Half-Life 3 σε VR? Εμ… Nope..?!

Πώς η ανθρώπινη ηλιθιότητα μπορεί να σε κάνει να παρεξηγήσεις μια απλή δήλωση. Όχι, ΔΕΝ “έρχεται Half-Life 3 σε virtual reality” – ή, τουλάχιστον, κανείς δεν υπαινίχθηκε κάτι τέτοιο. Αλλά, ναι, θα το δούμε. Μπλέχτηκες;

half_life_2_011.jpg

Με την αποκάλυψη του συστήματος εικονικής πραγματικότητας της ίδιας της Valve, αρκετοί πωρωμένοι με την σειρά Half-Life (ανάμεσα στους οποίους τυγχάνει και η… αφεντομουτσουνάρα μου), έσπευσαν να πουν πως αυτό σημαίνει ότι σύντομα θα δούμε το Half-Life 3. Σε Virtual Reality. Εμ… Nope?

Η αλήθεια είναι πως προσπαθώ να φανώ συντηρητικός, και ολίγον τι ρεαλιστής , αφού όντως υπάρχουν ενδείξεις για αυτό: από την HTC, με την οποία κατασκεύασε το (Re)Vive, το σύστημα εικονικής πραγματικότητας της η Valve, “ξέφυγε” πως “ετοιμάζουν και Half-Life για αυτό”. Και, επιπλέον, η ιδέα “παίζει” εδώ και χρόνια, αφού το όνομα της σειράς Half-Life είναι ταυτόσημο με τεχνολογικές καινοτομίες και σημαντικές εξελίξεις στο χώρο του gaming. Παράδειγμα;

Το πρώτο Half Life ήταν το παιχνίδι που καθιέρωσε την ρεαλιστική σχεδίαση των επιπέδων και της δράσης στον κόσμο του gaming. Οι περισσότεροι σήμερα δεν καταλαβαίνουν πως το εννοούμε αυτό, αλλά εκείνα τα… πέτρινα χρόνια του gaming είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε παιχνίδια που οι πίστες τους, αν το σκεφτόσουν από… αρχιτεκτονικής άποψης, απλά δεν έβγαζαν νόημα!

Quake_1.jpg

Μπορεί π.χ. να έμπαινες σε ένα δωμάτιο που, στο εσωτερικό του, ήταν τρεις φορές μεγαλύτερο από ό,τι φαινόταν όταν το πλησίαζες, ενώ όπλα και “πρώτες ύλες” (medikits, σφαίρες κ.λπ.) μπορεί να αιωρούνταν στην μέση της πίστας, επάνω σε κάποιο βάθρο ή κρυμμένες πίσω από έναν μυστικό τοίχο.

Διότι όλοι μας έχουμε τα όποια φάρμακα στο σπίτι μας κρυμμένα πίσω από μυστικούς τοίχους, έτσι;

Αυτό ήταν ένα από τα σημαντικά χαρακτηριστικά του πρώτου τίτλου. Ο δεύτερος επικεντρώθηκε περισσότερο σε τεχνολογικές καινοτομίες, π.χ. σε τεχνικές απεικόνισης του φωτισμού έτσι ώστε τα γραφικά να προσαρμόζονται ανάλογα με την φωτεινότητά του περιβάλλοντος στο οποίο υποτίθεται πως βρισκόταν ο χαρακτήρας που έλεγχε ο παίκτης.

Half-Life 2 - Episode 4 - 004

Ακούγεται μπλεγμένο; Το πιο απλό παράδειγμα είναι αυτό που έλεγαν και οι ίδιοι οι δημιουργοί του: όταν βγαίνεις από ένα σκοτεινό τούνελ, τα μάτια σου καθυστερούν λίγο να προσαρμοστούν στο πόσο πιο φωτεινός σου φαίνεται ο έξω κόσμος. Ε, αυτή, και άλλες τέτοιες πατέντες (π.χ. το εύρος HDR, με το οποίο η Valve πειραματίστηκε με το Lost Coast πριν το ενσωματώσει στα Half-Life Episodes) ήταν αναπόσπαστα κομμάτια της τεχνολογικής υποδομής του τίτλου.

