και με ρετρό μηχανάνκια τον τελευταίο χρόνο.

Θα πρέπει επίσης να προσέξουμε και μια άλλη, μικρή, ωστόσο αρκετά σημαντική λεπτομερειούλα: Είναι η πρώτη, αν δεν κάνω λάθος, φορά που στην ιστορία των παιχνιδοκονσολών έχουμε την ανακοίνωση μιας νέας, ουσιαστικά, κονσόλας, χωρίς όμως καθοριστική αλλαγή στην ονομασία της: μιλάμε για μια αναβαθμισμένη έκδοση του PS4, όχι για ένα “PS5”. Σαφώς και υπεισέρχεται και ο παράγοντας του marketing εδώ, ο οποίος δε θέλει να αποξενώσει την ήδη εγκατεστημένη βάση χρηστών, αλλά τους προτείνει δίοδο αναβάθμισης με πλήρη συμβατότητα με τα ως τόσο κυκλοφορήσαντα παιχνίδια για το “απλό PS4”.

Από τεχνικής άποψης, αυτό μαρτυρά ότι έχουμε προ πολλού μπει στην εποχή της κυριαρχίας του PC gaming, ακόμη κι όταν πρόκειται για κονσόλες: αμφότερα τα Xbox One και PS4 βασίζονται σε αρχιτεκτονική PC και αντιμετωπίζονται πλέον ως αναβαθμίσσιμες πλατφόρμες. Τέρμα πια τα “εξωτικά” συστήματα hardware, που δυσκόλευαν τους developers, όλα έχουν ομογενοποιηθεί, με στόχο φυσικά την εύκολη δημιουργία multi-plat τίτλων. Και φυσικά αυτό σπάει τα νεύρα πολύ συχνά, στους ακραιφνείς PC gamers, γιατί σε πολλές περιπτώσεις, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των παιχνιδιών υποβαθμίζονται για να “χωρέσουν” στις κατώτερες προδιαγραφές των κονσολών, ή ακόμη χειρότερα, σέρνονται για απαράδεκτο λόγο και αιτία, επειδή ο ντεβελοπεράς έγραψε στα αμελέτητά του το PC port (γκουχ, Arkham, γκουχ, γκουχ, Knight!).

Μέσα στην καλή χαρά!

Είδατε λοιπόν την παρουσίαση του Pro; Σκέτη μιζέρια και μουντρούχα. Ούτε η κηδεία του Καζαντζίδη. Που είναι ρε παιδιά ο Kevin Butler να ξεσηκώνει τα πλήθη με την καταιγιστική του προσωπικότητα (ταιριάζει το “καταιγιστική” με το “προσωπικότητα”; χμμ… who knows). Φέρτε τον μπάρμπα, μπας και ζωντανέψει λιγάκι η εκδήλωσις. Αλλά μπααααα, μέσα στο μαύρο της το χάλι.

Αφού ο γενικός δερβέναγας του Sony PlayStation ντιβίζιον (που ούτε ξέρω το όνομά του, ούτε με ενδιαφέρει) προσπέρασε μέσα σε δυο λεπτάκια το νέο PS4 slim, πέρασε στο ψητό, στα γρήγορα, μη χάνουμε και χρόνο, γιατί ως γνωστόν, ο χρόνος είναι χρήμα, το οποίο ερμηνεύεται με απανωτά demos νέων και μη παιχνιδιών που εκμεταλλεύονται το πουσαρισμένο hardware του Pro, για να αποδώσουν καλύτερα γραφικά, ομαλότερο framerate και, γενικά να προσφέρουν μια καλύτερη εμπειρία σε όλους τους φίλους που προτίμησαν το PS4 για την ψυχαγωγία τους.

