To Mantle πέθανε, ζήτω το Vulkan!

Η AMD ανοίγει το παιχνίδι της, για να αντιμετωπίσει το DirectX 12
Το Mantle είναι ένα graphics API που αξιοποιεί στο μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες των GPUs της AMD, χαρίζοντας καλύτερα frame rates από το DirectX 11 της Μicrosoft. Στην πράξη, το κέρδος κυμαίνεται από ισχνά επίπεδα, σε αξιοσημείωτα και αντιληπτά οφέλη, εξαρτώμενο πολύ από το εκάστοτε παιχνίδι, με άλλα λόγια δεν είναι πάντα δεδομένο ότι η εφαρμογή του θα έχει πρακτικά θετικά αποτελέσματα.

Το θέμα μας, ωστόσο, δεν είναι αυτό, αλλά η ουσιαστική μετάλλαξη του Mantle σε ένα ανοικτό πρότυπο, με την ονομασία Vulkan, το οποίο δε θα περιορίζεται σε συγκεκριμένη πλατφόρμα hardware. Το Vulkan API είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας της AMD με το Khronos Group, ένα consortium που χρηματοδοτείται από δεκάδες εταιρείες τεχνολογίας, με κύριο σκοπό την παγίωση ελεύθερων standards που αφορούν ότι έχει να κάνει με γραφικά και computing, κατά βάση κινούμενο με άξονα το OpenGL/CL.

To Vulkan προωθείται ως μεταξέλιξη του OpenGL και οι δύο βασικοί του στόχοι είναι η απλοποίηση και βελτιστοποίηση της δομής λειτουργίας του, έτσι ώστε αφενός μεν να μπορεί να λειτουργεί σε κάθε πλατφόρμα hardware και αφετέρου να έχει καλύτερες επιδόσεις.

vulkan-01

Το Vulkan API, όπως φαίνεται σχηματικά από την παρακάτω εικόνα, έρχεται σε αντιπαράθεση, ως προς τη βασική του φιλοσοφία, με άλλα διαδεδομένα APIs. Βλέπουμε π.χ. την προσέγγιση της Apple, της οποίας το API είναι το πιο περιοριστικό, καθώς στοχεύει σε ένα συγκεκριμένο συνδυασμό κλειστού hardware/software. Το DirectX, από την άλλη πλευρά, μπορεί να υποστηρίζει πολλαπλά είδη hardware, αλλά περιορίζεται στην οικογένεια των Windows, ενώ το Mantle API, μπορεί θεωρητικά να συνεργάζεται με πολλαπλά λειτουργικά, αλλά περιορίζεται, αυτή τη φορά σε μια συγκεκριμένη πλατφόρμα hardware.

vulkan-02

Το αξιοσημείωτο είναι ότι το Khronos Group χρηματοδοτείται, μεταξύ των άλλων, και από τις Intel και Nvidia, οπότε βλέπουμε ακόμη και τώρα αυτές τις δύο εταιρείες να εκμεταλλεύονται το Vulkan API για την υποστήριξη των δικών τους προϊόντων, τα οποία είναι, φυσικά, ανταγωνιστικά με εκείνα της AMD!

Για του λόγου το αληθες, ιδού μια επίδειξη των πλεονεκτημάτων του Vulkan API σε GPU της Intel.

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.