Δεν έχει επίσημη υποστήριξη για το GOG στο Linux

Εμμέσως πλην σαφώς, ο Head of PR and Marketing του GOG, Trevor Longino, είπε αυτό που λέμε εδώ και καιρό: αν το Linux δεν ήταν ένα ανοργάνωτο μπάχαλο στο οποίο ο καθένας κάνει ότι του καπνίσει, θα υπήρχε ελπίδα. Τώρα, “δεν”.Morrowind Overhaul

Ω, το πλήθος επιλογών. Η απόλυτη ελευθερία να κάνεις ό,τι θέλεις. Τα 50 διαφορετικά notepads. Η απόλυτή ασυδοσία…

Αυτό είναι το βασικότερο πλεονέκτημά του Linux, αλλά ταυτόχρονα, και ένα από τα σημαντικότερα – αν όχι το σημαντικότερο – μειονεκτήματά του. Και να που γίνεται ορατό, για ακόμη μία φορά, για τα καλά, αφού δεν προβλέπεται να δούμε υποστήριξη για αυτό από το δημοφιλέστατο GOG (πρώην Good ‘Ol Games). Ναι, για αυτόν ακριβώς τον λόγο.

Quote:

Για κάθε παιχνίδι που κυκλοφορούμε παρέχουμε και μια εγγύηση επιστροφής χρημάτων: αν δεν μπορούμε να κάνουμε το παιχνίδι να λειτουργήσει στον υπολογιστή του πελάτη με τη βοήθεια της ομάδας υποστήριξης μας, του επιστρέφουμε στα χρήματα. (…) Η αρχιτεκτονική του Linux με πάρα πολλές δημοφιλείς διανομές, καθε μια απο τις οποίες ανανεώνεται σχετικά συχνά, καθιστά απίστευτα δύσκολό για κάθε εταιρεία ψηφιακής διάθεσης να μπορέσει να δοκιμάσει σωστά ένα παιχνίδι, και να παράσχει υποστήριξη για αύτο κατα την κυκλοφορία του – πράγματα στα οποία οι χρήστες μας είναι συνηθισμένοι.

torchlight 001

Ελάτε! Πείτε μας, για ακόμη μία φορά, πόσο θετική είναι η ελευθερία επιλογών, ανάμεσα σε 100 σχεδόν πανομοιότυπες εκδοχές της ίδιας εφαρμογής, ανίκανοι να χωνέψετε πως αυτό προσθέτει τραγική πολυπλοκότητα στο Linux, καθιστώντας απίστευτα δύσκολη την υποστήριξη του από όποιον θέλει να κάνει κάτι περισσότερο από το να κυκλοφορήσει ένα screen saver για αυτό. Ελπίζουμε τουλάχιστον να νιώθετε ικανοποιημένοι με το πλήθος notepads σας, αφού αποτελούν το λόγο που, GOG, επίσημα, γιόκ.

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.
  • ha’la’tha

    Ευτυχώς που το είπε ο επικεφαλής του τομέα “PR και Marketing”…
    H GOG δεν κατασκευάζει παιχνίδια και απ’ όσο γνωρίζω δεν έχει τον κώδικά τους για να κάνει port. Άρα ο μόνος τρόπος να “υποστηρίξει” την αγορά του linux θα ήταν να πουλά παιχνίδια που έχουν ήδη γίνει port. Πόσα από αυτά δεν διατίθενται ήδη με άλλους ελκυστικότερους τρόπους;
    Αν μπορούσε να κάνει port, το μόνο εύκολο θα ήταν να ακολουθήσει τον δρόμο που χάραξε το Steam: Υποστήριξη επίσημη μιας διανομής (της δημοφιλέστερης στον τομέα που ενδιαφέρεται, άρα Ubuntu), με προτίμησε σε μία εταιρεία παραγωγής GPU (Nvidia, και πάλι όπως το Steam). Τόσο απλά… Φαίνεται πως το “μπάχαλο που επικρατεί με τις πολλές διανομές” αποτελεί εξαιρετική δικαιολογία, λογικά θα το ακούμε όλο και πιο συχνά, τώρα που η παλιότερες έχουν αρχίσει να δείχνουν αστείες :)

  • mobinmob

    Τι άλλαξε έντεκα μήνες μετά;
    :P

  • galacticusX

    Είδαν μάλλον ότι το Steam οργανώνεται στο Linux και δε θέλουν να μείνουν έξω από το παιχνίδι. http://www.pcworld.com/article/2457706/gog-rolls-out-linux-pc-game-support-ahead-of-schedule.html

  • mobinmob

    Κάπως έτσι :P
    Και ίσως συνειδητοποίησαν ότι το… “ανοργάνωτο μπάχαλο” των διανομών δεν είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα.

