Οι εταιρείες πιέζουν να απαγορευθεί κάθε hacking στα games

Είσαι hacker; Είσαι πειρατής και σε χώνουμε μέσα!
Είναι γνωστό ότι στις ΗΠΑ (και σε άλλες χώρες, μέσω παρόμοιων νομοθετικών πλαισίων), ισχύει ο νόμος Digital Millennium Copyright Act (DMCA), ο οποίος είναι μια γενική ομπρέλα που προστατεύει τα συμφέροντα των εταιρειών από την καταπάτηση των πνευματικών τους δικαιωμάτων. και είναι επίσης γνωστόν ότι στην πραγματικότητα, αν ίσχυαν κατά γράμμα όλα όσα προβλέπουν οι πολυάριθμες διατάξεις του, τότε σχεδόν όλοι μας θα αντιμετωπίζαμε ποινική δίωξη.

note

Να διευκρινίσω ότι το θέμα δεν αφορά τόσο πολύ την αγορά αυτή τη στιγμή, ειδικά με τη στροφή που έχει πάρει στην ψηφιακή διανομή, με επίκεντρο το Steam, το Origin και τις άλλες “ιντερνετικές” πλατφόρμες διανομής PC games, αλλά την ελευθερία για μετασκευή παλιότερων games, των οποίων η υποστήριξη έχει πάψει. Ούτε μιλάμε για τη βλακεία μερικών να πειρατεύουν παιχνίδια που κοστίζουν πλέον 5-10 ευρώ στο Steam: ρε πανύβλακα, έδωσες 500 ευρώ για αναβάθμιση και κατεβάζεις το Witcher πειρατικό; Πόσο ηλίθιος είσαι;

Η τελευταία απαίτηση των οργανώσεων των εταιρειών, με πρωτοστατούσες τις ESA (από το χώρο των games), MPAA (κινηματογράφος) και RIAA (μουσική), είναι η άσκηση έντονης πίεσης σε Δικαιοσύνη, Νομθέτες και Κυβέρνηση, να απορρίψουν όλες τις εξαιρέσεις που έχουν θεσμοθετηθεί τα τελευταία χρόνια πάνω στον DMCA. Π.χ. αν και γενικά θεωρείται ότι δεν επιτρέπεται η αλλοίωση του κώδικα στο software, ας πούμε σε ένα παιχνίδι, εξαιρούνται οι περιπτώσεις που η μετατροπή (hacking) γίνεται για να μπορεί το software να συνεχίσει να τρέχει σε νεώτερα συστήματα, ή είναι απαραίτητη η παράκαμψη των δικλείδων DRM που έχει βάλει ο κατασκευαστής.

Γιατί γίνεται αυτό; Απλούστατα, υπάρχουν πολλοί και διάφοροι πρακτικοί λόγοι, που δεν έχουν σχέση με την πειρατεία. Για παράδειγμα κάποια κοινότητα gamers θέλει να παίζει online ένα παιχνίδι, του οποίου οι servers έχουν κλείσει, κι έτσι του αλλάζουν το σύστημα δικτύωσης για να παίζει σε ιδιωτικούς servers. Χαρακτηριστικά είναι τα προβλήματα που συναντούν πολλοί που έχουν αγοράσει ένα παιχνίδι για PC που απαιτούσε λογαριασμό στο Windows Live, αλλά τώρα, ο μοναδικός τρόπος να τρέξουν το παιχνίδι που έχουν αγοράσει και έχουν αποκτήσει εντελώς νόμιμα, είναι να παρακάμψουν την προστασία του με hacked patch. Και δε μιλάμε για “abandoned” παιχνίδια δεκαετιών, που μπορεί να αναβιώνουν στο GOG, αλλά για παιχνίδια τελευταίας πενταετίας. Επίσης υπάρχουν μουσεία, ινστιτούτα και ερευνητικά ιδρύματα που ασχολούνται με τη μελέτη και διαφύλαξη της ηλεκτρονικής κληρονομιάς και, πολύ συχνά, ο μόνος τρόπος διατήρησης και μελέτης ενός παλιού software είναι το hacking και η παράκαμψη προστασίας αντιγραφής και DRM.

Info

Κάθε 3 χρόνια συνέρχεται η αρμόδια επιτροπή για υποθέσεις copyright και εξετάζει ποιες εξαιρέσεις πρέπει να αναθεωρηθούν, ποιες να αφαιρεθούν και ποιες να προστεθούν, από καινούρια δεδομένα που προκύπτουν. Εδώ λοιπόν έρχεται το λόμπι των εταιρειών και θέλει να καταργηθεί αυτή η επιτροπή και να μην υπάρξει καμία εξαίρεση στην ανακήρυξη οποιουδήποτε hacking σε παράνομη ενέργεια.

Μην το πειράζεις! Τζιζ!

