Η μεγαλειώδης διαφήμιση για το iPad – What will your verse be

Πομπώδης και επιβλητική, η πανάκριβη διαφήμιση της Apple για το iPad Air είναι τελικά ένα… κενό αέρος
ipad-air-what-will-your-verse-be-ad
Η Apple έχει τις πωλήσεις, έχει το status, έχει και τα λεφτά. Φτιάχνει ότι διαφήμιση θέλει, με όποιο budget θέλει, για να περάσει όποιο μήνυμα θέλει, όπως το θέλει. Ασχέτως αν αυτά που περιέχει το μήνυμα δεν έχουν ιδιαίτερη σχέση με την πραγματικότητα.

Ο λόγος για την τελευταία διαφημιστική της καμπάνια για το iPad Air, με τίτλο “What Will your Verse be?” – “Ποιος θα είναι ο δικός σου στίχος;”. Η διαφήμιση παρουσιάζει με επιβλητικό και τεχνικά άρτιο τρόπο τις πολλαπλές χρήσεις του iPad από ανθρώπους εντελώς διαφορετικών μεταξύ τους επαγγελμάτων, από καλλιτέχνες του παραδοσιακού Ιαπωνικού θεάτρου Kabuki, μέχρι ορειβάτες, κινηματογραφιστές, παλαιστές Σούμο (…) και μηχανικούς. Το μήνυμα της διαφήμισης συνοψίζεται στην πεποίθηση της Apple ότι το iPad είναι πλέον το αναπόσπαστο εργαλείο δημιουργίας και παραγωγικότητας, που βρίσκεται στα χέρια όλων των κορυφαίων πρωταγωνιστών, οι οποίοι με τα έργα τους προωθούν τον ανθρώπινο πολιτισμό και βρίσκονται στην πρωτοπορία των πολιτισμικών, τεχνολογικών και οποιωνδήποτε άλλων, επινοήσεων και επιτευγμάτων.

Παράλληλα, η διαφήμιση χρησιμοποιεί, σε συμβολικό επίπεδο, τους στίχους του αμερικανού ποιητή Walt Whitman, του κατεξοχήν “εθνικού” ποιητή των ΗΠΑ, και συγκεκριμένα επιλέχθηκαν στίχοι που απαγγέλθηκαν στην ταινία “Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών” με πρωταγωνιστή τον Robin Williams. Επομένως και από αυτή την άποψη, επιλέχθηκαν με προσεκτικο τρόπο, ποιητικά λόγια από μια δημοφιλή ταινία, προκειμένου να φορτίσουν συναισθηματικά τον θεατή, αλλά και “υποδόρια” να τονώσουν τον πατριωτισμό των Αμερικάνων, καθώς η Apple προβάλλεται ως η ατμομηχανή που τραβά τους οικονομικούς δείκτες προς τα πάνω και καθιστά υπερήφανους τους Αμερικάνους, δίνοντάς τους την αίσθηση ότι μια δική τους εταιρεία υπερέχει έναντι όλων στον τεχνολογικό, αλλά και επιχειρηματικό τομέα.

Προεκτάσεις, προεκτάσεις, προεκτάσεις, σε όλα τα επίπεδα, συναίσθημα, μεγαλείο, αρτιότητα στην εικόνα, στη μουσική επένδυση, την προσεκτική επιλογή εικόνων, λέξεων, συνειρμών, συμβολισμών. Μια “μιντιακή” επίδειξη ισχύος προς τον ανταγωνισμό, μια διατράνωση της πρωτοκαθεδρίας της εταιρείας, ένα ηχηρό σάλπισμα της παντοδυναμίας της. Αυτό τουλάχιστον θέλει να μας περάσει. Αυτές είναι οι προθέσεις τις. Ένας κριτικά σκεπτόμενος άνθρωπος, ωστόσο, διακρίνει εύκολα το κενό αέρος στο οποίο κινείται και πάλι το τελευταίο επικοινωνιακό δημιούργημα της Apple. Πιστό στην κληρονομιά που παρέδωσε ο Steve Jobs, ο οποίος ήταν αριστοτέχνης στο να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, έτσι και εδώ η πραγματικότητα αλλοιώνεται μέσα από τον διαθλαστικό φακό του μάρκετινγκ της εταιρείας.

Στην πραγματικότητα οι τολμηροί ορειβάτες δεν χρειάζονται iPad για να βρουν το δρόμο τους, οι κορυφαίοι αρχιτέκτονες δεν χρειάζονται iPad και ούτε γίνονται πιο δημιουργικοί με αυτό, όπως επίσης οι μουσικοί που χρησιμοποιούν iPad επί σκηνής δεν δημιουργούν καλύτερη μουσική. Και σίγουρα ο επαγγελματίας κινηματογραφιστής δεν είναι τρελός να βασίσει τη δουλειά του στον άθλιο φακό ενός tablet, παρά μόνο στα πλαίσια μιας διαφημιστικής φωτογράφισης για σκοπούς αυτοπροβολής.

Κανείς δεν αμφισβητεί την εμπορική επιτυχία, τον άπειρο αριθμό applications, την τεράστια βάση χρηστών, τα εκατομμύρια πωλήσεων. Εκείνο που κρίνει κανείς είναι η πομπώδης φούσκα, το χρυσό περιτύλιγμα που στην ουσία είναι μια συρραφή από τηλεγραφικά συμβολικά μηνύματα, των οποίων η προέλευση δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το προκείμενο. Ένα πανέμορφο παραλήρημα σε κενό αέρος “Made in California”.

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.