    Παρεμπιπτόντως, κάνουν αυτό που είχε πει ο ha’la’tha: Υποστηρίζουν επίσημα με πακέτα μόνο debian/ubuntu για τα εργαλεία τους, για τους άλλους έχει μόνο tarballs.

  • galacticusX

    λογικό αφού οι περισσότεροι με mint, ubuntu παίζουν

  • mobinmob

    To ίδιο κάνουν τα περισσότερα κλειστά προγράμματα για linux παρεμπιπτόντως.
    Υποστηρίζουν επίσημα 1-2 διανομές (αυτές που έχουν το κοινό στο οποίο απευθύνται) και όσοι θέλουν να τα τρέξουν αλλού μπορούν αλλά δεν θα έχει η κάθε εταιρεία την ευθύνη να παρέχει υποστήριξη. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν τρέχουν σε άλλες διανομές.

  • ducklord

    Αυτή είναι η σημαντικότερη, αν όχι η μοναδική διαφορά: ο κόσμος έχει συσπειρωθεί γύρω απο δυο-τρεις διανομές, και ο μέσος developer αποφάσισε πως θα είχε την πλάκα του να ασχοληθεί “με το Linux” αν αυτό σημαίνει “με την Debian και, συγκεκριμένα, τον μεταλλαγμένο κλώνο της, Ubuntu” αφού έχει, πια, διαδοθεί αρκετά.

    Το θέμα είναι πως αυτό έρχεται σε ΠΛΗΡΗ αντίθεση με την ίδια τη λογική και την ιδεολογία του Linux, οπότε ΔΕΝ μπορείς να πεις πως “κερδίζει το Linux”. Φαντάζομαι πως αν το έλεγες στον Torvalds θα… άφριζε, αφού πάντα έβαζε πάνω απο όλα ελευθερία, ισότητα και ισοτιμία όσον αφορά στον κώδικα του. “Ψιτ, Linux, δεν γράφεις ένα πατσάκι για να πηγαίνει γρηγορότερα η OpenGL ειδικά στη Mandriva, μπας και παίξουμε κανένα παιχνίδι; – ΑΡΓΚΡΓΡ!”… Τέτοια φάση.

    Linux: ο κώδικας είναι ελεύθερα προσβάσιμος για όλους και όλοι είμαστε ίσα και ισότημα αδέλφια. Εκτός απο όσους έχουν Ubunti/Mint: αυτοί έχουν και παιχνίδια. :-P

  • mobinmob

    Οι ίδιες διανομές είχαν τον περισσότερο κόσμο και όταν ο υπεύθυνος της GOG έκανε τις δηλώσεις που αναφέρονται στο άρθρο. Δεν έχει αλλάξει κάτι στην δημοφιλία τους :)
    Όσο περισσότερο λογισμικό υπάρχει για το linux, τόσο καλύτερα για όσους το χρησιμοποιούν. Οι εταιρείες που ενδιαφέρονται για τα προϊόντα τους μπορούν να γράψουν οι ίδιες patches (ανοιχτός κώδικας γαρ) και κάποιες το κάνουν ήδη.
    Όλοι έχουν παιχνίδια, σε mint/ubuntu έχουν και επίσημη υποστήριξη/πακέτα :P

  • ducklord

    Η κατάσταση εξακολουθεί να είναι αγγουράκι, όμως, για τον indie developer που δεν θέλει να καταφύγει σε έτοιμες engines με εξαρχής υποστήριξη για Linux. Ακόμη η πλατφόρμα χωλαίνει σε αυτό τον τομέα – από ό,τι μου λένε φίλοι προγραμματιστές, το Visual Studio εξακολουθεί να είναι αιώνες μπροστά από οτιδήποτε στο Linux όσον αφορά στην ανάπτυξη παιχνιδιών – κώδικα για γρήγορη αλληλεπιδραστικότητα και 3D γραφικά και ήχο.