Τι μας λέει λοιπόν η ESA, της οποίας μέλη είναι πρωτοκλασάτες εταιρείες όπως Sony, Microsoft, EA, Nintendo κοκ; Θεωρούν ότι κάθε εξαίρεση σις διατάξεις του DMCA είναι αθέμιτη και οποιαδήποτε περίπτωση hacking πρέπει να θεωρείται παράνομη. Ας θυμηθούμε ότι οι ίδιες εταιρείες θεωρούν το jailbreaking παράνομο, κάθε σπάσιμο DRM για παράκαμψη προστασίας σε DVD, Blu-ray, ακόμη και για χρήση σε μοντάζ για την παραγωγή βίντεο ή την τήρηση αντιγράφων ασφαλείας είναι επίσης παράνομη. Με απόλυτα κριτήρια, ακόμη και η χρήση ROMs και rooting σε ένα tablet ή smartphone θεωρείται παράνομη, όπως επίσης η παράκαμψη προστασίας και η μετασκευή ενός ηλεκτρονικού προϊόντος, ώστε αυτό να χρησιμοποιηθεί, κατόπιν δωρεάς, σε σχολεία, νοσοκομεία, κοινωφελή ιδρύματα κλπ. Για όλα αυτά και πολλά άλλα υπάρχουν εξαιρέσεις, τις οποίες θέλουν να καταργήσουν οι εταιρείες.

Με παρόμοια λογική, κανονικά απαγορεύεται να δανειστείς και να παίξεις ένα παιχνίδι από το φίλο σου (κάτι για το οποίο είχε φάει το κράξιμο της αρκούδας η Microsoft, στο λανσάρισμα του Xbox One, για να τα μαζέψει μετά, άρον-άρον), ή να πουλήσεις έναν υπολογιστή με προεγκατεστημένο software, γιατί η άδειά του είναι προσωπική και αφορά μόνο εσένα.

Φυσικά, οι εταιρείες gaming, θέλεου να καταστήσουν ολοκληρωτικά το hacking σε παράνομη δραστηριότητα, για να μπορούν να βγάζουν συνέχεια remastered παλιά τους παιχνίδια, για να πληρώνουμε συνέχεια, προκειμένου να παίξουμε αγαπημένους τίτλους, κάτι που κάνει κατεξοχήν η Microsoft, προτρέποντας να πάρεις Xbox One, για να παίζεις μετασκευές παιχνιδιών για PC, που δεν τρέχουν πια στο Windows Live. Επίσης, δεν εκλείπουν οι τραγελαφικές περιπτώσεις, που το original παιχνίδι αρνείται να εκτελεστεί, εξαιτίας της ίδιας της προστασίας DRM και έτσι απαιτείται crack για να τρέξεις το παιχνίδι που νομίμως έχεις αγοράσει! Είναι κάτι που μου έχει συμβεί 4-5 φορές στο παρελθόν και με έκανε… Τούρκο, όπως στον φίλο του παρακάτω βίντεο:

Αντί να αρμέγουν τους καταναλωτές για να αγοράζουν τα ίδια και τα ίδια, απλώς σε διαφορετικές πλατφόρμες και να ενοχοποιούν ολοκληρωτικά την έννοια του hacking, συνδέοντάς την με απόλυτο τρόπο με την πειρατεία, μήπως θα ήταν καλύτερα οι εταιρείες να πάψουν να κάνουν το ένα σφάλμα μετά το άλλο; Μισοτελειωμένα παιχνίδια, πανάκριβα DLC, πίεση για προπαραγγελίες, διαφημίσεις που δεν ανταποκρίνονται στο πραγματικό περιεχόμενο, συνεχείς αναβολές, ασυμβατότητα προς τα πίσω, έλλειψη πρωτοτυπίας, χαρακτηρίζουν τα περισσότερα ΑΑΑ games, σήμερα. Σίγουρα υπάρχει η ανεξάρτητη σκηνή, αλλά εκ των πραγμάτων λίγα indie παιχνίδια ξεχωρίζουν μέσα στον ωκεανό της μετριότητας.

Galacticus's thoughts

Στην πραγματικότητα, όλοι, κάποια στιγμή ακολουθούμε τις εξελίξεις και πάμε σε καινούρια συστήματα, αγοράζουμε νέα παιχνίδια και μηχανάκια. Ούτως ή άλλως, η αγορά έχει μετατοπιστεί πάρα πολύ προς τη μεριά της ψηφιακής διανομής, που λύνει τα προβλήματα των παλιών μεθόδων DRM σε φυσικά μέσα. Το θέμα δεν είναι εκεί. Το πρόβλημα είναι ότι η εταιρεία θέλει να έχει ΑΠΟΛΥΤΟ έλεγχο. Τι πειράζει αν εγώ έχω χακάρει το παλιό μου Xbox και του έχω βάλει Linux για να το κάνω media center; Ή γιατί να μην εκμεταλλευθώ τον Dolphin emulator για να τρέξω ένα παιχνίδι που δεν παίζει πια στο χαλασμένο μου Νintendo Wii; Κι επίσης, γιατί να θεωρούμαι παράνομος, αν ακόμη χρησιμοποιώ rooted Android και CM ROM για το κινητό μου, επειδή δεν μπορώ να μαζέψω ακόμη λεφτά για ένα καινούριο; Δεν αμφιβάλλω για τις αιτιάσεις για πειρατεία, δεκτό, αλλά εκείνο που με βρίσκει αντίθετο, είναι η λογική ότι θεωρούμαι  εκ των προτέρων παράνομος, για οποιοδήποτε προϊόν hacking και παράκαμψης DRM χρησιμοποιήσω, ανεξαρτήτως σκοπού.

