Linux gaming sucks


Ναι, οκ, το Linux υστερεί όσον αφορά στο χώρο του gaming. Δεν είναι, όμως, κομματάκι… τραγικό, αυτό το μειονέκτημα να ισχύει _και_ όσον αφορά στα παιχνίδια από ανεξάρτητους δημιουργούς, αλλά και τους εξομοιωτές;

Χαώδης ανάπτυξη και έλλειψη standards

Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες όσον αφορά στην έλλειψη παιχνιδιών στον κόσμο του Linux σίγουρα είναι η έλλειψη… standards – κάτι που φαίνεται κομματάκι περίεργο από τη στιγμή που η κοινότητα του Open Source είναι αυτή που “βροντοφωνάζει” περισσότερο για τη σημασία των standards. Ο λόγος; Δυστυχώς, η έννοια του “standard” όσον αφορά στο λογισμικό μάλλον έρχεται ως ένα σημείο σε αντίθεση με την έννοια της “ελευθερίας επιλογών”.

“Standard” θα πει “κάτι δεδομένο και κοινό”. Για παράδειγμα, το σχήμα των… πριζών στην Ελλάδα είναι “standard”. Το τυπικό βύσμα 3,5 που χρησιμοποιούν τα περισσότερα ακουστικά είναι “standard”. Οι εκδοχές του Linux για τις οποίες καλούνται να γράψουν παιχνίδια οι developers, αλλά και το hardware στο οποίο αυτές τρέχουν, είναι τόσες πολλές, ώστε χάνεται η έννοια του “standard”. Του “δεδομένου”. Του “μοναδικού”.

Ναι, είναι καλό που ο χρήστης μπορεί να επιλέξει αν θέλει το σύστημα διαχείρισης και αναπαραγωγής ήχου να είναι το ALSA, ή το Open Sound System, ή το PulseAudio που “πατάει” σε αυτά, αλλά η δική του “ελευθερία επιλογής” σημαίνει πως ο developer θα πρέπει να δοκιμάσει το παιχνίδι του και στα τρία συστήματα ήχου για να εξαφανίσει την πιθανότητα κάποιου bug. Ομοίως θα πρέπει να ελέγξει αν προβάλλονται σωστά τα γραφικά, ενώ, όπως είδαμε σε προηγούμενο θέμα μας, η κατάσταση των drivers στο Linux μέχρι σήμερα δεν βοηθά την κατάσταση. Και αυτά είναι μονάχα ένα κομματάκι του παγόβουνου.

Δεν θα επεκταθούμε στο θέμα, για ένα και μόνο λόγο: προσωπικά, δεν είμαι προγραμματιστής, και δεν θεωρώ πως μπορώ να εκφέρω μια αντικειμενική άποψη για το πόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει κανείς ένα παιχνίδι για το Linux. Θυμάμαι, όμως, αν δεν απατώμαι για τον τίτλο, τον δημιουργό του Braid, ενός βραβευμένου παιχνιδιού που πρωτοεμφανίστηκε στο Xbox 360 και συνέχισε την πορεία του στο PlayStation 3 και τα PCs, να προσπαθεί να βγάλει άκρη με το “πώς να περιορίσει τον κέρσορα του mouse στα όρια μιας οθόνης που προβάλλει accelerated γραφικά”. Σίγουρα θα υπήρχε λύση, που μάλλον ένας “πιο advanced” προγραμματιστής θα γνώριζε πώς να προσπεράσει. Να, όμως, που ένα τέτοιο… ανόητο πρόβλημα περιόριζε τον – έστω, αρχάριο – δημιουργό ενός (βραβευμένου όμως, το θυμίζω) παιχνιδιού από το να κυκλοφορήσει τον τίτλο του για το Linux. Αυτό, και η στάση των χρηστών του – που θα αναφέρω παρακάτω.

Page 1 of 1212345...10...Last »
...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.
  • ducklord

     Βρε Blackfox, ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ όσα έχω γράψει, ή “τα περνάς μια στα γρήγορα”, θεωρείς πως “βρίζω το Linux γενικά και αόριστα” και γράφεις ό,τι να’ναι;

    Η λογική των άρθρων είναι: έρχεται ο φίλος σου που έχει Windows και σε ρωτάει “θα μπορώ να κάνω τη δουλειά μου στο Linux”; Και με το “να κάνει τη δουλειά του” μιλάμε ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ – π.χ. αν είναι φωτογράφος ο άνθρωπος χρειάζεται μια εφαρμογή επιπέδου Photoshop ΧΩΡΙΣ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΥΣ, χωρίς π.χ. “ξέρεις, σε αυτή την έκδοση δεν δουλεύει το πενάκι”. Θα μπορεί να παίζει παιχνίδια ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ με τα Windows, ΑΣΧΕΤΑ με το αν θα τα πληρώνει η όχι; Όχι.

