Οι φωτογραφικές μηχανές μένουν στα ράφια

Σταθερά πτωτική πορεία των πωλήσεων των ιαπωνικών εταιρειών ψηφιακής φωτογραφίας, που είναι το βαρόμετρο της συγκεκριμένης βιομηχανίας
olympus-cameras-2014
Όλοι γνωρίζουμε ότι τα smartphones έχουν βολέψει πάρα πολύ κόσμο και στο θέμα της φωτογραφίας, κόσμος που δεν έχει υψηλές απαιτήσεις ποιότητας, αλλά βρίσκει εξαιρετικά πρακτικό το συνδυασμό κάμερας, κινητού και social media tool σε μία συσκευή. Όταν όμως αυτό καταγράφεται με στοιχεία, σκιαγραφεί μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για έναν ολόκληρο κλάδο της βιομηαχνίας που πριν από λίγα χρόνια παρουσίαζε μεγάλη άνθιση.

Οι κατασκευαστές ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών βρίσκονται σε δεινή θέση, καθώς οι πωλήσεις compact μηχανών συνεχίζουν την κάθετη πτώση τους, ενώ βλέπουν και τις πωλήσεις φωτογραφικών μηχανών με εναλλάξιμο φακό (Interchangable lens cameras – ILCs) να αποτυγχάνουν παρομοίως. Canon, Fujifilm, Nikon και Olympus έχουν όλες έχουν εκτροχιαστεί στα οικονομικά τους αποτελέσματα που καλύπτουν την περίοδο των Χριστουγέννων, και όλοι παρουσιάζουν σταθερά μειωμένες πωλήσεις, χωρίς να φαίνεται ανάκαμψη στον ορίζοντα.

Έκθεση έρευνας αγοράς της εταιρείας IDC για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα περιγράφει την περίοδο ως εντελώς αποτυχημένη, τη στιγμή που όλοι περιμένουν τις γιορτές για να πουλήσουν. Ο συντάκτης της έκθεσης εκφράζει ιδιαίτερη ανησυχία για την «μη ικανοποιητική επίδοση του τμήματος ILC, το οποίο είχε λαβει τη σκυτάλη για την προώθηση της ανάπτυξης της αγοράς και των κερδών για τα τελευταία χρόνια», μετά το σάρωμα των compact μηχανών από τη λαίλαπα των camera phones.

Από άλλα στοιχεία του διεθνούς οργανισμού φωτογραφικών βιομηχανιών CIPA, επιβεβαιώνουνται οι μειώσεις – με πτώση 6% στις DSLR και 22% πτώση στις mirrorless επί του όγκου των πωλήσεων κατά την περίοδο. Τα mirrorless μοντέλα αντιπροσώπευαν το 23% των πωλήσεων σε τεμάχια και 18% σε αξία. Από τα ίδια στοιχεία, ένα από τα ελάχιστα θετικά είναι ότι οι μηχανές DSLR της Canon είναι μερικά από τα λίγα μοντέλα που συνεχίζουν να πωλούν καλά.

Η αποδυνάμωση του ιαπωνικού νομίσματος γεν έχει βοηθήσει τις εταιρείες με την αύξηση της αναφερόμενης αξίας των πωλήσεων στο εξωτερικό, λόγω της ευνοϊκής ισοτιμίας ως προς τις εξαγωγές. Αυτό έχει κρατήσει τα λογιστικά βιβλία “στα πράσινα”, παρά την πτώση του όγκου των πωλήσεων. Αρκετοί κατασκευαστές επεσήμαναν την υποτονική πορεία των πωλήσεων ειδικά στην Ευρώπη και την Κίνα, καθώς οι οικονομίες τους δεν έχουν ανακάμψει τόσο γρήγορα όσο έδειχναν οι προβλέψεις – ως προς το συγκεκριμένο κλάδο της φωτογραφίας.

Τόσο η Canon και η Nikon αναμένονται με ακόμη χαμηλότερες πωλήσεις το 2014, και η IDC προέβλεψε ότι τα περισσότερα προβλήματα για τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές έρχονται το 2014, καθώς η ζήτηση για φωτογραφικές μηχανές παραμένει αναιμική, οι αντιπρόσωποι και οι προμηθευτές αμφισβητούν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές τους σε αυτή η πτωτική αγορά, και οι κατασκευαστές επιλέγουν στρατηγικές επιλογές με βάση τις ευκαιρίες ανάπτυξης. Αυτό απλά σημαίνει ότι πρώτον υπάρχουν ολοένα λιγότερες εταιρείες που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με την αντιπροσώπευση, τη διάθεση και την προώθηση φωτογραφικών μηχανών και αφετέρου οι ίδιοι οι κατασκευαστές αναζητούν άλλα προϊόντα, υπηρεσίες και γενικότερα ευκαιρίες κερδοφορίας, πέρα από αυτό το είδος.

Ένα ακόμη γεγονός που θα χαμηλώσει τις προσδοκίες για το 2014 είναι η ακόμη μεγαλύτερη πτώση των ιαπωνικών πωλήσεων που αναμένεται όταν ο φόρος κατανάλωσης της χώρας θα αυξηθεί το Μάρτιο. Και όταν οι εταιρείες δεν μπορούν να ορθοποδήσουν “εντός έδρας”, αυτό θα έχει επιπτώσεις και στη διεθνή αγορά.

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.