Πανοράματα με… βάθος από τη Disney Research

Ένα από τα… Άγια Δισκοπότηρα της φωτογραφίας, η δυνατότητα δημιουργίας πανοραμικών φωτογραφιών με (σχεδόν) πραγματικό βάθος, βρήκε τη λύση της από τη… Disney Research;!

Disney Megastereo 001

Μάλλον… ο τελευταίος που θα περίμενε κανείς, η Disney Research, κατάφερε να βρει τη λύση σε ένα από τα κλασσικότερα προβλήματα στο χώρο της φωτογραφίας: πώς μπορείς να δημιουργήσεις μια πανοραμική λήψη, όπου πολλές μικρότερες φωτογραφίες ενώνονται σε ένα μεγαλύτερο σύνολο, διατηρώντας, όμως, την αίσθηση του βάθους, καθώς ο θεατής τους αλλάζει τη γωνία θέαση;

Αν δεν καταλάβατε για ποιού είδους φωτογραφίες μιλάμε, σκεφθείτε… Myst και Riven. Τίτλοι του είδους παρουσίαζαν ακίνητα γραφικά, συνήθως pre-rendered μα, σε ορισμένες περιπτώσεις, βασισμένα σε φωτογραφίες. Ο χρήστης ουσιαστικά βρισκόταν στο κέντρο ενός θόλου, με τα γραφικά να είναι προσκολλημένα στην εσωτερική πλευρά του. Καθώς περιέστρεφε την κάμερα – το… βλέμμα του, άλλαζε η οπτική του και έβλεπε ένα διαφορετικό κομμάτι του θόλου. Έτσι, δινόταν η ψευδαίσθηση πως είχε την ίδια ελευθερία περιστροφής της οπτικής του γωνίας σε όποιο σημείο ήθελε. Μόνο που η ψευδαίσθηση έσπαγε από το ότι τα πάντα ήταν… εντελώς επίπεδα.

Το πρόβλημα με τις πανοραμικές φωτογραφίες αυτού του στυλ είναι πως αποτελούνται από πολλές μικρότερες φωτογραφίες που έχουν συλληφθεί από ένα φωτογράφο, καθώς ακίνητος σε ένα σημείο, περιστρέφει την κάμερα για να τραβήξει εικόνες όλου του κόσμου γύρω του. Στη συνέχεια, μπορούν να ενωθούν σε μια μεγαλύτερη φωτογραφία ή, αν έχει συλλάβει αρκετές, ακόμη και σε έναν πλήρη θόλο – ώστε ο θεατής να μπορεί να δει στην εικόνα οτιδήποτε βρισκόταν μπροστά, πίσω, αριστερά, δεξιά αλλά και… πάνω και κάτω από το φωτογράφο. Έτσι, όμως, δεν συλλαμβάνεται αρκετή πληροφορία σχετικά με το βάθος του κόσμου, ενώ ακόμη και αν αυτή υπήρχε, δεν υπήρχε μέχρι σήμερα το απαραίτητο λογισμικό για να τη διατηρήσει καθώς θα ένωνε τις επιμέρους φωτογραφίες.

Μόνη λύση, και αυτή σε..,. θεωρητικό επίπεδο, αντί να περιστρέφει την κάμερα κανείς γύρω από τον εαυτό του, να την περιστρέφει σε μια κάποια απόσταση – π.χ. κρατώντας το χέρι του τεντωμένο. Στη συνέχεια, θα έπρεπε να… κόψει-ράψει χειροκίνητα, μια προς μια τις φωτογραφίες, διαχωρίζοντας τις σε διαφορετικά επίπεδα βάθους – π.χ. ένα για τα κτήρια που βρίσκονται κοντά, ένα άλλο για αυτά που βρίσκονται αμέσως πίσω τους κ.λπ. Έτσι θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα λεγόμενο parallax effect, όπου ο γύρω χώρος θα φαινόταν να απλώνεται σε διαφορετικά επίπεδα – όχι… πραγματικό 3D, μα αρκετά κοντινό.

Info

Εγκυκλοπαδικά, το εφέ με τα παράλληλα επίπεδα κίνησης ήταν από τα αγαπημένα από την εποχή των 8bit υπολογιστών, που κορυφώθηκε με τις Amiga και τίτλους όπως το Shadow of the Beast.


Amiga_Shadow_of_the_Beast

Ακόμη και με το εξυπνότερο δυνατό λογισμικό, όπου η δημιουργία τέτοιων εικόνων ήταν εφικτή, συχνά εμφανίζονταν γεωμετρικές αλλοιώσεις σε υψηλές αναλύσεις, κάνοντας το τελικό αποτέλεσμα να μοιάζει αφύσικο.

Η Disney Research φαίνεται πως κατάφερε να δημιουργήσει μια λύση που αναγνωρίζει την πληροφορία του βάθους, αναλύωντας τις εικόνες και τις μεταξύ τους σχέσεις, την οποία στη συνέχεια μπορεί να αποτυπώνει σε μια πανοραμική φωτογραφία. Που, επιπλέον… μπορεί να είναι και πραγματικά τρισδιάστατη – στο video της μας δείχνει στερεοσκοπικές εκδοχές (για διχρωματικά 3D γυαλιά) – άσχετα αν έχει δημιουργηθεί από ένα σύνολο επίπεδων φωτογραφιών ή/και videos. Το τελικό αποτέλεσμα, εκπληκτικό, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως, θεωρητικά, στο κοντινό μέλλον, ίσως να μπορεί κανείς να το δημιουργήσει και με το… smartphone του και ειδικό λογισμικό!

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.