    ΒΡΕ μια μανία. ΟΛΟΙ κολλάτε στο “μπουυυυ, ουυυυ, μιλάς για τσάμπα εφαρμογές” ενώ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΠΑ ΠΩΣ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ, αλλά κατά τα άλλα, όταν είχα γράψει πως “οι χρήστες Linux έχουν συνηθίσει στο τσάμπα”, κάποιοι με κατηγόρησαν πως “τους χαρακτηρίζω ως τσαμπατζήδες”. Ορίστε λοιπόν. Εδώ και τόσα μηνύματα, που έχω απαντήσει τόσες και τόσες φορές πως μιλάμε για την περίπτωση ΠΟΥ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΙΣ ΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ, ΩΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ, όπως ακριβώς θα αγόραζες ένα τρακτέρ αν ήσουν αγρότης, ΓΙΑΤΙ κολλάτε στο τσάμπα αν “δεν έχετε μάθει σε αυτό”; Ε; Γουάη;

    Και αν ερχόταν ένας αγρότης και σας έλεγε “θέλω να ΑΓΟΡΑΣΩ ένα τρακτέρ για να κάνω τη δουλειά μου”, θα του λέγατε, πάλι και πάλι, “ΟΧΙ Βασίλη, μη, θα σου δώσουμε εμείς ένα forum που μέσα τα παιδιά συζητούν για το πώς να φτιάξεις ένα τρακτέρ μόνος σου από το μηδέν – ακόμη και τα μπουλόνια, θα χρειαστείς μόνο τέσσερα χρόνια από τη ζωή σου”;

    ΈΛΕΟΣ ρε παιδιά.

  • Blackfox

    1. Αν εγώ γράφω ό,τι να’ναι, η απάντησή σου που είναι;
    2. Πάλι συγκρίνεις τα ανόμοια. Φυσικά και όχι, δεν μπορεί να κάνει την δουλειά του — και σου είπα το γιατί, αλλά μάλλον εσύ δεν διάβασες το δικό μου άρθρο και το πέρασες στα γρήγορα. Ο x φωτογράφος που αναφέρεις, αν του βγάλεις το υπερ-επαγγελματικό (έστω για το παράδειγμα το Photoshop) πρόγραμμα θα βρει εναλλακτικές να κάνει την δουλειά του; Όχι, γιατί τα Windows τον βοήθησαν να μάθει πως “Επεξεργασία όπως την θέλεις κύριε φωτογράφε”=”Το-πρόγραμμα-που-αγόρασες-και-στο-παράδειγμα-είναι-το-Photoshop” και μόνο.
    3. Οι Linux χρήστες δεν έχουν πρόβλημα να πληρώσουν, αν κάτι αξίζει. Τουλάχιστον εκεί, υπάρχουν ακόμα λίγα Demos. Τι έγιναν άραγε τα demos στο PC;
    4. Θα μπορεί να παίζει συγκεκριμένα παιχνίδια. Έλα να δεις εμένα που παίζω με άνεση το Clive Barker’s Jericho με όλα τα εφέ ενεργοποιημένα χωρίς ιδιαίτερα πειράγματα (απλά εγκατέστησα το Wine και μετά εγκατάσταση του παιχνιδιού) -είπαμε, αρχάριος Linuxας- αλλά και το Bioshock χωρίς να έχω κανένα πρόβλημα στην απόδοση ή στην ποιότητα.
    5. Native επαγγελματικές εφαρμογές, όχι, δεν γνωρίζω αν υπάρχουν. Αυτό είναι πρόβλημα του Linux; Ας κάτσει κάποιος από όλους όσους κράζουν (βάλε και μένα και σένα μέσα) να φτιάξει. Διαφημίστηκε ποτέ το Linux ως το “υπέρτατο λογισμικό για τους επαγγελματίες”;
    6. Ερώτηση. Το Linux τώρα κάνει τα βήματά του “προς τον απλό χρήστη”, και βλέπεις πως κάθε 6 μήνες βλέπεις… θαύματα. Μήπως θυμάσαι τις εποχές που η Microsoft -με το προιόν που απευθυνόταν στους “απλούς, καθημερινούς χρήστες” παρακάλαγε την 3dfx για το Glide (που ήταν η μόνη “αξιόπιστη” λύση 3D Accelleration) κι εσύ χρειαζόσουν 2 κάρτες για να κάνεις την δουλειά σου ΚΑΙ να παίξεις;Μετά εδέησε ο Θεός και δημιούργησε το Direct3D (στην έκδοση 5 του DirectX, κάπου κοντά στο 98) μπας και λύσει το πρόβλημα. Μήπως θυμάσαι το πως πήγε να εξαφανίσει το ανταγωνιστικό openGL και τελικά, ακόμα και τώρα, τα Windows έχουν προβλήματα σ’ αυτό;
    Και, μήπως, το openGL σαρώνει το DirectX (και μην πεις “ποιος το χρησιμοποιεί”, βλέπε Chronicles of Riddick, RAGE, Prey και άλλα);
    7. Θέλω να σε δω να γράφεις αντίστοιχη σειρά για τα Windows. Άμα το Linux δηλαδή “δεν κάνει για τίποτα”, δικαιούμαι (για να είσαι αντικειμενικός) να σου ζητήσω να κάνεις το ίδιο για τα Windows.
    8. Όλα αυτά στα λέει κάποιος που “μεγάλωσε” με Windows από την εποχή των 3.0 – 3.1. (GDI rules!)

