Η νέα εμφάνιση του Android λέγεται Design. Material Design.

Ο Matias Duarte, Vice President of Design της Google, εμφανίστηκε επί σκηνής για να παρουσιάσει ο ίδιος τη νέα “οπτική γλώσσα” της εταιρείας, που ακούει στο όνομα Material Design και θα επηρεάσει όχι μόνο το Android, μα όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της.

google_io_2014_005.png

Ενώ αρχικά το όνομα “Material Design” φαίνεται σαν άλλο ένα ανούσιο ψευδώνυμο (στα οποία… ειδικεύεται κυρίως η Apple), αλλά κατά την παρουσίαση της νέας οπτικής της Google έγινε αντιληπτό το γιατί, όντως, έχει λογική το όνομα. Και γιατί αποτελεί ένα μεγάλο, τεράστιο… fuck you σε Apple και Microsoft!

Όταν όλοι οι άλλοι εστιάζουν στο λεγόμενο “flat design”, εντελώς επίπεδες επιφάνειες και χρώματα που ακολουθούν όσο το δυνατόν περισσότερο μια μινιμαλιστική προσέγγιση, θεωρώντας εντελώς… μπανάλ τις σκιές και διαφάνειες που γνωρίσαμε στα Vista, η Google εναγκαλίζει εκείνη ακριβώς την προσέγγιση. Ναι, το νέο μήνυμα της είναι “ζήτω οι σκιές”. Όχι, όμως, όπως τις γνώρισες στα όποια Vista και Mac OS, ή και οποιοδήποτε άλλο περιβάλλον. Θα τολμούσα να πω ότι μοιάζει περισσότερο με την προσέγγιση του… Compiz, για τους όποιους Linux users το γνωρίζουν!

Παίζει παντού

Πρώτα από όλα, κανένα “μέγεθος” δεν είναι δεδομένο στο Material Design. Και αυτό διότι σήμερα περιστοιχιζόμαστε από τόσες συσκευές, με τόσα διαφορετικά μεγέθη οθονών, ώστε να μην έχει νόημα να δημιουργήσεις περιεχόμενο σε ένα και μόνο μέγεθος – αφού τότε θα προβαλλόταν με τον ιδανικό τρόπο μονάχα από ένα υποσύνολο συσκευών, και άρα θα το έβλεπε “όπως θα έπρεπε” ένα αντίστοιχα μικρούλι κομματάκι κόσμου.

google_io_2014_010.jpg

Έτσι, όπως ακριβώς τα σύγχρονα sites μπορούν να προσαρμόζουν τη δομή και το περιεχόμενο τους για να προβάλλεται με τον ιδανικό τρόπο παντού, έτσι και ό,τι “χτίζεται” με βάσει τα πρότυπα του Material Design είναι εξίσου “ευέλικτο”. Να, για να… παινέψουμε τα γένια μας, σαν το unregistered, ένα πράγμα! Μιλήσαμε, όμως, για σκιές.

Φαντάσου το γνώριμο design του Android και του Google Now, αλλά πρόσθεσε λίγο “βάθος”. Σκέψου πως κάθε στοιχείο, πλήκτρο, καρτελάκι, παράθυρο, μπορεί να έχει συντεταγμένες όχι μόνο οριζόντια και κάθετα, αλλά και στο “βάθος” της οθόνης. Και σκέψου πως εσύ αναλαμβάνεις το ρόλο… πηγής φωτός για αυτό το design. Τι θα έβλεπες στην οθόνη; Σκιούλες!

Κάθε αντικείμενο θα είχε τη δική του σκιά, και ανάλογα με το πόσο κοντά ήταν σε εσένα, θα άλλαζε η σκιά που θα έπεφτε στα αντικείμενα που θα βρίσκονταν πίσω του. Αυτό ακριβώς συμβαίνει με το νέο Material Design, και μάλιστα δεν χρειάζεται να… πολυσκοτιστούν οι δημιουργοί εφαρμογών για να το υλοποιήσουν: δεν χρειάζεται να σχεδιάζουν οι ίδιοι τις όποιες σκιούλες. Το νέο σύστημα προβολής γραφικών της Google λειτουργεί με… 3D λογική (!!!), και μια αόρατη πηγή φωτός αναλαμβάνει να διαμορφώνει αυτόματα τις σκιές σε κάθε αντικείμενο. Το μόνο που έχει να κάνει ο προγραμματιστής για να την εκμεταλλευτεί είναι να ορίσει, όπως είπα νωρίτερα, πόσο “κοντά” ή “μακριά” βρίσκεται από τον χρήστη/από τη “σελίδα” όπου παρουσιάζεται.