Κατά γενική ομολογία, το αναμενόμενο PS4 Pro, που θα εμφανιστεί μέσα στο Νοέμβριο, ενόψει και της εορταστικής περιόδου, στην τιμή των 400 δολλαρίων, και δεδομένου ότι θα είναι η πρώτη παινιδοκονσόλα που θα σπάσει το φράγμα του 1080p, αποτελεί αντικειμενικά, ορόσημο στη βιομηχανία του gaming.

H αλήθεια, που κρύβεται πάντα πίσω από τα “ψιλά γράμματα” είναι ότι η ποιότητα των γραφικών και της ομαλότητας του animation, θα εξαρτάται σε πού μεγάλο βαθμό από το εκάστοτε παιχνίδι. Αν προσέξει κανείς κάθε παιχνίδι ξεχωριστά στην παρουσίαση, θα διαπιστώσει ότι δεν έχουμε σε κάθε περίπτωση τα ίδια εντυπωσιακά αποτελέσματα. Έτσι για παράδειγμα, το μικρό preview του Mass Effect Andromeda, εκτυλισσόταν σε σκοτεινούς χώρους και με ρυθμούς… χελώνας, μη δίνοντας έτσι σαφή εικόνα για την απόδοση σε στιγμές που κορυφώνεται η δράση. Αντιθέτως, πολύ εντυπωσιακά τα αποτελέσματα ήταν στο Zero Dawn, αν και το ορατό αποτέλεσμα μπορούσαν να το δουν μόνο οι παρευρισκόμενοι, καθώς η διαφορά μεταξύ απλής και HDR εικόνας δεν μπορεί να αναμεταδοθεί (ακόμη) μέσω YouTube, ακόμη κι αν βλέπεις μέσα από μια HDR τηλεόραση.

Από την σκοπιά του PC gamer

Ασφαλώς υπάρχει και ο αντίλογος, ο οποίος προέρχεται, κατά κύριο λόγο, από τους οπαδούς του PC gaming. Είναι αλήθεια ότι αναλύσεις υψηλότερες του 1080p είναι κοινός τόπος για την κοινότητα των PC gamers. Όχι όμως και για πολλούς από τους ΪΔΙΟΥΣ τους PC gamers, καθώς είναι πολύ λίγοι εκείνοι, οι οποίοι διαθέτουν τον κατάλληλο, ακριβό, εξοπλισμό για ικανοποιητικό gaming σε τέτοιες υψηλές αναλύσεις, και αφετέρου, είναι ακόμη λιγότεροι εκείνοι που διαθέτουν μια αξιοπρεπή οθόνη ή τηλεόραση 4Κ. Όσο δε για εκείνους που έχουν στην κατοχή τους τηλεόραση 4Κ με HDR, αυτοί πλέον μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού (μεταφορικά πάντα…).

Δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξει PC, ολοκληρωμένο PC, που στην τιμή των 400 ευρώ να προσφέρει ικανοποιητική απόδοση σε αναλύσεις 4Κ. Μόνο μια αξιοπρεπής κάρτα γραφικών μπορεί να κοστίσει τουλάχιστον 300 ευρώ, ενώ για να μιμηθεί κανείς το συμμαζεμένο και συμπυκνωμένο σύστημα του PS4 Pro, πρέπει να επενδύσει σε κουτί, motherboard και τροφοδοτικό Mini ITX, και όπως όλοι ξέρουμε, η σμίκρυνση πάντα κοστίζει στη βιομηχανία των ηλεκτρονικών.

Αν διαβάσει κανείς τις αναλύσεις έγκυρων sites, όπως π.χ. του Digital Foundry (δες το σχετικό βίντεο αμέσως παρακάτω), θα διαπιστώσει ότι το PS4 Pro, μπορεί μεν να επιτύχει native ανάλυση 4Κ, σε επιλεγμένα παιχνίδια, όπως π.χ. στο προσεχές remake του The Last of Us, πλην όμως το hardware του δεν είναι αρκούντως ισχυρό, ώστε να μπορεί να αποδίδει σταθερά 4Κ με ομαλό frame rate σε όλα τα games. τα περισσότερα από αυτά θα αξιοποιούν διάφορες τεχνικές upscaling και super-sampling, με απλά λόγια, τεχνικές και “κόλπα”, τόσο σε επίπεδο software, όσο και hardware, έτσι ώστε η εικόνα να προβάλλεται στα 4Κ, αλλά εσωτερικά, να προέρχεται από πηγαία assets χαμηλότερων αναλύσεων π.χ. 1080p ή 1440p.