  • Blackfox

    Κι επειδή αναφέρεσαι στην Creative: Σωστή υποστήριξη στην Audigy που έχω βλέπω ΜΟΝΟ στο Linux. Σε XP μέσω των Creative Drivers … να’ χαμε να λέγαμε ενώ σε Vista & 7 (που υποστηρίζονται από τους drivers) βγαίνει ειδοποίηση πως… το λειτουργικό δεν υποστηρίζει την κάρτα (μπλε οθόνη στον .sys driver της μετά).

  • ducklord

     1. Η απάντηση μου σε τι; Έκανες κάποια συγκεκριμένη ερώτηση; Η απάντηση μου στο “γενικό” μήνυμα σου, πως “ναι, αλλά το Linux έχει τσάμπα παιχνίδια, και μπλα-μπλα”, σου εξήγησα – και έχω εξηγήσει πάλι και πάλι και ξανα-μανα-πάλι σε πολλούς πριν από εσένα – είναι πως ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ ΤΟ ΤΣΑΜΠΑ ΜΕ ΤΟ ΕΠΙ ΠΛΗΡΩΜΗ. Αυτό που λέω στα άρθρα είναι ΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ τα καταραμένα τα “πρώτης τάξης” προγράμματα και παιχνίδια στο Linux. Υπάρχουν; Όχι. Άρα, τι “σε χαλάει” στο θέμα;

    2. Όχι, και αυτό είναι το λάθος που κάνετε όλοι οι λινουξάδες. Το πρόβλημα δεν είναι πως “οι εναλλακτικές είναι διαφορετικές από το Photoshop” αλλά α) πως ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΝ Ο,ΤΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ (ΑΜΑΝ πια, ΠΟΣΕΣ φορές θέλετε να το διαβάσετε για να το χωνέψετε;!;) και β) όταν εργάζεσαι επαγγελματικά με μια εφαρμογή, σε ένα χώρο όπου αναγκαστικά συνεργάζεσαι και με άλλους, ΔΕΝ σε παίρνει να “κάνεις πειράματα” και εσύ να δουλεύεις όποιο πρόγραμμα σου καπνίσει, τη στιγμή που όλοι οι υπόλοιποι χρησιμοποιούν ΕΝΑ πρόγραμμα που θεωρείται standard. Διότι ΕΝΑ προβληματάκι εξαιτίας ασυμβατότητας να συμβεί, π.χ., ανάμεσα στο GIMP και το Photoshop, ο κώλος στο εξώφυλλο του περιοδικού θα βγει πράσινος.

