Η τραγωδία του “next-gen” gaming συνεχίζεται

Οι “καινούριες” κονσόλες χτυπάνε ήδη ταβάνι και φτάνουν στα όριά τους

next-gen-balls

Έχουμε, δεν έχουμε, ένα χρόνο, από τότε που Xbox One και PlayStation 4 κατέφθασαν μετά βαΐων και κλάδων και ήδη ο όρος “next-gen” αντικαθίσταται από το “current gen” και η απογοήτευση διαδέχεται τον αρχικό ενθουσιασμό. Μόνο οι εντελώς αδαείς δεν είναι σε θέση να διαπιστώσουν ότι δεν είναι δυνατόν να διατηρηθεί ένα gaming σύστημα στην επιφάνεια, όταν βασίζεται σε APU και όχι σε ανεξάρτητο υποσύστημα γραφικών. Και μάλιστα όταν η APU προέρχεται από την AMD, που έχει αποκαρδιωτική επεξεργαστική ισχύ ανά πυρήνα, σε σύγκριση πάντα με τις αντίστοιχες προτάσεις από Intel.

Το πρόβλημα διογκώνεται στις μέρες μας, καθώς αρχίζουν και εμφανίζονται games όπως το Assassin’s Creed Unity, που στις κονσόλες φαίνεται να μαστίζεται από χαμηλά frame rates και άσχημο aliasing, απόρροια της μέτριας ανάλυσης των 900p/30fps. Από την άλλη πλευρά έχουμε τα διόλου ευχάριστα μαντάτα από το μέτωπο του Halo 5, του οποίοιυ η άρτι αφιχθείσα multiplayer beta τρέχει στα… 720p – αναγκαστικά για να πιάσει τα 60fps που είναι απολύτως απαραίτητα για ένα αξιοπρεπές επίπεδο ακρίβειας σε ένα ανταγωνιστικό παιχνίδι FPS.

PS4 HELLO KITTY

Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία στα PC graphics συνεχίζει να συναρπάζει, με κύριο μοχλό τον ανταγωνισμό μεταξύ Nvidia και AMD. Έχουμε ξαναπεί για την εκπληκτική πλατφόρμα Maxwell με τις θαυμάσιες επιδόσεις, αλλά κυρίως, την εκπληκτική ενεργειακή αποδοτικότητα. Τώρα μάλιστα, οι νέοι drivers απελευθερώνουν νέα “κόλπα”, ακόμη και στην προηγούμενη αρχιτεκτονική Kepler: π.χ. η δυνατότητα DSR που συνίσταται στην αναβάθμιση της οπτικής ποιότητας, με το downscaling υψηλότερων αναλύσεων στα μέτρα της εγγενούς που υποστηρίζει το LCD panel σου, είναι εξαιρετική κίνηση.

Δηλαδή, έχουμε ένα σκηνικό αυτή τη στιγμή, για γέλια και για κλάματα: τη στιγμή που τα monitors και οι τηλεοράσεις πιάνουν αναλύσεις 1440p και 2160p, οι κονσόλες μας πάνω πίσω, στις μέρες του 720p! Και σα να μην έφτανε αυτό, επειδή οι νέες κάρτες φυσάνε με ultra settings στα 1080p, σου λέει, ακόμη κι αν έχεις το παλιό σου fullHD monitor “δεν πειράζει, μπορείς να συνεχίσεις να χρησιμοποιείς το monitor σου και μάλιστα με ακόμη καλύτερες λεπτομέρειες, σα να έπαιζες με UHD monitor!”. Με δεδομένο, με άλλα λόγια, ότι οι περισσότεροι έχουν οθόνη 1080p (ή 1200p σε μερικά παλιότερα επαγγελματικά 16:10 panels), η ευκρίνεια και η ποιότητα έχουν σταθερά ανοδική πορεία.

Και τα καλά νέα δε σταματάνε εκεί: νέες τεχνικές στο antialiasing, όπως το MFAA mode, επιτρέπουν την ίδια ποιότητα στην εξομάλυνση των γραφικών, με σχεδόν το μισό αρνητικό αντίκτυπο στο frame-rate. Θέλετε κι άλλα; Με νέες τεχνολογίες hardware συμπίεσης των δεδομένων γραφικών, κόβεται στο μισό η ανάγκη για εύρος bandwidth κι έτσι οι καινούριες κάρτες αποδίδουν εξίσου καλά με δίαυλο 256bit αντί για 512bit της προηγούμενης γενιάς στο high-end. Φανταστείτε λοιπόν τι περιθώρια υπάρχουν για αύξηση των επιδόσεων με ενίσχυση των graphics lanes στα προηγούμενα επίπεδα!

XBONE

Νέες και παλιότερες κάρτες με 4GB GDDR5 θα είναι πλέον κοινός τόπος μέσα στο 2015, ήδη με κόστος κάτω από 300 ευρώ έχεις πολύ αξιόλογες προτάσεις από AMD κυρίως, ενώ ακόμη και κομμάτια με 290Χ σε εκδόσεις των 8GB έχουν κάνει την εμφάνισή τους, σε αρκετά ανταγωνιστικές τιμές. Ούτως ή άλλως, το γεγονός ότι το PS4 διαθέτει 8GB DDR5, ουδέποτε αποτελούσε ουσιαστικό πλεονέκτημα, καθώς το μισό σχεδόν τρώγεται από το OS, αν δεν κάνω λάθος, ενώ πολλή μνήμη καταναλώνεται ούτως ή άλλως, in-game, από τα physics, το AI, τη συνδεσιμότητα και τα λοιπά, λίαν απαραίτητα στοιχεία, πέραν των γραφικών. Μην ξεχνάμε ότι έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους PC games όπως το, Shadow of Mordor, με εξτρά πακέτο hi-res textures που απαιτεί κάρτα με 6GB VRAM, κάτι αδιανόητο για τις κονσόλες.