    Στο Linux καλά-καλά εξακολουθούν να υπάρχουν χρήστες (όπως οι αφεντιά μου) που συναντούν προβλήματα με την αναπαραγωγή ήχου 5.1, τη στιγμή που στις κονσόλες και, ως ένα σημείο, τα Win, “απλά συνδέεις το καλώδιο στα ηχεία”. Χρειάζεται πολύ-πολύ πρόοδος ακόμη για να μπορεί το Linux να θεωρηθεί ικανός αντικαταστάτης αυτών – και αυτό φαίνεται και από το ότι η συλλογή τίτλων του ναι μεν έχει βελτιωθεί σε σχέση με τη… μιζέρια του παρελθόντος, μα δεν την λες και “καλή” ακόμη ώστε να σε καλύψει αν θεωρείς τον εαυτό σου gamer.

    Και το χειρότερο είναι πως βλέπω την ψαλίδα να ανοίγει περισσότερο στο μέλλον, με τις εταιρείες που παράγουν “μεγάλους και εμπορικούς” τίτλους, ΌΤΑΝ και ΑΝ μεταφέρουν κάποιους εξ’ αυτών “στο Linux”, ουσιαστικά να είναι ΜΟΝΟ σε Ubuntu/Mint, με την υποστήριξη σε περίεργα και κλειδωμένα (λέγε-με-proprietary) codecs να περιορίζεται σε αυτά, ενώ αντίστροφα τους indie developers να πηγαίνουν “προς τις άλλες διανομές”. Όπως ακριβώς λες και εσύ, ορθότατα, πως συνέβαινε και με κάποιες επαγγελματικές εφαρμογές.

    Απλά φοβάμαι πως ο διχασμός μπορεί να είναι πιο έντονος από όσο φανταζόμασταν. Διότι το gaming συνήθως “σπρώχνει” και την τεχνολογία οδηγώντας σε ταχύτερη εξέλιξη. Και αν “το gaming βρίσκεται σε δυο-τρεις διανομές”, ίσως αυτές “γκαζώσουν” σε σχέση με τις άλλες σε κάποιους τομείς. Φαίνεται απίστευτο ως ιδέα; Για σκέψου να εξελιχθεί – χάρη στο gaming – ο windows renderer του Ubuntu και να μπορεί να φτύνει δισεκατομμύρια πολύγωνα στην οθόνη εφαρμόζοντας εφέ παιχνιδιών. Αυτομάτως θα μετατραπεί “στο κορυφαίο desktop”, έχοντας άμεση υποστήριξη από τεχνολογίες… ATi και Nvidia, με SVG acceleration στην απεικόνιση εικονιδίων, OpenGL εφέ αντίστοιχα της ENB series να εφαρμόζονται realtime οπουδήποτε κ.λπ. κ.λπ. Και να έχεις από την άλλη τη Red Hat να σου λέει “το επόμενο XFCE θα αποκτήσει hardware accelerated διαφάνεια” or something (που έχουμε… ξεχάσει από την εποχή του Compiz και των Vista).