    Και υπάρχει και η πρόσθετη “εγγύηση σταθερότητας” σε αυτές τις εφαρμογές. Δεν θέλετε να χωνέψετε πως υπάρχουν άνθρωποι που ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ, ΟΧΙ τις εφαρμογές που θα ήθελαν να τρέχουν στον υπολογιστή τους. Έχουν ΜΟΝΟ αυτό το πρόγραμμα στον υπολογιστή, ή, άντε, κάτι σαν τη Master Suite, ή το Office, και δεν-εγκαθιστούν-τίποτε-άλλο, διότι απλά αυτό είναι “το εργαλείο με το οποίο βγάζουν το ψωμί τους”. Και ΔΕΝ κάνεις πειραματισμούς με αυτό. Να σου δώσω παράδειγμα του γιατί; Διότι πες πως σε μια έκδοση του GIMP, μετά από ένα update, εμφανίζεται ένα μικρό κουσούρι και ή δεν τρέχει, ή κάνει κάτι λάθος. Να πεις πως δεν έχει τύχει στο παρελθόν, έχει τύχει. Αν λοιπόν έχεις τον πελάτη επάνω από το κεφάλι σου, να σου λέει “σχεδίασε αυτό, άλλαξε εκείνο”, περιμένοντας πως ΘΑ ΠΑΡΕΙΣ ΛΕΦΤΑ από αυτό που κάνεις, ΔΕΝ σε παίρνει “να μην τρέχει εκείνη τη στιγμή”. Διότι αν εμφανιστεί πρόβλημα –> ο πελάτης θα φύγει –> μαζί του θα φύγουν και τα λεφτά –> δεν θα φας. Αλλά, φυσικά, γιατί να σκεφτεί ο κάθε φανατίλας λινουξάς που χρησιμοποιεί το λειτουργικό του Tux κατά 99% “για να χαζεύει με ασφάλεια στο web δίχως να χρειάζεται να εγκαταστήσει αντιβάϊρους και φάηργουωλ που ντέν τα καταλάβαινε, όπως ζντα γουίντοζ”, πως μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή του με αυτό τον τρόπο…

    3. Το αν έχουν ή όχι έχει φανεί στο παρελθόν. Προφανώς δεν διάβασες τα θέματα, διότι τότε θα έβλεπες πως αναφέρθηκα ΚΑΙ στην id Software, ένας από τους δημιουργούς της οποίας είναι ο Carmack – που ανέφερες εσύ ως “απόδειξη του ότι η OpenGL είναι καλύτερη από τα DirectX” (δεν ήταν από άποψη άμεσης σύγκρισης δυνατοτήτων για αρκετό καιρό). Στην id Software που σταμάτησε να ελπίζει για έσοδα στο Linux, ΑΦΟΥ δοκίμασε “να πουλήσει παιχνίδια στους λινουξάδες” και “την προγείωσαν απότομα”. Ή την Corel, που επίσης είχε δοκιμάσει την τύχη της στο Linux. Αφού η ιστορία δείχνει πως “οι χρήστες Linux _ΕΧΟΥΝ_ πρόβλημα στο να πληρώνουν”, που βλέπεις εσύ το αντίθετο; Στην επιτυχία των “δώσε ό,τι να’ναι” Humble Indie Bundles, ή στο Steam της Valve που ακόμη καλά-καλά δεν κυκλοφόρησε;

    4. ΑΝΑΘΕΜΑ πια, και μου λες πως κατά τα άλλα “διάβασες τα άρθρα”. Ε, τότε, απλά δεν τα κατάλαβες. ΔΕΝ υπολογίζουμε το “τι τρέχει μέσω WINE” διότι, αν είναι έτσι, και το Linux δεν έχει κανένα πλεονέκτημα έναντι των Windows: μπορείς να το τρέξεις σε Virtualbox ή VMWare ή whatever. Λέμε τι ΔΕΝ έχει το Linux. Το Jericho ΔΕΝ είναι “φτιαγμένο για Linux”, όπως και κανένα “παιχνίδι που φτιάχτηκε για Windows” (αφού “φτιάχτηκε για Windows”… duh..!).