Υπάρχει κι ένα άλλο μελανό σημείο για τις κονσόλες: η ποιότητα κατασκευής. Όποιος τις έχει δει από κοντά και τις έχει περιεργαστεί, καταλαβαίνει ότι πρόκειται για πολύ μέτρια δείγματα hardware. Αν δείτε και τα σχετικά teardowns (συνιστώ αυτά του PC Perspective), βλέπει τραγικές πατέντες από τον καιρό του Xbox 360, πλακέτες που θυμίζουν PC της δεκαετίας του ’90 και πλαστικούρα που πάει σύννεφο. Σε αντιδιαστολή, δε χρειάζεται να δαπανήσεις μια ολόκληρη περιουσία για να βάλεις λίγη ποιότητα και πολυτέλεια στο custom-made PC σου: επίχρυσοι ακροδέκτες, ρυθμιστές τάσεις 6, 8 και 10 σταδίων, στιβαρά πηνία με φερρίτη και επιχρυσωμένοι πυκνωτές υψηλής ποιότητας, πολυστρωματωμένα PCBs με αδιάβροχη και αντιδιαβρωτική επιφάνεια, ξεχωριστή θωράκιση στο μέρος της πλακέτας για τον ήχο, επαγγελματικής ποιότητας DACs με ποιότικούς ενισχυτές ειδικά για ακουστικά, και τόσα άλλα καλούδια, μπορούν να αποκτηθούν με πολύ μικρό κόστος. Και δεν είναι ανάγκη να σκάσεις 200άρια και άνω για high-end σειρές όπως η Maximus, η TUF, η ROG. Πάρε για παράδειγμα ένα board των 80-90 ευρώ, το ASRock B85 Killer, με πλούσια τα ελέη του… Fatal1ty, που κάνει τις πλακέτες του PS4 και το Xbox One να μοιάζουν breadboards για εξάσκηση πρωτοετών τεχνικής σχολής.

ps4 it's a joke

Ανέκαθεν το σπορ του PC gaming ήταν πιο δαπανηρό από τις κονσόλες και αυτό δεν αλλάζει, αλλά πλέον ο παράγοντας κόστος έχει περιοριστεί σοβαρότατα, ενώ, από την άλλη πλευρά, εκλείπουν τα “exclusives” που θα σε έκαναν να στραφείς στην αγορά μιας κονσόλας. Ένα PC, μεγαλώνει και εξελίσσεται μαζί με την εμπειρία σου και αποκτά επιπρόσθετη αξία, φέροντας τη δική σου προσωπική σφραγίδα και γούστο. Μια κονσόλα είναι ένα κλειστό κουτί, περιορισμένο από τις εταιρικές σκοπιμότητες και τα καπρίτσια του κατασκευαστή. Άντε, άλλαξε κανά δίσκο, βάλε και κανένα αυτοκόλλητο, αυτά. Και μετά περίμενε τη σωτηρία από το Internet και το “cloud” να σου σμπρώξει το ψοφίμι για να ανεβάσεις 5-10 fps παραπάνω. Θρίχες!

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.
  • spiros

    Ναι οκ.

    Εγω περιμενω οδηγο του πως να τρέξεις το unity και το watch dogs στο 5 μηνων pc των 450 ευρω,στην αντιστοιχη συζητηση που ειχαμε πριν μερικους μηνες.

    Φιλικα παντα.

  • galacticusX

    Ένα αξιόλογο budget PC τρέχει άνετα ή ακόμη και καλύτερα όλα τα games. Το web και το YouTube βρίθουν από δείγματα συστημάτων με συγκριτικά παρόμοιο hardware – συνήθως βασίζονται σε FX6300 και R7 260X για να προσομοιώσουν τα specs των κονσολών. Ειδικά μάλιστα σε κατεξοχήν multiplayer τίτλους, όπως το BF4 ή το Titanfall, τα budget PCs αποδεικνύονται πιο γρήγορα.

    Το Watch Dogs, που αναφέρεις, είναι από τα πολλά games που τρέχουν άνετα σε budget PCs, όχι βέβαια σε ultra settings, αλλά σε χαμηλότερα επίπεδα λεπτομέρειας, που δίνουν ένα οπτικό αποτέλεσμα ισάξιο με εκείνο των κονσολών, που έχουν εξειδικευμένο hardware. Το Unity τώρα βγήκε και είμαι σίγουρος ότι και στο budget PC θα τρέχει όπως και στις κονσόλες, με μειωμένη ανάλυση και αρκετά κομπιάσματα. Αλλά αυτό δεν προσμετράται θετικά για τις κονσόλες, οι οποίες υποτίθεται ότι έχουν ακόμη έναν κύκλο 8 ετών μπροστά του, με το ίδιο δεδομένο hardware..

    Εν τέλει, εκείνο που θέλω να δείξω, είναι ότι με το ίδιο κόστος, μπορεί να έχει κανείς μαζί, σε ένα πακέτο, και μια “παιχνιδοκονσόλα” και ένα PC γενικών καθηκόντων, με απλά εξαρτήματα “του ραφιού”. Μην ξεχνάς ότι ένα PC χρειάζεται και λειτουργικό, το οποίο, στην περίπτωση των Windows, κοστολογείται με ταρίφα τα 100 ευρώ. Μπορείς να φτιάξεις και SteamOS based σύστημα χωρίς επιπλέον επιβάρυνση για το λειτουργικό, για το οποίο φυσικά οι εταιρείες που φτιάχνουν τις κονσόλες δεν το χρεώνουν.