Τέλος πάντων, για να πηγαίνουμε και στην ίδια την είδηση, τώρα, που η virtual reality φαίνεται πως, όντως, επιτέλους γίνεται πραγματικότητα, κάτι που όντως θα μπορούμε να έχουμε στα σπίτια μας, αλλά και που θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον κόσμο του gaming, είναι λογικό να περιμένει κανείς πως η εταιρεία που έχτισε την επιτυχία της με καινοτομίες θα βρίσκεται και πάλι στην πρώτη θέση των εξελίξεων.

Εδώ κατάφερε να δημιουργήσει το καλύτερο σύστημα του είδους, το (Re)Vive, πριν καλά-καλά προλάβει να παρουσιάσει ο πρωτοπόρος της κατηγορίας, η Oculus, τη δική της πρόταση. Δεν θα έχει και κάτι αντίστοιχο έτοιμο από άποψη “λογισμικού”, του άλλου μισού της εξίσωσης, ώστε να… είναι πλήρες το πακέτο; Θα έχει. Αλλά δεν είναι και δεδομένο πως θα είναι ένα νέο Half-Life.

valve_Half-Life_virtual_reality.jpg

Με αφορμή την δήλωση της HTC, αλλά και όσα αναφέραμε παραπάνω, αρκετοί έχουν αρχίσει να θεωρούν σχεδόν δεδομένο πως επιτέλους θα δούμε το Half-Life 3, και ναι, “θα είναι VR”. Και η αλήθεια είναι πως και εγώ συγκαταλέγομαι ανάμεσα στους… πιστούς της φήμης. Ναι, φαίνεται απόλυτα λογικό πως ο τρίτος τίτλος της σειράς θα εμφανιστεί με αυτόν τον τρόπο. Κάτι τέτοιο θα έδινε την ευκαιρία στην Valve να καινοτομήσει και πάλι, να βρεθεί στην πρώτη θέση των εξελίξεων, να δείξει, για μία ακόμη φορά, “πώς γίνεται” σε όλους τους υπόλοιπους. Και ναι, θα το κάνει.

Τότε, γιατί λέμε στον τίτλο μας και γιατί το θέμα μας έχει να κάνει με το ότι “δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο”;

Διότι οι φήμες έχουν γιγαντωθεί από όταν διέρρευσε πως “μέσα” στην Valve έχουν πειραματιστεί με την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας “χρησιμοποιώντας assets του Half-Life”. Τι θα πει αυτό, για τους μη-γνώστες;

Πως καθώς ετοίμαζαν την… κρανούμπα τους, τα παιδιά της Valve, για να τη δοκιμάσουν, για να τη βελτιώσουν, “για να δουν πώς δουλεύει το μαρκούτσι που έφτιαχναν”, χρησιμοποίησαν, για παράδειγμα, και τρισδιάστατα μοντέλα από το Half-Life, έτοιμα δωμάτια, τα… κλασσικά καφάσια που συναντάς εδώ και εκεί, όπλα που είδαμε στο Half-Life 2 κ.λπ. Άρα; Άρα “φτιάχνει Half-Life 3 για VR”!

half_life_2_007.jpg

Κανείς δεν αμφιβάλει πως όντως έχει πειραματιστεί με το να μας δώσει τον τρίτο τίτλο με αυτό τον τρόπο.
Ανάθεμα, πολλοί ίσως δεν θυμούνται πως σε αυτές τις φήμες έχει συνεισφέρει ακόμη και ο… Γιάνης Βαρουφάκης (!!!), που πριν αναλάβει την θέση του υπουργού οικονομικών μας εργαζόταν στη Valve. Σε συνέντευξη του είχε πει πως “τον κάθισαν σε μια καρέκλα, του φέρεσαν ειδικά γυαλιά και με ένα κλικ άρχισε να βλέπει εξωγήινους στον πραγματικό κόσμο, σαν να βρίσκονταν δίπλα του”.

Κάπως έτσι δεν θα περιέγραφε κάποιος σχεδόν άσχετος με τον κόσμο του gaming ένα πείραμα-συνδυασμό του Half-Life με τεχνολογίες augmented reality (που τυγχάνει ξαδελφάκι της virtual reality);

Επειδή, όμως, την έχουμε πατήσει πολλές το παρελθόν, για αυτό και λέω τώρα πως τίποτε από αυτά δεν σημαίνει και πως όντως ετοιμάζεται Half-Life 3 για virtual reality. Το να πειραματιστεί μια εταιρεία, που θέλει να χωθεί στον συγκεκριμένο χώρο, με “υλικό” που έχει ήδη στην διάθεση της, και είναι μια χαρά για αυτό το σκοπό, αντί να κάθεται και να ξανα-μανα σχεδιάζει “πλάμμα” απο την αρχή, είναι το απολύτως αναμενόμενο και λογικό.

