O James Cameron εξηγεί γιατί το κινηματογραφικό 3D έχει πάρει λάθος δρόμο

Όλοι θυμόμαστε το χαμό που είχε γίνει πριν από 5 χρόνια με το Avatar: σύσσωμη η κινηματογραφική βιομηχανία το είχε χαιρετίσει ως έναν σημαντικό σταθμό στην ιστορία της, καθώς εισήγαγε το 3D (ή, για να είμαστε ακριβείς το επανεισήγαγε), δημιουργώντας ένα εκπληκτικό αριστούργημα από τεχνικής άποψης.

Μέσα σε αυτά τα πέντε χρόνια, η τεχνολογία του 3D έχει εισβάλει στις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά και στα σαλόνια μας. Η νέα γενιά τηλεοράσεων και βιντεοπροβολέων 3D είναι σχεδόν απολύτως απαλλαγμένη από τα προβλήματα και το ενοχλητικό τρεμόπαιγμα που μάστιζε τα προηγούμενα μοντέλα και η βιβλιοθήκη των full HD/3D τίτλων έχει εμπλουτισθεί σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό.

Φαίνεται όμως πως η ίδια η κινηματογραφική βιομηχανία που ώθησε στο προσκήνιο το 3D, η ίδια το έσπρωξε εκτός ορίων, επιβάλλοντάς το ακόμη και σε ταινίες που δεν το χρειάζονταν για να αναδειχθούν. Το άμεσο αποτέλεσμα ήταν η κινηματοφραγική εμπειρία να απογοητεύει και ο κόσμος να ταυτίζει το 3D στο σινεμά, καθόλου άδικα, με την προσπάθεια της βιομηχανίας να αποσπάσει από τους θεατές περισσότερα χρήματα, σερβίροντάς τους μέτρια 3D εφέ, τις περισσότερες φορές χωρίς κανένα νόημα, προϊόν αποκλειστικά επεξεργασίας μετά το μοντάζ και χωρίς να υπάρχει σκηνοθετική άποψη πάνω στο θέμα.

Αυτό ακριβώς στηλίτευσε ο Jame Cameron, “πατέρας” του Avatar, ο οποίος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, εξέφρασε την άποψη ότι το Χόλιγουντ έχει βλάψει την υπόθεση του 3D, εξαιτίας της απληστίας του. Δεν είναι δυνατόν, κατά τα λεγόμενά του, οι ταινίες να αποκτούν με το ζόρι υπόσταση 3D, όταν αυτό δεν χρειάζεται, μόνο και μόνο για να δελεαστεί το κοινό για μια δήθεν ανώτερη εμπειρία προβολής. Έφερε δε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα ταινιών όπως το Man of Steel και το Iron Man 3, τα οποία, σύμφωνα με τον James Cameron, θα μπορούσαν άνετα να σταθούν χωρίς τη συνδρομή του 3D, καθώς αμφότερα είναι πάρα πολύ εντυπωσιακά, με προϋπολογισμούς στα ειδικά εφέ που φτάνουν ακόμη και τα 150 εκατομμύρια δολλάρια.

Ο διάσημος σκηνοθέτης που έχει στα πλάνα του τη συνέχεια του Avatar με δύο ακόμη ταινίες-sequel, καθώς και την κινηματογραφική μεταφορά του ιαπωνικού manga, Battle Angel, παρότι έχει συνδέσει το όνομά του με την επανάσταση του 3D, εντούτοις δεν διστάζει να δείχνει την ενόχλησή του για το δρόμο που έχει πάρει, ιδιαίτερα όταν ο σκηνοθέτης μένει έξω από τη δημιουργική διαδικασία, μην έχοντας έλεγχο για το αν η ταινία του φτάσει στις αίθουσες όπως επιθυμούσε αρχικά, ή αν κάποια post-3D εφέ που μπήκαν την τελευταία στιγμή, καταστρέψουν το δημιούργημά του.

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.