    5. ΚΑΙ αυτό το έχω πει τουλάχιστον δυο φορές: το “κάτσε και φτιάξε μόνος σου αυτό που λείπει”, θα στο πω απλά, είναι ΗΛΙΘΙΟ. Το “γιατί” στο είπα και στο παράδειγμα με το τρακτέρ – όπου και, από ό,τι είδα, συμφώνησες πως είναι γελοίο. Και τώρα το χρησιμοποιείς ως επιχείρημα. Τι να πω, βρε παιδί μου.
    Αυτό που δεν κατάλαβες είναι πως αυτό που κάνω σε αυτή τη σειρά άρθρων είναι “να καταγράφω ελλείψεις”. Είναι σαν να φτιάχνεις μια λίστα με το “τι να πάρεις από το Super Market”. “ΔΕΝ έχουμε αυτό. ΔΕΝ έχουμε εκείνο. ΔΕΝ έχουμε το άλλο.”

    6. Όχι. ΔΕΝ τα σαρρώνει. Τα DirectX ήταν και σε πολλά θέματα παραμένουν μπροστά ΑΠΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΗΣ άποψης. Μην τα βλέπεις ως τελικός καταναλωτής. Είδες αυτό που έγραψα στο άρθρο, σχετικά με τις ελλείψεις της OpenGL; Ξέρεις, δεν είναι κάτι που “λέω εγώ”, αλλά προγραμματιστές ανά τον κόσμο. Κάνε μια αναζήτηση για OpenGL vs DirectX, μην το αντιμετωπίζεις οπαδικά “επειδή αυτό τρέχει το Linux”.

    7. ΩΠ! Με έπιασες! ;-)

    Δεν σκοπεύω να κάνω αυτό που είπες, αλλά… θα δείς… :-D

    8. Όλα αυτά στα γράφει κάποιος από Firefox Nightly σε Linux Mint και MATE Desktop ;-)

  • ducklord

    Περίεργο. Ναι μεν δεν έχω Audigy, έχω, όμως, μια Live 5.1 και μια X-Fi. Και οι δυο μου δούλεψαν σε όλα, με μια μικρή παρένθεση όταν είχαν πρωτοκυκλοφορήσει τα Vista (και η Creative, όπως και πολλοί άλλοι, δεν είχαν ετοιμάσει drivers). Πρόσεξε ποια έκδοση κατεβάζεις – έχει σημασία: την τελευταία beta, ειδικά για την έκδοση του λειτουργικού σου, ειδικά για την αρχιτεκτονική του.

    Και ενώ στα Windows πάντα μου δούλευαν, στο Linux πάντα είχα προβλήματα: πότε δεν δούλευαν όλα τα ηχεία, πότε έκανε “σπασίματα” ο ήχος… Φυσικά, όπως έχω πει και στα άρθρα, υποστήριξη EAX γιόκ, και μου φαίνεται περίεργο που είμαι ο μόνος που ενδιαφέρεται (αφού αυτός ήταν ο βασικός λόγος να αγοράσει κανείς μια ακριβή Creative παρά φθηνότερες και καλύτερες από άποψη ηχητικής ποιότητας κάρτες).

  • Blackfox

    2. Δηλαδή το Photoshop πχ. δεν είχε ποτέ bugs; Τι γίνεται με το Flash και τον Firefox; Όλα καλά στα Windows;
    4. Κατηγορείς όμως το ΙΔΙΟ το Linux και σου ξαναλέω: Αν η Microsoft δεν “έσπρωχνε” χρήμα στις εταιρίες, τα πράγματα θα ήταν έτσι όπως τα λες; Ας κάνουμε μια λίστα με παιχνίδια για Windows NT 4 (που γ@ducklord:disqus 7.μούσε σαν λειτουργικό) λοιπόν -ή ακόμα καλύτερα, για Windows Me!- κι όταν δούμε πως δεν “βγαίνει”, ας κατηγορήσουμε την Microsoft.
    5. Αν κάποιος καίγεται, θα κάτσει να το φτιάξει. Αλλιώς, ας πάει στα Windows.
    6. Πάντα το σάρωνε. Ακόμα και τώρα, το tessellation υπήρξε στο openGL πολύ πριν το DirectX 11 όπως και το multitexturing αλλά και το “περίφημο” FXAA (λέγε με “Soft Shadows”). Και μιλάω για προγραμματιστική άποψη. Άμα, για να βγάλεις το υπερ-ντούπερ αποτέλεσμα θέλεις 2 σελίδες παραπάνω κώδικα τι να το κάνεις;
    7. Γιατί φοβάμαι πως θα βγεί άρθρο-“αγιασμός”;
    8. … Και απαντά κάποιος με Firefox 15 σε Kubuntu 12.04.1 (KDE 4.9).
    ΥΓ. Επειδή μπορούμε να κάνουμε και αυτό το άρθρο τριπλοσέντονο, ερώτηση. Τι σε ενέπνευσε να βγάλεις αυτή τη σειρά των άρθρων; Όπου γύριζες στο δίκτυο έβλεπες σχόλια του τύπου “Ζήτω το τιτανομεγιστοτεράστιο Linux και κάτω τα Windows”;