Half-Life Sad Combine Trooper

Τι θα έπρεπε να κάνει, δηλαδή, για να ελέγξει αν δουλεύει σωστά το… μαραφέτι που κατασκέυασε; Να σχεδιάσει από το μηδέν και “το υλικό που θα έπαιζε σε αυτό”; Αφού είχε έτοιμο “υλικό” στη διάθεση της, από τα παλαιότερα παιχνίδια της! Γιατί να κάθονται να… ξανασχεδιάζουν τρισδιάστατα καφάσια από το μηδέν τη στιγμή που τα είχαν ήδη έτοιμα να τους περιμένουν;

Έτσι, ο προγραμματιστής Jeep Barnett της Valve, μιλώντας στο Kotaku, εξήγησε πως ναι, η πιθανότητα υπάρχει, και πως στη Valve πειραματίζονται να δουν “τι δουλεύει και τι όχι” στο χώρο της VR όσον αφορά στα υπάρχοντα franchises τους.

Θέλετε να είμαστε ρεαλιστές, όμως; Το Half-Life δεν “δουλεύει σε virtual reality”, όχι, τουλάχιστον, έτσι όπως την έχει οραματιστεί η εταιρεία. Δεν είναι ένας καλός τίτλος για το (Re)Vive. Ο λόγος;

Το (Re)Vive είναι το πρώτο σύστημα εικονικής πραγματικότητας που επιτρέπει και μία κάποια ελευθερία κίνησης στον χώρο. Με αυτό δεν είσαι υποχρεωμένος να κάθεσαι σε ένα γραφείο καθώς παίζεις, το αντίθετο, μπορείς να είσαι όρθιος στην μέση του δωματίου και να κινείσαι μέσα σε αυτό – ενώ ταυτόχρονα κινείσαι παράλληλα μέσα στον εικονικό κόσμο ενός παιχνιδιού, που βλέπεις από την κρανούμπα.

half_life_2_014.jpg

Συνδυάστε, τώρα, με απλή λογική, το παραπάνω, με την δήλωση του Jeep Barnett πως ψάχνουν να βρουν “τι δουλεύει και τι όχι από τα franchises τους”, για να δουν τι μπορούν να μας δώσουν ως “παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας”. Τι έδειξαν από τα υπάρχοντα franchises τους κατά την αποκάλυψη της συσκευής; Το Portal, ή έστω ένα demo με όνομα Aperture, όπου ο παίκτης βρισκόταν σε ένα δωμάτιο δοκίμων των Aperture Labs, της σειράς Portal, υπό την επίβλεψη της ψυχωτικής GladOS.

Για σκέψου, τώρα, πως είναι η δράση των δύο αυτών τίτλων, του Portal και του Half Life;

  • Στο πρώτο συνήθως είσαι περιορισμένος μέσα σε δωμάτια συγκεκριμένου μεγέθους, προσπαθώντας να λύσεις γρίφους.
  • Στο (Re)Vive είσαι περιορισμένος μέσα στο δωμάτιο όπου το χρησιμοποιείς, και αν δοκιμάσεις να ξεφύγεις από τα όρια του, θα χτυπήσεις το κεφάλι σου στον τοίχο.
  • Στο Half-Life τρέχεις εδώ κι’ εκεί, συχνά-πυκνά και σε ανοιτκούς χώρους, πολεμώντας αντιπάλους που σου έρχονται από κάθε πιθανή κατεύθυνση.

Ποιο από τα δυο franchises, μετά από αυτή την εξήγηση, σου φαίνεται ως πιο ταιριαστό για τον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας;

nvidia-shield-portal-half-life-2-02

Δυστυχώς, όσο και αν θέλουμε να δούμε ένα νέο Half Life, ειδικά αν αυτό γίνει με τρόπο ώστε να νιώθουμε πως πραγματικά ζούμε την όλη εμπειρία, οι τεχνικοί περιορισμοί της virtual reality σημαίνουν πως το Portal μεταφέρεται πολύ πιο εύκολα σε αυτήν. Και προφανώς αυτός είναι και ο λόγος που η Valve έδειξε ως πρώτο demo βασισμένο-σε-υπάρχοντα-τίτλο-της ένα που εξελισσόταν στον κόσμο του Portal. Και αυτός θα είναι και ο λόγος που το Portal θα είναι το πρώτο που θα μεταπηδήσει στον κόσμο της Virtual Reality.

