Windows, Xbox360, PCs, τοστιέρες, όλα-σε-ένα

Πριν λίγο καιρό είχαν “παίξει” φήμες πως “τα Windows 8 θα παίζουν παιχνίδια του Xbox360”, και πολλά sites και blogs έσπευσαν να τις αναμεταδώσουν. Προσωπικά, προτίμησα να μην… εντρυφήσω στο ζήτημα, διότι αναγνώρισα πως πιθανότατα οι περισσότεροι αναμασούσαν μια είδηση που ξεκίνησε από κάποιον που “δεν είχε ακούσει κάτι καλά”: τα Windows 8 ΔΕΝ θα μπορούν “να παίζουν παιχνίδια του Xbox360”. Πού το ξέρω; Έχω “insiders” στη Microsoft; Θεία Φώτιση; Κληρονομικό Χτένισμα; Nope. Εϊναι απλά θεμα λογικής:

Όταν μια εταιρεία δημιουργεί “ένα παιχνίδι για το Xbox360”, κάνει ακριβώς αυτό – και προσέξτε την έμφαση: δημιουργεί “ένα παιχνίδι για το Xbox360“. Όχι “για άλλα”. Όχι “για PS3” (εκτός αν η συμφωνία της με τη Microsoft ξεκαθαρίζει πως μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο). Όχι για υπολογιστές, όχι για… τοστιέρες. Για το Xbox360. Το ίδιο, όμως, ισχύει και από πλευράς της Microsoft: όταν η Microsoft “κλείνει συμφωνία” για “την κυκλοφορία ενός παιχνιδιού στην κονσόλα της”, κάνει ακριβώς αυτό: κλείνει συμφωνία “για την κυκλοφορία ενός παιχνιδιού στην κονσόλα της“. Μόνο. Όχι αλλού. Όχι στα smartphones της, όχι στα Windows, όχι στις… τοστιέρες της. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει διαφορετική συμφωνία.

Η νέα φήμη: όλα το ίδιο

Τώρα, όμως, ξεκίνησε να “παίζει” μια νέα φήμη – που είναι πιο ρεαλιστική και που, πιθανότατα, αποτέλεσε την αφετηρία για την παραπάνω: η Microsoft, λένε, σκοπεύει να ενώσει τους κόσμους των Windows, Windows Phone και Xbox. Θέλει, λένε, να δημιουργεί μια πλατφόρμα, ουσιαστικά, ένα λειτουργικό σύστημα. Και αυτό είναι πάρα μα πάρα πολύ λογικό, ρεαλιστικό και, ναι, πιθανότατο. Δεν έχει καμία μα καμία σχέση με το προηγούμενο και δεν σημαίνει πως “το ένα θα μπορεί να παίζει τα παιχνίδια του άλλου”, μα ούτε και πως “το ένα θα μπορεί να τρέχει τα προγράμματα του άλλου”. Είναι… άλλη φάση..!

Για να το καταλάβετε, σκεφθείτε Linux: το Linux “κρύβεται” όχι μόνο “πίσω” από τα PCs μας, αλλά και από το Android, το Meego, τηλεοράσεις, φούρνους μικροκυμμάτων… Οπουδήποτε. Πρόκειται για ένα ευέλικτο λειτουργικό σύστημα που μπορεί να προσαρμόζεται, με προσθαφαιρέσεις λογισμικού, με τροποποιημένο κώδικα, σε πολλές και διαφορετικές συσκευές, για πολλές και διαφορετικές ανάγκες. Γιατί να μην θέλει και η Microsoft να αποκτήσει κάτι τέτοιο;

Ακριβώς, όμως, όπως το Android ΔΕΝ μπορεί να τρέξει “τις εφαρμογές που έχουν γραφτεί για τις `κομπιουτεράδικες` εκδόσεις του Linux”, άσχετα αν είναι μια διαφορετική εκδοχή του, έτσι και, για παράδειγμα, το “ενιαίο λειτουργικό σύστημα” της Microsoft δεν θα μπορεί “στην έκδοση για κονσόλα” να κάνει ό,τι και “στην έκδοση για PC” ή “στην έκδοση για smartphones” ή “στην έκδοση για tablets” ή… καταλαβαίνετε. Μα, τότε, “γιατί να θέλει να το εννοποιήσει η Microsoft” και να μην συνεχίσει ως έχει; Για λόγους οικονομίας φυσικά! Δείτε το αλλιώς:

Αντί να πρέπει να αναπτύξει από το μηδέν “το λειτουργικό του Xbox”, “την επόμενη έκδοση των Windows” κ.λπ., η Microsoft θα μπορεί να αναπτύξει ένα κεντρικό κομμάτι, έναν πυρήνα και ένα σετ βιβλιοθηκών με ρουτίνες, που θα είναι κοινές ανάμεσα στις διαφορετικές πλατφόρμες της. Σε αυτήν θα πέφτει ένα σημαντικό κομμάτι από την συνολική “ανάπτυξη κώδικα” της Microsoft, αλλά δεν θα είναι το μοναδικό.

Έχοντας έτοιμο αυτό το “κεντρικό”, το “κοινό” κομμάτι, η Microsoft θα μπορεί να “κουμπώνει” σε αυτό “επεκτάσεις”, ανάλογα με το “σε ποιά πλατφόρμα θέλει να το χρησιμοποιήσει”. Μιλάμε για το (επόμενο) Xbox; Θα μπορεί, π.χ., να “κουμπώσει” πρόσθετες ρουτίνες που θα ειδικεύονται στο gaming σε 3D τηλεοράσεις. Ή στη χρήση νευμάτων. Μιλάμε για smartphones; Θα “κουμπώνει” κομμάτια κώδικα που αφορούν π.χ. μόνο το σύστημα 4G για επικοινωνία στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας – που προφανώς δεν θα χρειάζονται στην εκδοχή για κονσόλα.