  • Blackfox

     Κι εγώ μέχρι πριν λίγο καιρό είχα τέτοια προβλήματα. Τώρα πια, όχι. Όσο για το EAX, αρχίζει το πάρτυ όταν ένα παιχνίδι θέλει ντε και καλά να αλλάξει το προεγκατεστημένο OpenAL DLL. Ο ήχος κάνει… πάρτι.

  • ducklord

     ??? Το EAX δεν μου εμφάνισε πο-τε προβλήματα, από τη στιγμή που δούλευαν οι drivers, αφού είναι αναπόσπαστο τμήμα τους. Σε τι παιχνίδι συνάντησες κόλλημα, μπας και το έχω για να το δω;

  • Blackfox

     Την μαλ,,κία στην εγκατάσταση την έκανε το Tomb Raider – Legend αλλά και Anniversary.
    Ο ήχος μετά… γα… -το έπιασες το νόημα.
    Το έλυσα το θέμα με μετάβαση πάλι σε XP.

  • ducklord

     Περίεργο, αφού τα τελευταία Tomb Raider “δεν έκαναν κάτι περίεργο” στον υπολογιστή. Τι σου έκανε ο ήχος μετά; Έχει ενδιαφέρον το πρόβλημα, γιατί δεν συνάντησα ποτέ κάτι τέτοιο στα Win – ένα παιχνίδι να… διαλύει όλο το σύστημα ήχου τους. Και χρησιμοποιώ υπολογιστές από την εποχή των 8bit. Για λέγε, για λέγε, γιατί… “βγάζει άρθρο”!

  • Blackfox

    @ducklord:disqus  Στην πορεία της εγκατάστασης του Tomb Raider αλλά και του Colin McRae Dirt (του πρώτου) εγκαθίσταται το OpenAL. Ελα όμως που σε XP η Creative το έχει εγκαταστήσει ήδη και στα Vista (& 7) υπάρχει το ALChemy. Αφού τελειώσουν όλα αυτά, εσύ ξεκινάς όλο χαρά να παίξεις το παιχνίδι και ξαφνικά ο ήχος γίνεται λες και βλέπεις Dr. Who! Στην περίπτωση βέβαια που γίνει αυτό ό,τι και να κάνεις καθώς και ό,τι κι αν ανοίξεις (ακόμα και το Media Center πχ.) ακούγεται έτσι. Λύση; Βουυυυρ για XP.
    ΥΓ. Όταν το λειτουργικό (7) μου έλεγε πως η κάρτα είναι ασύμβατη, το link που με παρέπεμπε έδειχνε μια Live 5.1 :D

  • ducklord

    Χο-χο… Ναι, έπεσες “στο μπάχαλο των Vista” που λέγαμε. Θεωρητικά, το EAX ΔΕΝ δούλευε ΚΑ-ΘΟ-ΛΟΥ στα Vista όταν είχαν πρωτοκυκλοφορήσει, και για αυτό η Creative έτρεχε να υποστηρίξει το “ανοιχτό” OpenAL. Μετά, που κυκλοφόρησε drivers της προκοπής, είχε γίνει μπλέξιμο με τα παιχνίδια που δεν το υποστήριζαν.

    Είναι περίεργο, όμως, διότι οι drivers της Creative ΔΕΝ εγκαθιστούν το Alchemy “ως τμήμα του συστήματος”, “για όλες τις εφαρμογές”, αλλά ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ και μάλλιστα… “χειροκίνητα”! Μάλιστα, μου φαίνεται περίεργο να σου διαλύθηκε ειδικά το Media Center αφού ΔΕΝ χρησιμοποιεί EAX ούτε OpenAL (αυτά χρησιμοποιούνταν/χρησιμοποιούνται κυρίως ως “τεχνολογίες για πολυφωνικό ήχο με εφέ”, “του είδους που χρειάζεται σε παιχνίδια” και ΟΧΙ σε εφαρμογές – μιλάμε για την πλειοψηφία των περιπτώσεων για Windows).

