Αληθινοί οι κβαντικοί υπολογιστές της D-Wave (;!)

Μια νέα έρευνα επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς της D-Wave πως οι προτάσεις της αποτελούν τους πρώτους κβαντικούς υπολογιστές στον πλανήτη.D-Wave_-_002.jpg

Για όσους δεν γνωρίζουν το όνομα της, η D-Wave είναι η πρώτη εταιρεία που διαθέτει υπερ-υπολογιστές σε μεγάλες εταιρείες και οργανισμούς, σχεδιασμένους όχι με την παραδοσιακή λογική των τυπικών δυαδικών επεξεργαστών, αλλά βάσει όσων προστάζει η κβαντική Φυσική. Διασημότεροι πελάτες για τις προτάσεις της, η NASA και η Google.

Τώρα, μια νέα έρευνα επιβεβαιώνει ως ένα σημείο τους ισχυρισμούς της, δείχνοντας πως, όντως, οι υπολογιστές της μπορεί να λειτουργούν με αυτόν τον, θεωρητικά αδύνατο μέχρι σήμερα, τρόπο.

Ody's thoughts

Δεν είμαι Φυσικός, και δεν έχω εξειδικευμένες γνώσεις στο θέμα, οπότε σας το αποδίδω τόσο απλά όσο το… καταλαβαίνω και εγώ.

D-Wave_-_003.jpg

Αντίθετα με τους παραδοσιακούς υπολογιστές, όπου, για παράδειγμα, μια τιμή μπορεί να είναι πραγματική η όχι, να αντιστοιχεί στο μηδέν ή το ένα, στους κβαντικούς υπολογιστές μπορεί να έχει άπειρες ενδιάμεσες τιμές. Έτσι, εκεί που ένας τυπικός υπολογιστής μπορεί να απαντήσει, σε ένα δραματικά απλοποιημένο παράδειγμα, στην ερώτηση “είναι ημέρα;” με ένα ναι ή ένα όχι, ο κβαντικός υπολογιστής θα σου απαντήσει πως… “ναι, στο περίπου, ίσως και όχι, είναι μια ώρα μετά το μεσημέρι άλλα 10 λεπτά πριν ξεκινήσει επίσημα το απόγευμα, και στο Τιμπουκτού κοντεύει βράδυ”. Ή κάπως έτσι.

Το ότι μπορούν να υπολογίζουν πολύ περισσότερες παραμέτρους παράλληλα σε σχέση με τους τυπικούς υπολογιστές σημαίνει πως μπορούν να αντιμετωπίσουν και πολύ πιο πολύπλοκα προβλήματα, που ένας παραδοσιακός υπολογιστής θα χρειαζόταν… δεκάδες χιλιάδες χρόνια για να επιλύσει. Ακριβώς για αυτό NASA και Google έχουν δηλώσει ενδιαφέρον για αυτούς, και ήδη χρησιμοποιούν μια πρόταση της D-Wave, αναζητώντας πιο εφικτούς τρόπους προώθησης διαστημοπλοίων, αναζήτησης patterns ανάμεσα σε όσα αναζητούν τα πλήθη στο Google search, αλγόριθμους βελτιστοποίησης των επιδόσεων του Android, κτλ.

D-Wave_-_004.jpg

Μόνο που, λόγω της ιδίας της φύσης της κβαντικής φυσικής, η κατασκευή ενός κβαντικού υπολογιστή θεωρούνταν μέχρι σήμερα αδύνατη, και για αυτό πολλοί κατακρίνουν την D-Wave είτε πως λέει ψέματα και οι υπολογιστές της δεν είναι, όντως, “κβαντικοί”, είτε πως δεν λειτουργούν σωστά και, αρά, τα όποια αποτελέσματά τους είναι εσφαλμένα.

Ody's thoughts

Από την άλλη, κάτι πρέπει να ξέρουν NASA και Google για να τους χρησιμοποιούν! Σωστά;

Μια νέα μελέτη από ερευνητές στα University College London και University of Southern California σύγκρινε την θεωρία με την πράξη, χρησιμοποιώντας τρία κλασσικά μοντέλα κβαντικής φυσικής και ένα που περιγράφει την τεχνική που ισχυρίζεται πως χρησιμοποιεί η D-Wave στις δικές της προτάσεις. Και, όντως, τα αποτελέσματα των υπολογιστών της D-Wave ταιριάζουν με αυτά του μοντέλου που ακολουθεί, αντίθετα με τα τρία εναλλακτικά μοντέλα.

Εκπρόσωποι της εταιρείας σχολίασαν πως αυτή είναι μια μεγάλη δικαίωση, μια διάψευση των… κακών γλωσσών. Και μάλλον είναι σχεδόν σίγουρο πως αφού υπήρξε μια σχετική επιβεβαίωση της προσέγγισης της, αναμένουμε στο κοντινό μέλλον δούμε και ανταγωνιστικές προτάσεις!

Ody's thoughts

Αν ποτέ φτάσουμε στο σημείο να έχουμε κβαντικούς αντί για “κανονικούς” υπολογιστές στα σπίτια μας, θα είναι και η ίδια εποχή που θα έχουμε παράλληλα με αυτούς και το… Holodeck του Star Trek! Διότι, ναι, μιλάμε για τέτοιο άλμα σε επεξεργαστική ισχύ! Το μέλλον προβλέπεται άκρως ενδιαφέρον!

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.