  • mobinmob

    To discus έπιασε το όριό του όπως φαίνεται :P
    Κατ’ αρχήν είναι καλό να μην μπερδεύουμε τα εργαλεία δημιουργίας των παιχνιδιών με τις πλατφόρμες στις οποίες παίζουν. Η Unity δεν έχει εργαλεία για linux πέρα από τον exporter ο οποίος κάνει όμως την δουλειά του. Δεν μπορώ να πω κάτι για τους indy devs και αυτό γιατί αφ’ ενός μεν είναι “ελαφρώς” πολύπλοκο ζήτημα και αφ’ ετέρου η κατάσταση στο τι είναι διαθέσιμο από εργαλεία και μηχανές έχει αλλάξει δραματικά το τελευταίο εξάμηνο…
    Ναι, το Visual Studio είναι εξαιρετικό, αλλά υπάρχει μια τεράστια αναβίωση των editors στην θέση των RAD/IDEs, και δεν μιλώ για τις παλιές καραβάνες.
    Πίστεψέ με δεν θες να αρχίσω να εξιστορώ την εμπειρία μου στο παράθυρα όσον αφορά παρόμοιες παραξενιές (με άλλα λόγια anecdotal evidence is anecdotal). Ναι, υπάρχουν προβλήματα υποστήριξης hw, αλλά πρώτα γίνεται κάτι διαθέσιμο, έρχονται στην επιφάνεια προβλήματα για μεγάλη μερίδα χρηστών και στην συνέχεια δημιουργούνται λύσεις. Δες τι έγινε με τους 3d drivers μετά την έλευση του Steam. Δεν πάει κάποιος σε μια πλατφόρμα γιατί είναι… τέλεια εξ’ αρχής ή ακόμα και καλύτερη από τις άλλες. Αν συνέβαινε αυτό τότε κάποια κλασσικά computer systems δεν θα ήταν στα θυμαράκια και τα pc θα ήταν ανύπαρκτα.
    Δεν έχω δει κίνηση κλειδώματος σε μία διανομή και ενώ κάτι τέτοιο μπορεί θεωρητικά να γίνει, πρακτικά θα έβρισκε γρήγορα “τοίχο” λόγω του τρόπου ανάπτυξης του λειτουργικού. Για να μην μπω σε λεπτομέρειες (το σεντόνι θα γίνει τρίδιπλο) η Canonical που είναι η κύρια ωφελημένη από την έλευση των παιχνιδιών αφού γίνεται η de facto πλατφόρμα αναφοράς, δεν έχει την ισχύ να επιβιώσει αν επιχειρήσει κάτι τέτοιο. Με άλλα λόγια, προς το παρόν δεν συμφέρει όσους έχουν ισχύ μια τέτοια διάσπαση.
    Για να μπορέσει να αναπτυχθεί μια διανομή (γενικής χρήσης) πολύ περισσότερο εξ’ αιτίας του gaming θα πρέπει να μπορεί να διαθέσει devs στα σημεία του λειτουργικού που θα κάνουν αυτή την διαφορά. Τα σημεία – projects αυτά είναι… “μετρημένα κουκιά”. Οι περισσότεροι devs στην mesa που είναι η βασική υλοποίηση opengl προέρχονται από 2-3 εταιρείες (και καμμία από αυτές δεν λέγεται Canonical), οι devs των drivers είναι πάνω κάτω από τις ίδιες εταιρείες, οι βασικοί δημιουργοί του gallium (το πανίσχυρο cross-platform driver model) αν δεν κάνω λάθος δουλεύουν στην… vmware. Ακόμα και η Valve όταν θέλησε να βελτιώσει για την ίδια (και προφανώς για το SteamOS) την Mesa πήγε σε consultants, δεν είχε τους ανθρώπους να κάνουν την δουλειά.
    Πρόσεξε… δεν λέω ότι το σενάριο το οποίο αναπτύσσεις δεν έχει καμμία πιθανότητα υλοποίησης, αλλά έχω αρκετούς λόγους να είμαι αισιόδοξος ότι δεν θα “πέσει στα κεφάλια μας” για να θυμηθούμε τους ήρωες των Uderzo-Goscinny…

  • ducklord

    Μακάρι να έχεις δίκιο, μα α) πάντα ήμουν απαισιόδοξος, β) το Linux ποτέ μέχρι σήμερα δεν μου έχει δείξει πως “κάνει τις σωστές κινήσεις” (το αντίθετο, οι devs του συνηθίζουν να… πυροβολούν τον εαυτό τους στο πόδι, την πλέον ακατάλληλη στιγμή, πάλι και πάλι) και γ) παίζουν φράγκα στην υπόθεση. Που θα πει πως κάποιοι θα ταχθούν υπέρ κατακλυσμικών σεναρίων με μανία (αν τους συμφέρει) ενώ άλλοι φανατικά εναντίον τους (αφού δεν θα τους συμφέρει – call them users).

    Να εξηγηθώ εν συντομία: στο παραπάνω παράδειγμα δεν περιέγραψα, ουσιαστικά, την μετάλλαξη ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του desktop ΚΑΙ της διανομής “εξαιτίας των games” μα, για παράδειγμα, τη διάθεση ενός “μαγικού driver” για ΜΙΑ και μόνο διανομή. Ενός ΚΛΕΙΣΤΟΥ driver. Να, για παράδειγμα, που θα φέρνει το Mantle της ATi/AMD στο Linux (με τις – φημολογούμενες – 20% με 50% “καλύτερες επιδόσεις του από τα DirectX”. Ενός driver που θα εμφανίσει ψιλοπροβληματάκια στη λειτουργία του σε αλλες διανομές, τον οποίο όμως ΔΕΝ θα μπορούν “να πειράξουν” (βλέπε “κλειστός”), μα ΟΥΤΕ και να διαμορφώσουν εύκολα το “γύρω” του λογισμικό ώστε να συνεργάζεται άψογα μαζί του (βλέπε – και πάλι – “κλειστός”).

    Το αποτέλεσμα του παραπάνω θα είναι ένα “boost” μιας διανομής (ναι, Canonical για την ώρα) σε σχέση με τις άλλες, σε μια “νέα τάξη πραγμάτων” που θα διαρκέσει για χρόνια και θα έχει και… θύματα (βλέπω πολλές μικρότερες διανομές να τα παρατάνε αν συμβεί κάτι τέτοιο).