Αποτέλεσμα; Αφού θα αναπτύσσει το “κοινό” κομμάτι τους μια φορά, κέρδος χρόνου, πόρων, χρημάτων.

Φήμες… Απλά, φήμες…

Και για όσους θεωρήσουν πως αυτό είναι περίεργο, πως μάλλον δεν θα το κάνει, πως ναι, τελικά, πρόκειται για αβάσιμες φήμες… Χμμ… Για ξανασκεφθείτε το! Γνωρίζετε γιατί το “X-Box” ονομάζεται έτσι; Διότι οι developers παιχνιδιών τα αναπτύσσουν για αυτό χρησιμοποιώντας ένα σετ τεχνολογιών στις οποίες είχαν ήδη εμπειρία στο παρελθόν: τα Direct-X, που γνωρίζουμε από το χώρο των υπολογιστών. Αυτό ήταν το αρχικό πλεονέκτημα του πρώτου Xbox έναντι του ανταγωνισμού – η “οικειότητα” που είχαν οι προγραμματιστές με την πλατφόρμα από τον κόσμο των PCs. Δεν χρειαζόταν να ξαναμάθουν τα πάντα από το μηδέν, όπως στην περίπτωση του PlayStation 2. Και επειδή το πρώτο Xbox ήταν ουσιαστικά ένα PC (αντίθετα με το “τωρινό” Xbox 360), το πλεονέκτημα ήταν ακόμη μεγαλύτερο – και η παράλληλη ανάπτυξη τίτλων για PCs και Xbox 360 πολύ μα πολύ πιο εύκολη.

Ναι, όλα μαζί λοιπόν!

Άρα, οι νέες φήμες είναι ρεαλιστικότατες και, ναι, ποντάρω πως ακόμη και αν δεν δούμε να γίνονται πραγματικότητα στο κοντινό μέλλον, θα τις δούμε να υλοποιούνται κάποια στιγμή στο μέλλον. Ίσως ο καταναλωτής να μην μπορεί να αντιληφθεί το ότι η “βάση” των διαφορετικών πλατφορμών της Microsoft θα είναι η ίδια – όπως δεν μπορεί σήμερα να αντιληφθεί εύκολα πως το iPhone και το iPad έχουν μέσα τους ένα μικρό αλλά σημαντικό κομμάτι κώδικα από το Mac OS X. Αυτό που θα βλέπουν (και βλέπουμε), ως “απλοί καταναλωτές”, και αυτό που θα τους (και μας) ενδιαφέρει, θα είναι η “πρόσοψη”. Όποιος “πυρήνας” και αν “κρύβεται” σε κάθε πλατφόρμα, εμείς “θα βλέπουμε PC”, “θα βλέπουμε κονσόλα”, “θα βλέπουμε smartphone”…

Αλλά, φυσικά, τίποτα δεν θα εμποδίζει την περιστασιακή ενοποίηση τους σε κάποια σημεία. Π.χ. θα είναι ευκολότερη η υλοποίηση του Xbox Live ανάμεσα τους (κάτι που η Microsoft έχει αναφέρει πολλές φορές δημοσίως πως θέλει να κάνει, αν και μέχρι τώρα μας έχει δώσει μόνο “χλιαρές” εικόνες από αυτή της την προσπάθεια). Και φυσικά, το θετικότερο είναι πως, τότε, ναι, θα μπορούν και “τα Windows να παίζουν παιχνίδια του (τότε) Xbox”, αλλά ακόμη και “το smartphone να παίζει παιχνίδια του PC”. Με δυο προϋποθέσεις:

  • Τα παιχνίδια θα πρέπει να έχουν γραφτεί για τη νέα “πλατφόρμα” της Microsoft (ή να έχει ενσωματώσει κάποιου τύπου εξομοίωση ή virtualization των παλαιότερων πλατφορμών της) αλλά και, το σημαντικότερο…
  • Να αναφέρεται ρητά στην όποια συμφωνία ανάμεσα σε αυτήν και τους developers πως “οι τίτλοι θα κυκλοφορούν σε περισσότερες από μια πλατφόρμες” της.

Όχι, λοιπόν: δεν νομίζω πως “τα Windows 8 θα παίζουν παιχνίδια του Xbox” ή, τουλάχιστον και για να είμαι ακριβής, “του Xbox 360”. Τίποτα δεν αποκλείει, όμως, αν η Microsoft χρησιμοποιήσει τα Windows 8 ή τα επόμενα Windows 9 (που λέγεται πως δεν θα ονομάζονται καν έτσι και θα αποτελέσουν την πρώτη πραγματική “ενοποίηση των πλατφορμών της”), να δούμε “τα παιχνίδια του Xbox 1440 να παίζουν στα Windows Phone 13”, ή όπως, τέλος πάντων, θα ονομάζονται οι τότε “εκδοχές” των σημερινών της προσπαθειών.

Source:

Insider sources are suggesting that Microsoft has some pretty big plans for its PC, phone, and console businesses in the future. Of particular note is the idea that all three – and tablets and TVs besides – might all end up running the same version of Windows.

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.