    Όσο για το ότι “σε έστελνε στη Live”, ναι, διότι ήταν ο ίδιος driver για την κάρτα-ως-κάρτα αν θυμάμαι καλά (και στο Linux, ο ίδιος χρησιμοποιείται, επίσης αν θυμάμαι καλά – “για το τσιπάκι Emu10K ή κάπως έτσι” που αποτελεί την “καρδιά” τους). Για να μπορείς να εκμεταλλευτείς τα πάντα σε αυτήν δεν θα έπρεπε “να εγκαταστήσεις τον driver που σου πρότειναν τα Windows” (“τότε”, “την περίοδο που υπήρχαν αυτά τα προβλήματα”) αλλά της ίδιας της Creative (από το site της).

    Από την άλλη, βέβαια, στο Linux δεν υπάρχει καν υποστήριξη EAX/OpenAL για τα παιχνίδια των Windows μέσω Wine, από όσο γνωρίζω: μόνο “δικάναλος”, “στερεοφωνικός” ήχος (αν και κάτι είδα πως “στην ολοκαίνουργια, τελευταία-τελευταία έκδοση του, το Wine πρόσθεσε υποστήριξη για πολυφωνικό” – που, όμως, και πάλι ΔΕΝ μου φάνηκε να οδηγεί σε “ενεργοποίηση επιλογών για χρήση 5.1 μέσα από παιχνίδια”).

  • Blackfox

    Μόνο που το πραγματικό πανηγύρι γινόταν στα 7. Στα Vista την πάλεψε μετά από κάνα-δυο-τρεις-πεντακόσιες ενημερώσεις, στα 7 SP1 α-πάλευτο.
    Στο Media Center ωστόσο αναπαράγεται “πολυκάναλος” ήχος, καθώς έχει επιλογή στην αναπαραγωγή τηλεόρασης να παίζει ήχος από όλα τα ηχεία (άν έχεις πχ. 5.1 ακούς τα “Τσιοκ γκιουζελ” …εξαφωνικά) — όλα αυτά στα 7 ενώ με την καμία δεν καταλάβαινε πως δεν θέλω ρε άνθρωπε CMSS ή CMSS 3D.
    Το τσιπάκι που αναφέρεις είναι σωστό. Aλλά όλα αυτά γίνονταν ΑΦΟΥ εγκαθιστούσα τον driver της Creative (από την σελίδα της κτλ. κτλ.) –ναι, και η αναφορά “ασυμβατότητας”!
    ΥΓ. Υποδειγματική είναι η συμπεριφορά μιας Live 24bit. Με τον οδηγό της Creative… δεν έπαιζε ένα ηχείο (Really!!!). Με τον οδηγό από το Windows Update δουλεύει σωστά.
    Θες να σου πω και πως να κρασάρεις για πλάκα τα Vista;Βάλε ένα Asus p7131 hybrid tuner και ΜΗΝ εγκαταστήσεις drivers, άσε αυτόν που βάζουν τα Windows. Η μπλε οθόνη θα εμφανιστεί με το που πας να το χρησιμοποιήσεις…. :P

  • ducklord

     Περίεργο, διότι τα 7 “είναι τα Vista με όλα τα updates και με λιγότερες βλακείες” (εντάξει, “αν τα δεις υπερβολικά απλοποιημένα”). Όσο για τον ήχο, τι να σου πω. Ασχολούμαι με υπολογιστές… εικοσιπέντε χρονάκια (ω, ναι), και ΠΟΤΕ δεν “με παίδεψαν” τα Windows (μόνο την εποχή του… DOS, με τα τότε προβλήματα λόγω 640K, είχα “παλέψει” μια στις τόσες – αλλά και τότε, για 2-3 λεπτά σε κάθε περίπτωση). Στα Windows πάντα υπήρχε κάποια λύση. Στο Linux, από την άλλη, πολλές-πολλές φορές απλά “δεν υπήρχε λύση” (διότι “αν δεν υποστηρίζεται κάτι” και, π.χ., δεν υπάρχει συμβατός driver, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να το… πετάξεις και να πάρεις κάτι άλλο).