 

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.
  • ducklord

    Πρόσφατα ξεκίνησα να παίζω πάλι το κλασσικό και αγαπημένο BioShock και, ψάχνοντας για tweaks μπας και έχει βγει στο ενδιάμεσο απο τότε κανένα mod που να αναβαθμίζει τα γραφικά του, έπεσα σε μια αρχαία και ξεχασμένη συζήτηση που είναι άμεσα σχετική με όσα λες: θυμάσαι “τι έπαιζε με το activation του”, που είχε γίνει ο κακός χαμός;

    Μιλάμε για ένα απο τα κλασσικότερα, πια, παιχνίδια, που στιγμάτισε το gaming με τον δικό του τρόπο και θεωρείται απο πολλούς (και απο εμένα) απόδειξη πως, ναι, το gaming ΜΠΟΡΕΙ να είναι Τέχνη. Αν, όμως, όλα συνέβαιναν όπως τα είχε φανταστεί η 2K όταν το πρωτοκυκλοφόρησε, τωρα ΔΕΝ θα μπορούσαμε πια να το παίξουμε. Γιατί;

    1ον, ακόμα και το “hard copy σε δισκάκι” ΔΕΝ είχε μέσα του το… εκτελέσιμο αρχείο του παιχνιδιού (!!!)… Έπρεπε πρώτα να το εγκαταστήσεις και μετά να συνδεθείς online, να επιβεβαιώσεις πως όντως το είχες αγοράσει νόμιμα, για να μπορέσεις να το κατεβάσεις και να παίξεις.

    2ον, ακόμα και όταν το έκανες αυτό, σου επιτρεπόταν να το κάνεις μέχρι… 2 φορές (!!!!!!!)… Μετά, θα έπρεπε να ξανα-μανα σκάσεις €50 – €60 για να ξαναγοράσεις το παιχνίδι, αν ήθελες να το παίξεις τρίτη και τέταρτη (και βάλε) φορά.

    Φυσικά, με την πάροδο του χρόνου – και την κατακραυγή του κόσμου – η 2K αναγκάστηκε να τα αλλάξει και τα δυο. Και τώρα πια, στην έκδοση για Steam (που είναι και η δημοφιλέστερη “απο τις σύγχρονες”), δεν υφίσταται κανένα από τα δύο προβλήματα, οπότε και έχει ξεχαστεί το… καραγκιοζιλίκι του παρελθόντος.

    Αυτά ΔΕΝ είναι “προστασία απο την πειρατεία”. Αυτά είναι τραγικές προσπάθειες αρμέγματος του κόσμου, και κάποιος θα έπρεπε να φτάσει μέχρι στα δικαστήρια για να αντισταθεί σε αυτές. Έχει ξεφύγει πια η κατάσταση, και ΔΕΝ γίνεται, με κάποιο μαγικό τρόπο, τα ψηφιακά αγαθά να αντιμετωπίζονται ως κάτι εντελώς διαφορετικό απο τα υλικά, με εντελώς δικούς τους κανόνες που, ω, τι έκπληξη, πάντα είναι υπέρ του δημιουργού – κατασκευαστή. Παράδειγμα: αν πάρεις ένα τροφιμο απο το super market και πάθεις δηλητηρίαση, ΜΠΟΡΕΙΣ να κηνυγήσεις αυτόν που στο πούλησε – το παρήγαγε – κόντεψε να σε στείλει στον τάφο, και να δικαιωθείς. Με τα digital αγαθά ΓΙΑΤΙ να μην μπορείς π.χ. να κηνυγήσεις αυτόν που ένα “αγαθό” που σου πούλησε ήταν σκάρτο και σου πήρε σβάρνα όλα τα δεδομένα σου – σου προξένησε ζημιές στον υπολογιστή;

    Μας έχουν πηδήξει να κλαίγονται συνεχώς πως “θίγονται τα δικαιώματα τους” μα έχουν ολοκληρωτικά χεσμένα τα δικά μας δικαιώματα ως καταναλωτές. Πότε θα τελειώσει αυτή η ιστορία;

  • Marios GM

    Ποτε θα τελειωσει; Μονο οταν βρεθει μια κυβερνηση με @@ και τους πει οτι “οι απατεωνιες κομμενες”. Μεχρι τοτε ολοι θα τα παιρνουν για να κανουν τα στραβα ματια.