Αξίζει τα λεφτά του;

Προτείνεται λοιπόν το PS4 Pro για αγορά; Βεβαίως, αν έχεις ήδη ένα PS4, ή ακόμη καλύτερα, αν έχεις μείνει ακόμη πιστός στην 7η γενιά των βιντεοκονσολών, με προεξέχοντα δείγματα το Xbox 360 και το PS3. Ειδικά άμα έχεις επενδύσει στο PS4, κατά πάσα πιθανότητα θα δεις όλη τη βιβλιοθήκη των παιχνιδιών σου να ανανεώνεται, απ’ ότι έχω καταλάβει με τη συνδρομή κάποιου update που θα κατεβάζεις, για να εκμεταλλευτεί τις υψηλότερες αναλύσεις, τα καλύτερα fps και τη διευρυμένη χρωματική παλέτα που μπορεί να αποδώσει το Pro.

Τώρα, αν είσαι χρόνια στο PC-κουρμπέτι, αξίζει να επενδύσεις; Η απάντση είναι απλή: “Τσου”, όπως θα έλεγε και ο φίλτατος Ducklord. Τί να το κάνεις, ειδικά όταν οι cross-platform τίτλοι έχουν γίνει πλέον ψωμοτύρι και τα εξκλούσιβς πάνε να γίνουν είδος προς εξαφάνιση. Φυσικά αν έχεις τα φράγκα και θέλεις να παίξεις τα αποκλειστικά παιχνίδια της συγκεκριμένης πλατφόρμας, όπως π.χ. το The Last of Us, το Uncharted κλπ, ασφαλώς και προτείνεται. Κακά τα ψέμματα όμως, ένα PC σου προσφέρει τόση ελευθερία, ευελιξία και άνεση, που θα αισθανθείς ότι έχεις κάνει downgrade, ειδικά αν προέρχεσαι από ένα μηχάνημα “τούμπανο”, όπως λένε και οι μισές διαφημίσεις αγγελιών στο Insomnia…
Αυτά τα ολίγα, σίγουρα δεν κομίζω γλαύκας ες Αθήνας, δεν έχω να προσθέσω κάτι σε ότι έχει ήδη αναφερθεί. Απλώς θέλω να πω ότι δεν αξίζει τον κόπο και είναι πραγματικά ανωφελές να κατακρίνει ή να εκθειάζει κάτι που δεν έχει δει ακόμη.

Galacticus's thoughts

Σίγουρα το νέο PS4 Pro είναι, απ΄ότι όλα δείχνουν, ένα θαυμάσιο μηχάνημα, με πολλές προοπτικές και θα επιτρέψει στη Sony να προσφέρει τη δική της αντιπρόταση και στον τομέα της εικονικής πραγματικότητας, για να ανταγωνιστεί το HTC Vive και το Oculus Rift. Η μόνη επιφύλαξη που έχω είναι οι υποψίες για αυξημένο ενδεχόμενο βλαβών, εξαιτίας της μεγάλης ηλεκτρικής κατανάλωσης και πιθανόν της μεγάλης συσσώρευσης θερμότητας, καθώς το μηχάνημα υπολογίζεται ότι μπορεί να τραβαει ακόμη και 300W στο “peak” της λειτουργίας του. 300W με το ζόρι τραβάει όλο μου το σύστημα, που διαθέτει Core i7 Haswell, GTX 970 και 4 σκληρούς…

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.