    ΜΟΝΑΔΙΚΟ “χοντρό” πρόβλημα με hardware στα Windows, κατά τη μετάβαση από Windows 95/98 (πυρήνας 9x) στα XP (πυρήνας NT), “έγινε ως δια μαγείας ασύμβατο το παλιό scanner μου”. Φυσικά, το “πρόβλημα” δεν ήταν, και σε αυτή την περίπτωση, των Windows, αλλά της εταιρείας, που όπως και σχεδόν όλες οι άλλες εταιρείες (και… οι συμπατριώτες μας “κατά τη μετάβαση από τη Δραχμή στο Ευρώ) “βρήκε την ευκαιρία να κάνει αρπαχτή”. :-D

  • ducklord

     Περίεργο, διότι τα 7 “είναι τα Vista με όλα τα updates και με λιγότερες βλακείες” (εντάξει, “αν τα δεις υπερβολικά απλοποιημένα”). Όσο για τον ήχο, τι να σου πω. Ασχολούμαι με υπολογιστές… εικοσιπέντε χρονάκια (ω, ναι), και ΠΟΤΕ δεν “με παίδεψαν” τα Windows (μόνο την εποχή του… DOS, με τα τότε προβλήματα λόγω 640K, είχα “παλέψει” μια στις τόσες – αλλά και τότε, για 2-3 λεπτά σε κάθε περίπτωση). Στα Windows πάντα υπήρχε κάποια λύση. Στο Linux, από την άλλη, πολλές-πολλές φορές απλά “δεν υπήρχε λύση” (διότι “αν δεν υποστηρίζεται κάτι” και, π.χ., δεν υπάρχει συμβατός driver, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να το… πετάξεις και να πάρεις κάτι άλλο).

    ΜΟΝΑΔΙΚΟ “χοντρό” πρόβλημα με hardware στα Windows, κατά τη μετάβαση από Windows 95/98 (πυρήνας 9x) στα XP (πυρήνας NT), “έγινε ως δια μαγείας ασύμβατο το παλιό scanner μου”. Φυσικά, το “πρόβλημα” δεν ήταν, και σε αυτή την περίπτωση, των Windows, αλλά της εταιρείας, που όπως και σχεδόν όλες οι άλλες εταιρείες (και… οι συμπατριώτες μας “κατά τη μετάβαση από τη Δραχμή στο Ευρώ) “βρήκε την ευκαιρία να κάνει αρπαχτή”. :-D

  • Blackfox

     Μια η άλλη είμαστε -πορωμένος από τα 6 με Clipper :P. Έλα να θυμηθούμε παρέα με νοσταλγία το Commander Keen σε 360K 5.25″ floppy, το DOS4GW και άλλα όμορφα… Και να προσπαθήσουμε να παίξουμε το C&C Red Alert μέσω 95 γιατί δεν είχαμε 8 MB RAM και μας έσωζε η Virtual! Petition για MemMaker στα 8 :P :P
    Όσο για τα προβλήματα λόγω αλλαγής πυρήνα, θυμήσου και τους πρώτους Catalyst (πριν πάρουν αυτό το ηρωικό όνομα) και τους Nvidia :P
    Για τη Windows-υποστήριξη, πλέον είναι μια η άλλη. Κάτι Mobile GPUs που δεν τις υποστηρίζει πλέον η εταιρία κι έτσι οι drivers έχουν μείνει καναδυοτρεις γενιές πίσω, μπορείς άνετα να τις δουλέψεις στο Linux.

  • Blackfox

     Μια η άλλη είμαστε -πορωμένος από τα 6 με Clipper :P. Έλα να θυμηθούμε παρέα με νοσταλγία το Commander Keen σε 360K 5.25″ floppy, το DOS4GW και άλλα όμορφα… Και να προσπαθήσουμε να παίξουμε το C&C Red Alert μέσω 95 γιατί δεν είχαμε 8 MB RAM και μας έσωζε η Virtual! Petition για MemMaker στα 8 :P :P
    Όσο για τα προβλήματα λόγω αλλαγής πυρήνα, θυμήσου και τους πρώτους Catalyst (πριν πάρουν αυτό το ηρωικό όνομα) και τους Nvidia :P
    Για τη Windows-υποστήριξη, πλέον είναι μια η άλλη. Κάτι Mobile GPUs που δεν τις υποστηρίζει πλέον η εταιρία κι έτσι οι drivers έχουν μείνει καναδυοτρεις γενιές πίσω, μπορείς άνετα να τις δουλέψεις στο Linux.