Πατέντες γιαχνί

Πολλές φορές αναρωτιόμαστε γιατί τα τελευταία χρόνια διαβάζουμε συνεχώς ειδήσεις για δικαστικές διαμάχες γύρω από καταπατήσεις πνευματικών δικαιωμάτων και παραβιάσεις πατεντών ευρεσιτεχνίας στις ΗΠΑ. Ίσως ένας από τους λόγους είναι ότι οι πατέντες ευρεσιτεχνίας που κατατίθενται πλέον και παίρνουν έγκριση α) είναι πολύ γενικευμένες σε περιεχόμενο και β) τα νομικά τμήματα των εταιρειών δρουν, σχεδόν αυτόνομα όταν “μυριστούν” παραβιάσεις μιας κατοχυρωμένης πατέντας, οδηγώντας την υπόθεση στα δικαστήρια.

Νομίζω ότι ένα καλό παράδειγμα για να δει κανείς το (πολλές φορές αστείο) επίπεδο γενικότητας και αφηρημένης τεχνικής ορολογίας που χαρακτηρίζει τις πατέντες που κατατίθενται στις μέρες μας, είναι να ρίξει μια ματιά στις πατέντες της Apple. Η εταιρεία ίσως καταθέτει τις περισσότερες πατέντες από κάθε άλλο τεχνολογικό όμιλο και είναι ίσως η πιο προστατευτική, όταν θεωρεί ότι αυτές παραβιάζονται. Μάλιστα υπάρχει και εξειδικευμένο blog που παρακολουθεί από κοντά και παρουσιάζει τις νέες πατέντες της Apple (και όχι μόνο), που κατατίθενται στο “US Patent & Trademark Office”.

Για να πάρετε μια ιδέα που πόσο γενική είναι μια πατέντα που κατατίθεται, δείτε αυτό το παράδειγμα:

smart-bike-apple

Είναι η ευρεσιτεχνία “Smart Bike¨, μια πατέντα που περιγράφει τον τρόπο που ένα smartphone μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συλλέγει πληροφορίες και να τις παρουσιάζει στον ποδηλάτη. Πληροφορίες όπως:

Quote:

”speed, distance, time, altitude, elevation, incline, decline, heart rate, power, derailleur setting, cadence, wind speed, path completed, expected future path, heart rate, power, and pace.”

Αυτά τα “ολίγα”. Θεωρητικά, βασιζόμενη σε αυτήν την πατέντα, η Apple κάλλιστα θα μπορούσε να μηνύσει κάποια εταιρεία που θα έφτιαχνε μια συσκευή με αισθητήρα που θα επέτρεπε στο iPhone να προβάλει την ταχύτητα ή την απόσταση που έχει διανύσει ένα ποδήλατο. Και μετά, άντε να αποδείξεις ότι η τεχνική που χρησιμοποίησες δεν είναι η ίδια με αυτή της Apple.

Ένα άλλο παρόμοιο παράδειγμα, αυτή τη φορά για “έξυπνο αυτοκίνητο”:

apple_auto_adjustment_patent

Η πατέντα αυτή με τον επίσημο τίτλο “Automatic Configuration Of Self-Configurable Environments“, περιγράφει ένα (κρατηθείτε):

Quote:

A system comprising: a configurable component of a configurable environment; a configuration module of the configurable environment, the configuration module of the configurable environment being configured to receive a configuration variable, and instruct the configurable component of the configurable environment to configure itself according to the configuration variable; and a configuration application of a portable consumer electronic device, the configuration application being configured to send a configuration variable to the configuration module of the configurable environment to initiate configuration of the configurable environment.