    Το… εφιαλτικό σενάριο που περιγράφω φαίνεται απίθανο, μα ΣΥΝΕΒΗ ΗΔΗ για διαφορετικούς λόγους και στην απολύτως διαφορετική πλατφόρμα, κάποια φεγγάρια: με τις κάρτες ήχου στα Windows! Η Microsoft αποφάσισε να αλλάξει το μοντέλο drivers ανάμεσα στα Windows XP και Windows Vista, και σε μεγάλο σημείο (ακουγόταν πως αυτό) είχε γίνει για να ενσωματώσει υποστήριξη για “κλειδώματα/προστασίες πολυμέσων” απευθείας “σε επίπεδο hardware”, ώστε να είναι ικανοποιημένα τα τζιμάνια του Hollywood και των μουσικών εταιρειών. Αποτέλεσμα; Τα θυμάσαι: πτώση μέχρι και 20% στις επιδόσεις των Vista, ολοκληρωτική εξαφάνιση του πρότυπου DirectSound-με-EAX στο οποίο βασιζόταν μέχρι τότε το 99% των παιχνιδιών για τον “πολυφωνικό-ήχο-με-εφέ” του και, αναπόφευκτα, δραματική μείωση του χώρου των καρτών ήχου.

    Ως “απόδειξη” για όσα λέω, είδες μέχρι σήμερα κανέναν να αγοράζει κάρτες ήχου αν δεν είναι κολλημένος με το θέμα, να ΑΠΑΙΤΕΙ “κορυφαίο ήχο” στο PC του; Μέχρι τα Vista όλο και το σκεφτόμασταν για κάρτα ήχου. Η έλευση τους βάρεσε τέτοια σφαλιάρα στους κατασκευαστές καρτών ήχου που είδαν τα προϊόντα τους να ξεπέφτουν στα επίπεδα “ήχου-από-τη-motherboard”, ο μέσος χρήστης δεν έβλεπε λόγο να αγοράσει ξεχωριστή κάρτα ήχου (τα Vista “τις γκρεμοτσάκισαν στα ίδια επίπεδα με τα onboard συστήματα ήχου”) και, ΕΠΙΠΛΕΟΝ, τα ίδια τα Vista… σέρνονταν για μήνες σε σχέση με τα XP, αφού το πρόβλημα υπήρχε ΚΑΙ στα γραφικά, μα όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό. Χρειάστηκε ένας χρόνος και βάλε μέχρι τα Vista να παρουσιάσουν καλύτερες επιδόσεις από τα XP, και μέχρι τότε, ο κόσμος τα είχε φτύσει και ξαναγύρισε στα XP.

    Χρόνια αργότερα τα Windows 7 βελτίωσαν την κατάσταση αν και, στην ουσία, μάλλον είχαμε προσαρμοστεί περισσότερο στη “νέα τάξη πραγμάτων” (η Creative X-Fi μου ΑΚΟΜΗ δεν βγάζει EAX5 σε 5.1 σε παιχνίδια όπως έκανε στα XP – έλα να σου βάλω F.E.A.R. σε XP και Windows 7 να συγκρίνεις ποιότητα ήχου – αριθμό καναλιών).

    Για κάτι τέτοιο φοβάμαι, που λες. Για ΕΝΑΝ καταραμένο driver που θα είναι “προνόμιο της Canonical” και “θα της δώσει boost”, έστω για λίγο. Ένα “λίγο” που, όπως μας έδειξε η ιστορία, ήταν αρκετό να σκοτώσει μια κατηγορία hardware και να ισοπεδώσει μια “διανομή” των Windows :-|