Ευδιάκριτα χρώματα

Το ότι η επόμενη έκδοση του Android “θα έχει σκιούλες” δεν σημαίνει, όπως είπα, και πως θα γίνει… Vista από άποψη εμφάνισης. Αντίθετα, θα διατηρήσει το καθαρό τυπογραφικό design του, παρέχοντας περισσότερες ευκολίες στους developers και designers για την καλύτερη εκμετάλλευση του: “πλέγματα” (grids) βάσει των οποίων μπορούν να στοιχίσουν τα στοιχεία των εφαρμογών…

Και επειδή καλό είναι να υπάρχει περιστασιακά και λίγο χρωματάκι, μια νέα βιβλιοθήκη, η Pallette, θα μπορεί να “καταλαβαίνει” ποια χρώματα κυριαρχούν σε μια εικόνα και να διαμορφώνει ανάλογα όποιο άλλο στοιχείο την πλαισιώνει, ενώ θα παρέχεται και εύκολος τρόπος διαμόρφωσης των χρωμάτων του περιβάλλοντος για να ταιριάζει με αυτό ενός “brand” (π.χ. θα μπορούσε να είναι κόκκινο- λευκό για την Coca Cola).

Bonus, μια ανανεωμένη εκδοχή της γραμματοσειράς Roboto, για τέλεια προβολή κειμένου σε οποιαδήποτε οθόνη και συσκευή.

Κινείται! Κινείται!

Τα πάντα (ή, τέλος πάντων, “όσο το δυνατόν περισσότερα πλάμματα βλέπεις στην οθόνη”) κινούνται στο Android L release: από τα πλήκτρα επιλογών, που μπορούν να “γυαλίζουν” ή να “πάλλονται” καθώς τα αγγίζεις, μέχρι τα εικονίδια play/stop στον media player της συσκευής.

Επιπλέον, αφού – όπως χαρακτηριστικά είπε κατά την παρουσίαση ο Matias Duarte – τίποτα δεν… τηλεμεταφέρεται “από εδώ εκεί” στον πραγματικό κόσμο, το Android L release θα διαθέτει animations και “μεταβάσεις” για… τα πάντα όλα! Μα, κυριολεκτικά!

Όχι μόνο οι developers θα μπορούν να προσθέτουν τυπικά και συνηθισμένα, πια, animations, όπως για παράδειγμα το “ξεδίπλωμα” και “κλείσιμο” ενός μενού, αλλά και, για παράδειγμα, να κάνουν το thumbnail μιας φωτογραφίας που διάλεξες από μια gallery να “απλώνεται” σε όλη την οθόνη, δίνοντας τη θέση του στην ίδια τη φωτογραφία, ένα πλήκτρο να “μεταμορφώνεται” σε ένα άλλο, μια ολόκληρη εφαρμογή να… “σπρώχνεται έξω από την οθόνη” από μια άλλη.

Και, ψιτ, developers; Αυτό για εσάς..!

Πέρυσι η Google είχε αποκαλύψει την μάλλον όχι και τόσο δημοφιλή βιβλιοθήκη της, Polymer, με την οποία μπορεί κανείς να δημιουργήσει ευκολότερα “περιεχόμενο για το web”. Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά θα είναι, πια, άμεσα προσβάσιμα μέσω εκείνης, οπότε ο web developer που θέλει να δημιουργήσει μια web app με τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορεί να καταφύγει σε αυτήν, για να μην παιδεύεται να… επανεφεύρει τον τροχό.

Η ίδια η Polymer θα φροντίζει για τη σωστή παρουσίαση του περιεχόμενου σε οποιαδήποτε συσκευή, ταχύτατα και… ομαλά σαν λιωμένο βούτυρο*, με ρυθμό 60fps.

Ody's thoughts

* Η ατάκα για το… βούτυρο προφανώς αποτελεί υπενθύμιση του Project Butter, του προηγούμενου μεγάλου “οπτικού update” της Google όσον αφορά στα animations, που είχε βάλει στόχο (και μάλλον τελικά δεν τα κατάφερε απόλυτα) να καταστήσει το Android ταχύτατο και υπερ-ομαλό στη λειτουργία του σε όλες μα όλες τις συσκευές του πλανήτη ούλου.

note

Μπορείς να μάθεις περισσότερα για το νέο design της Google – και τους κανόνες που προστάζει πως θα πρέπει να ακολουθείς αν είσαι developer – στη σχετική σελίδα της Google

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.