Γιατί κλείνει το Google Reader και πως καταναλώνουμε ειδήσεις

To Wired έχει μια πολύ ωραία ανάλυση για τους λόγους που η Google αποφάσισε εδώ και καιρό να καταργήσει το Google Reader, το οποίο θα πάψει πλέον να υφίσταται από την 1η Ιουλίου. Το άρθρο αναφέρει ότι, από τη μία μεριά, η Google βλέπει ότι ο Reader δεν έχει δυναμική και δεν υιοθετείται πλέον από πολλούς χρήστες και για αυτό άλλωστε δεν επένδυσε και καθόλου στην ανανέωση ή στον εμπλουτισμό αυτής της υπηρεσίας.

Ως βασικότερη πάντως αιτία, το άρθρο αναφέρει τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος του κοινού σε άλλες μορφές ενημέρωσης: συγκεκριμένα έτσι όπως εξελίσσεται η καθημερινότητα του ανθρώπου που ενημερώνεται πλέον περισσότερο μέσα από τον υπολογιστή, το tablet και το smartphone του, καταλήγει πλέον να ενημερώνεται περισσότερο καταναλώνοντας μικρές ειδησούλες κατά τη διάρκεια όλης της ημέρας, παρά να κάθεται το πρωί με την εφημερίδα του, ή το βράδυ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Google θέλει να περάσει την είδηση με μικρά αποσπάσματα σε υπηρεσίες όπως το Google Now και το Google Plus. Τί γίνεται όμως με την πηγή της είδησης – και εδώ εστιάζεται το πραγματικό ενδιαφέρον του άρθρου -. Όπως επισημαίνεται, ο χρήστης εθίζεται σε ένα μοντέλο “κατανάλωσης” ειδήσεων που περιστρέφεται γύρω από την κατηγορία της είδησης και απομακρύνεται από την πηγή. Παύει δηλαδή η αρχική πηγή της είδησης να αποτελεί σημαντικό κριτήριο επιλογής της και περισσότερο ρόλο παίζει το γενικό πλαίσιο ενδιαφερόντων του χρήστη. Έτσι π.χ. αν μ’ αρέσει το ποδόσφαιρο, σύμφωνα με το μοντέλο της Google, θα είναι καλύτερα να μαζεύονται όσο το δυνατόν περισσότερες ειδήσεις για αυτό το θέμα, παρά να ενημερώνομαι από 2-3 πηγές που εμπιστεύομαι πάνω στα αθλητικά.

Απώτερος στόχος είναι να παραμείνει κανεις στο πλέγμα των υπηρεσιών της Google, ενώ η εγκυρότητα της πηγής της είδησης μάλλον κινείται σε δεύτερο πλάνο. Προσωπικά συμφωνώ ότι ο τρόπος που μαθαίνουμε ειδήσεις για τον κόσμο γύρω μας πραγματικά έχει μεταβληθεί, αφού γινόμαστε δέκτες πολλών μικρών “σπαραγμάτων” νέων από μέσα όπως το Twitter και τα RSS feeds στις mobile συσκευές, με αποτέλεσμα η “κατανάλωση της είδησης” να γίνεται περίπου όπως καταναλώνουμε ένα αναψυκτικό ή ένα σνακ, γρήγορα, εύκολα και με αποτέλεσμα την άμεση ικανοποίηση της ανάγκης μας για ενημέρωση. Αυτή η ταχύτητα δεν σου αφήνει και πολλά περιθώρια να σκεφτείς και να επεξεργαστείς την είδηση, την πραγματική σημασία της, την εγκυρότητά της.

Μπορεί η Google να θέλει να μας πείσει ότι βρίσκεται πάντα στην αιχμή της τεχνολογίας, αλλά και στην πρώτη γραμμή των social media, ακολουθώντας τις αλλαγές στην κουλτούρα, όπως διαμορφώνεται μέσα από τη χρήση των νέων μέσων, αλλά κάπου αρχίζει να με κουράζει αυτή η εμμονή σε αλλαγή των καθιερωμένων μοντέλων, ειδικά όταν αυτά δεν έχουν απορριφθεί επειδή δεν δουλεύουν σωστά, αλλά επειδή πρέπει σώνει και καλά να αλλάξουν, γιατί πρέπει σώνει και καλά να ανεβάσουμε ρυθμούς και ταχύτητα στα πάντα, από τον τρόπο που ενημερωνόμαστε, μέχρι τον τρόπο που σκεφτόμαστε και λαμβάνουμε αποφάσεις.

Από το 2001, ο διάσημος (...) συντάκτης τεχνολογίας Λάμπρος Γεωργογάλας καταπολεμά τον σκοταδισμό και την ημιμάθεια, διδάσκοντας στους Έλληνες συμπατριώτες του τα μυστικά της υψηλής τεχνολογίας. Κατόπιν βάναυσης απαγωγής από εξωγήινους, και ηρωϊκής απόδρασης, αισιοδοξεί πως θα γίνει κυρίαρχος του σύμπαντος.