Με απλά λόγια, αν καταλαβαίνουμε καλά, πρόκειται για ένα σύστημα που χρησιμοποιεί το iPhone για να ελέγχει τον κλιματισμό, τους καθρέφτες, τα καθίσματα, το ραδιόφωνο, κι άλλα συστήματα του αυτοκινήτου. Σκοπός είναι να γίνει στάνταρ στην κατασκευή των αυτοκινήτων, έτσι ώστε αν αλλάξεις αυτοκίνητο, να φορτώσεις τις προτιμήσεις σου από το iPhone και να το προσαρμόσεις στις απαιτήσεις σου. Ή, στο ίδιο αυτοκίνητο, κάθε μέλος της οικογένειας μπορεί να το ρυθμίζει ανάλογα, όταν βρίσκεται στο τιμόνι.

Βέβαια, δεν είναι τόσο απίθανο, ένα παρόμοιο σύστημα, από άλλον κατασκευαστή, να θεωρηθεί ότι καταπατά την πατέντα της Apple επειδή θα εκληφθεί ως σύστημα “παραμετροποίησης της εφαρμογής παραμετροποίησης των παραμετροποιήσιμων παραμέτρων ενός παραμετροποιήσιμου περιβάλλοντος”. Δε θα ήθελα να είμαι διόλου στη θέση του δικαστή που πρέπει να αποφανθεί για τέτοιες δικαστικές διαμάχες! Κι επίσης κάπως έτσι εξηγείται γιατί τέτοιες δίκες μπορεί να διαρκέσουν μήνες ή χρόνια και οι εταιρείες να ξοδέψουν εκατομμύρια σε ειδικούς τεχνικούς και νομικούς συμβούλους για την καλύτερη εκπροσώπησή τους.

Χιλιάδες πατέντες από εταιρείες όπως Apple, Microsoft, Google, HP, Dell, Samsung κλπ αναφέρονται σε αλλόκοτα συστήματα τα οποία μπορεί και να μην είναι απολύτως τεχνικώς εφικτά, τουλάχιστον όχι για μαζική παραγωγή καταναλωτικών προϊόντων: γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, τρισδιάστατες ή ολογραφικές οθόνες, εξωτικά υλικά κατασκευής κ.ά. θαυμαστά, συνθέτουν μια παλέτα τεχνικών επινοήσεων που μπορεί κάποτε ή ποτέ, να υλοποιηθούν. Οι εταιρείες πάντως σπεύδουν να τις κατοχυρώσουν, ούτως ή άλλως, από φόβο μην τις προλάβει κανείς στην εφαρμογή τους.

Τελικά είναι και ένας έξυπνος τρόπος διαφήμισης: στην προσπάθειά τους τα ηλεκτρονικά μέσα να πιάσουν “λαβράκια” αρέσκονται να παρουσιάζουν τέτοιες πατέντες με βαρύγδουπους τίτλους, πολλές φορές σε κραυγαλέα αντίθεση με την πραγματικότητα, αποσκοπώντας στη δημιουργία εντυπώσεων. Είναι γνωστό ότι πίσω από πολλά τέτοια ανούσια δημοσιεύματα κρύβονται επιτήδειοι bloggers που δωροδοκούνται από τις μεγάλες εταιρείες, με δώρα όπως κουκλάκια, μπρελόκ, ακουστικά ψείρες κλπ. Ιδού χαρακτηριστικό παράδειγμα παραπλανητικής είδησης που αποπροσανατολίζει το κοινό, εκμεταλλευόμενο την αφέλειά του, κάνοντας άτοπους συσχετισμούς με απλοποιημένες αναφορές σε σενάρια χολιγουντιανής φτηνής “επιστημονικής” φαντασίας. Το συγκεκριμένο παράδειγμα προέρχεται από διάσημο καπιτάλα hipster blogger που έχει στην κατοχή του πολυτελή αυτοκίνητα, κότερα, γκόμενες πολυτελείας και επαύλεις στην Καραϊβική, το Μαϊάμι, το Μονακό και τη Ραφήνα – όλα φυσικά αγορασμένα με το μαύρο χρήμα που του σπρώχνει ο Tim Cook, o Eric Schmidt και λοιποί ;)

 

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.