    —-

    Για τα εργαλεία, ειλικρινά δεν γνωρίζω, αφού δεν τυγχάνω προγραμματιστής. Τα λίγα που έχω δει, πάντως, με έκαναν να κοπανάω το κεφάλι μου στον τοίχο. Π.χ. πριν ένα χρόνο ξεκίνησα να μαθαίνω τα βασικά από Python. Σήμερα μπορώ να σου φτιάξω απλά σκριπτακια για κάποιες δουλειές με αυτήν. Ε, δεν βρήκα ούτε ένα εργαλείο για εύκολη δημιουργία GUIs για αυτήν. Όχι πως δοκίμασα το Visual Studio στα Win, μα φαντάζομαι πως δεν θα λειτουργεί διαφορετικά από όταν μάθαινα τα βασικά από Visual Basic (απλά “αλλάζει η γλώσσα πίσω από τα παράθυρα”, σωστά;). Το Linux είχε ως καλύτερη λύση το Glade, που πρώτα έπρεπε να ακολουθήσεις tutorial μισής ώρας μόνο και μόνο για… να βάλεις το πρώτο σου κουμπάκι στο παράθυρο σου, και μετά ακολουθούσε την ανεκδιήγητη λογική πως “κάθε κουμπάκι και στοιχείο τοποθετείται σε σχέση με τα υπόλοιπα” και ΟΧΙ “οπτικά”, με λογική WYSIWYG, όπως το Visual Studio (που υποθέτω… για αυτό λέγεται “Visua” Studio). Ευχαριστώ, παλεύω με αυτή τη λογική (του “το ένα βασίζεται στα άλλα”) με το web. Δεν υπάρχει λόγος να το κάνω και στο desktop.

    Είχε, όμως, να μου δώσει τουλάχιστον 25 διαφορετικά notepads :-P

    Και αυτά που λέω τα ακούω και από άλλους, που ΟΝΤΩΣ είναι προγραμματιστές (όχι σαν εμένα που “το παλεύω όποτε το χρειάζομαι”). Τι να πω, μπορεί να έχω πέσει στους λάθος ανθρώπους. Το Linux, πάντως, εξακολουθεί να μου δίνει την εντύπωση πως ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ να μην δίνει έμφαση στο desktop, τώρα πια διότι δεν έχει και τα κατάλληλα εργαλεία για αυτό. Θέλεις να δουλέψεις σε κονσόλα ή να δημιουργήσεις προγράμματα που θα λειτουργούν σε αυτή, συχνά-πυκνά με headless λογική; Είναι άριστο. Ο μέσος χρήστης, όμως, θέλει παραθυράκια και γραφικούλια. Εκεί, ακόμη (θεωρώ πως) υστερεί.

  • mobinmob

    To α) φαίνεται :). Για το β) θα το διατύπωνα ελαφρώς διαφορετικά : συνήθως γίνονται 3 βήματα εμπρός και 2 πίσω, αλλά ελπίζω πως δεν θα επαναληφθεί και αυτή τη φορά και γ) παίζουν όντως, το ζήτημα είναι για ποιόν. Κανείς δεν βγάζει πολλά λεφτά από το linux desktop, η δε Canonical χάνει δεκάδες εκατομμύρια το χρόνο και έχει παρουσιάσει το ένα αποτυχημένο (εμπορικά) project μετά το άλλο…

    Θεωρητικά είναι δυνατόν, αλλά έχει πολλά “κινούμενα μέρη”:P

    Θυμάμαι το χάος με τα Vista, ήταν όταν σταμάτησε να δουλεύει το EAX αλλά όχι το OpenAL (της ίδιας εταιρείας…). Εκεί όμως δεν υπήρχε ανοιχτός κώδικας ούτε για δείγμα, ενώ σε linux όλα είναι ανοιχτά και χωρίς σταθερό driver api.
    _______
    Αν βρεις άνθρωπο που να προτείνει το glade σαν καλό εργαλείο να μου τον δείξεις :P Γενικά δεν υπάρχουν πολύ καλά εργαλεία για gui design (με την εξαίρεση απ’ ότι ακούω των εργαλείων του qt creator).
    Μην πας από ένα πλήρες RAD/IDE σε εντελώς απλούς editors – εκτός κι αν πιστεύεις ότι προγράμματα σαν τα vim, emacs, sublime text δεν έχουν χρήστες.
    Όχι δεν έχεις πέσει σε λάθος ανθρώπους, είναι η εντύπωση που επικρατεί (και εν πολλοίς βασίζεται στην πραγματικότητα).
    “Το linux” δεν είναι κάτι ενιαίο (μπάχαλο δεν λέει η δημοσίευση; :P). Είναι αστείο να πεις ότι όσοι γράφουν κώδικα και ασχολούνται με την σχεδίαση των kde, gnome, unity, cinnamon, elementary, εθελοντές στην μεγάλη τους πλειοψηφία, “δεν ενδιαφέρονται για το desktop”. Δεν υπάρχουν ίσως τα καλύτερα δυνατά εργαλεία, αλλά φαίνεται πως τα ελλιπή που υπάρχουν είναι αρκετά για εντυπωσιακά αποτελέσματα…