Δεν θα δούμε, λοιπόν, Half-Life 3 σε VR;

Κανείς δεν ισχυρίστηκε αυτό – το αντίθετο, είναι σχεδόν σίγουρο. Απλά, το θέμα είναι να λέμε τα σύκα-σύκα και την σκάφη-σκάφανδρο: το ότι η εταιρεία που κατασκεύασε ένα μαρκούτσι “χρησιμοποίησε υλικό από έναν τίτλο που είχε δημιουργήσει στο παρελθόν για να το δοκιμάσει” δεν σημαίνει και πως ετοιμάζει sequel του ειδικά για αυτό το μαρκούτσι. Σημαίνει, απλά, πως “αυτό την βόλευε εκείνη τη στιγμή”.

Να μου το θυμηθείτε: με την κυκλοφορία του (Re)Vive, η Valve θα διαθέσει ένα νέο Portal 3 σχεδιασμένο ειδικά για αυτό, απλά και μόνο επειδή κάτι τέτοιο είναι και το πιο βολικό για αυτή. Ταυτόχρονα, όμως, δεν θα αγνοήσει το ότι το όνομα Half-Life θεωρείται ταυτόσημο με το PC gaming, και πως όλοι περιμένουν ένα νέο sequel πως και πως. Είναι, απλά, ένα παιχνίδι που, και μόνο από το όνομά του, είναι δεδομένο πως θα πουλήσει εκατομμύρια.

Half-Life Episode 3 009

Είναι, όμως, ταυτόχρονα δεδομένο πως και για αυτόν ακριβώς τον λόγο η Valve δεν θέλει να το “σκοτώσει”, αλλά να συνεχίσει να διατηρεί τη σειρά σε απίστευτα υψηλά επίπεδα. Οτιδήποτε “έστω μέτριο” θα αμαύριζε το εξαιρετικό όνομα της, και για αυτό δεν έχουμε δει και νέο sequel μέχρι τώρα: επειδή η Valve δεν είχε βρει έναν τρόπο να κάνει ένα άλμα “μπροστά από τον ανταγωνισμό”, όπως είχε κάνει με τους δυο βασικούς προηγούμενους τίτλους.

Σκεφθείτε το και έτσι: τα δυο Half-Life 2 Episodes δεν ήταν τόσο επαναστατικά όσο οι δυο βασικοί τίτλοι της σειράς. Καλά ήταν, έως πολύ καλά, μα όχι το ίδιο επαναστατικά – με την κυριολεκτική έννοια του όρου. Aυτός πρέπει να ήταν και ένας από τους βασικούς λόγους που, τελικά, ποτέ δεν είδαμε το τρίτο: η σειρά είχε αρχίσει να γίνεται “τυπική”, “άλλη μια σειρά παιχνιδιών”. Προφανώς σε συνδυασμό με το ότι, ναι, την Valve τη συνέφερε περισσότερο να δώσει προτεραιότητα στην πλατφόρμα του Steam, που έχει μετατραπεί στο… ανεπίσημο app store του PC gaming.

half-life-2-wallpaper

Έτσι, όταν τελικά κυκλοφορήσει η κρανούμπα της, κάποια στιγμή στο επόμενο έτος, ή θα συνοδεύεται εξαρχής, ή θα δούμε να κυκλοφορεί λίγο αργότερα για αυτό ένα νέο Portal, με την υπόσχεση πως στο πολύ κοντινό μέλλον θα δούμε και ένα νέο Half-Life. Ίσως με την επίσημη κυκλοφορία της συσκευής να δούμε και το πρώτο trailer του.

Όχι, όμως, και τον ίδιο τον τίτλο – όχι ταυτόχρονα με την κυκλοφορία της συσκευής. Αυτό θα συμβεί όταν η Valve βρει τρόπο να μας κάνει να… αποφεύγουμε τους τοίχους του δωματίου όπου θα παίζουμε.

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.