Movie review: Ex Machina

Κλειστοφοβικό sci-fi θρίλερ με χαμηλό budget, αλλά υψηλή ποιότητα

alert

Η παρουσίαση της ταινίας περιέχει spoilers, και αποτελεί περισσότερο συζήτηση πάνω στα θέματα που θίγει. Ούτως ή άλλως πρόκειται για μια καλή ταινία, με την προϋπόθεση ότι είσαι φίλος της sci-fi. Σου συνιστώ πρώτα να τη δεις και μετά να επιστρέψεις εδώ για να ανακαλύψεις ακόμη περισσότερες πτυχές και προεκτάσεις της!

Ex machina

Τελικά, εκεί που δεν το περιμένεις, σου ξεπετάγεται μια ταινία από το πουθενά, χωρίς μεγαλόπνοα σχέδια, χωρίς διθυράμβους, με πολύ περιορισμένο προϋπολογισμό, αλλά με συντελεστές άξιους και υπεύθυνους, ταλαντούχους στη δουλειά τους και προσεκτικούς με το θέμα που προσεγγίζουν, αλλά και σεβασμό προς το κοινό, που θα παρακολουθήσει το έργο τους. Το Ex Machina διάγει παράλληλο βίο με μια άλλη, εξίσου εξαιρετική ταινία, ακριβώς της ίδιας θεματολογίας, το The Machine, που μας άρεσε πάρα πολύ και το οποίο είναι κι αυτό μια ανεξάρτητη παραγωγή χαμηλού κόστους, αλλά υψηλής ποιότητας, σε πολλά επίπεδα.

Το Ex Machina έχει ως κεντρικό του θέμα την τεχνητή ευφυΐα και μας διηγείται την (τραγική, έτσι όπως εξελίσσεται) φανταστική ιστορία της δημιουργίας των πρώτων ανθρωπόμορφων ρομπότ με τεχνητό εγκέφαλο, ο οποίος φτάνει και, όπως αποδεικνύεται, ξεπερνά την ευφυΐα του ανθρώπινου δημιουργού. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε μεταγενέστερη δεκαετία μέσα στον 21ο αιώνα, όταν ο ζάμπλουτος και μεγαλοφυής τεχνικός και επιστήμονας Nathan (Oscar Isaac), προσκαλεί στο απομακρυσμένο του καταφύγιο, τον υπάλληλό του Caleb (Domhnall Gleeson). O Nathan σκιαγραφείται με τα χαρακτηριστικά ενός εκπληκτικά ευφυούς και εκκεντρικού ατόμου, με έντονες δόσεις ναρκισσισμού και μεγαλομανίας, μια διασταύρωση μεταξύ Mark Zuckerberg, Tony Stark, Ellon Musk και Μότσαρτ.

Ο Nathan είναι CEO της Bluebook, μιας φανταστικής εταιρείας, στα πρότυπα της Google και έχει καταφέρει να μετατρέψει τα δεδομένα που λαμβάνει από τις αναζητήσεις όλων των ανθρώπων της υφηλίου, σε μια τεχνητή ευφυΐα, έναν τεχνητό εγκέφαλο, ο οποίος αντλεί γνώση από όλη την παρακαταθήκη της ανθρώπινης εμπειρίας. Έχοντας στη διάθεσή του, πρακτικά ανεξάντλητους οικονομικούς πόρους, ο Nathan αποσύρεται σε ένα υπόγειο ερευνητικό κέντρο και ταυτόχρονα πολυτελή κατοικία, όπου καταφέρνει και φτιάχνει όχι ένα, αλλά πολλές διαδοχικές εκδόσεις, ολοένα και αρτιότερων ανθρωπόμορφων ρομπότ, όλα με τη μορφή γυναίκας.

Το αποκορύφωμα της δουλειάς του είναι η Ava (Alicia Vikander), ένα ρομπότ που φαίνεται ότι επιτέλους έχει αυτό που από την αρχή έψαχνε ο Nathan: συνείδηση. Φαίνεται ότι καταφέρνει να δημιουργήσει μια τεχνητή ευφυΐα, η οποία, όχι μόνο δείχνει σημάδια συνείδησης, αλλά και αυτοσυνειδησίας, και είναι πλέον αδύνατον στον καθένα να ξεχωρίσει, αν πρόκειται για βιολογικό ή τεχνητό ανθρώπινο ον. Για να διαπιστώσει αν κάποιος εξωτερικός παρατηρητής μπορεί να δοκιμάσει την ευφυΐα της Ava, επιλέγει για αυτόν τον σκοπό έναν υπάλληλό του, τον Caleb.

Ex Machina

Ο Caleb, ένας, επίσης έξυπνος, αλλά και μοναχικός software engineer, καταφθάνει ενθουσιασμένος στο σπίτι του μεγιστάνα εργοδότη του, με ελικόπτερο, στη μέση του πουθενά, με την εντύπωση ότι έχει επιλεγεί, ανάμεσα σε πλήθος συναδέλφων του, να περάσει μια εβδομάδα με το ίνδαλμά του, θεωρώντας ότι το αφεντικό του τον έχει διαλέξει, αναγνωρίζοντάς του ιδιαίτερα προσόντα και ικανότητες.

Στην πραγματικότητα ο Nathan έχει στήσει έναν ψεύτικο εσωτερικό διαγωνισμό, ενώ έχει προεπιλέξει τον Caleb, παρακολουθώντας τον επί μακρόν, καταγράφοντας τα πάντα γύρω από την επαγγελματική και προσωπική του ζωή. Και μάλιστα, έχει φτιάξει τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και τον τρόπο συμπεριφοράς της Ava, επίτηδες, σύμφωνα με το προφίλ από την παρακολούθηση και το ψηφιακό αποτύπωμα του Caleb. Η Ava έχει φτιαχτεί έτσι, ώστε να σαγηνεύσει τον Caleb, να τον κάνει να την ερωτευτεί και μάλιστα να καταφέρει να τον στρέψει εναντίον του Nathan, ζητώντας του να την βοηθήσει να δραπετεύσει από το κλειστοφοβικό καταφύγιο.

Τώρα, γιατί ο Nathan στήνει όλο αυτό το μπερδεγουέη σκηνικό, γιατί ζει μόνος του με τα γυναικεία ρομποτάκια του, τι του φταίει ο άμοιρος ο Caleb, όλα αυτά είναι εύλογα ερωτήματα, που θα μπορούσε να διατυπώσει ένας γνωστικός άνθρωπος. Είναι προφανές ότι ο τετραπέρατος Nathan έχει αρκετές λασκαρισμένες βίδες, επιβεβαιώνοντας τη ρήση ότι “διάνοια και τρέλα, τις χωρίζει μια πολύ λεπτή γραμμή”.

Δυστυχώς, τόσο για τον Nathan, όσο και για τον Caleb, θα αποδειχθεί ότι η Ava δεν παίζει με τους κανόνες κανενός από τους δύο και ότι χρησιμοποιεί αμφότερους, για το δικό της, απώτερο σκοπό, τη φυγή και την ανεξαρτησία της. Ο Nathan θα πέσει θύμα της ίδιας του της πλεκτάνης και ο Caleb, θα πληρώσει, ο κακομοίρης τα καπρίτσια του αφεντικού του, χωρίς να έχει πειράξει ούτε μύγα. Δυστυχώς όμως, έτσι είναι: “life’s a bitch!”

note

Το review συνεχίζεται στις επόμενες σελίδες

Page 1 of 41234
Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.