Επαναστατική πλατφόρμα Augmented Reality από την 13th Lab

Η υπόσχεση της Augmented Reality, της “βελτιωμένης πραγματικότητας”, ήρθε και… σχεδόν απήλθε, αφού οι περισσότερες προσπάθειες στο είδος είναι, στην καλύτερη, “χλιαρές”. Μιλάμε, φυσικά, για όλες τις τεχνολογίες που επιχειρούν να συμπεριλάβουν ένα “επίπεδο πληροφοριών”, “επάνω” από τον πραγματικό κόσμο, με παραδείγματα όπως τη γνωστή εφαρμογή Layar για τα σύγχρονα smartphones.

Θεωρητικά, η ιδέα είναι καλή, και έχει τη βάση της στα… Heads Up Displays (HUDs) των μαχητικών αεροσκαφών: βλέποντας την οθόνη του smartphone ή του tablet του, μπορεί κανείς να δει “πρόσθετες πληροφορίες” να “αιωρούνται” επάνω από υπαρκτά αντικείμενα του… πραγματικού κόσμου. Π.χ. σημαδεύοντας μια τηλεόραση, θεωρητικά, μπορεί κανείς να δει πληροφορίες για αυτήν, για τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της. Θεωρητικά. Διότι, πρακτικά, η Augmented Reality χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα για να μας δείχνει “προς που είναι η κοντινότερη πιτσαρία” και “από που ανέβασε τις φωτογραφίες από τα μακροβούτια ο Μπάμπης”. Καλά είναι αυτά, μα όχι και τόσο χρήσιμα.

Τώρα, μια Σουηδική εταιρεία, η 13th Lab, υπόσχεται να αλλάξει την κατάσταση – ή, μάλλον, να… προσπαθήσει. Με έξυπνο προγραμματισμό, η εταιρεία κατάφερε να “στριμώξει” στο iPad 2 ένα σύστημα “τεχνητής όρασης για υπολογιστές”, γνωστού ως SLAM – εκ του Simultaneous Localization And Mapping, ή “Ταυτόχρονος Εντοπισμός Και Αντιστοίχιση Θέσης”, που αφού στα Ελληνικά ως “ΤΕΚΑΘ” ακούγεται αστείο, θα κρατήσουμε το “SLAM”..!

Το συγκεκριμένο σύστημα χρησιμοποιείται σε διαφορετική μορφή και από τη… NASA, επιτρέποντας σε αυτόνομα οχήματα να μπορούν να πλοηγηθούν “αυτόματα”, “από μόνα τους” σε ένα χώρο, δίχως να απαιτείται επέμβαση από κάποιον χειριστή. Η λογική του εντοπίζεται σε ένα συνδυασμό πληροφοριών που αντλούνται από GPS και ανάλυσης πρόσθετων πληροφοριών που αντλούνται από τους διαθέσιμους αισθητήρες μιας συσκευής (π.χ., στην περίπτωση του iPad, από κάμερες, γυροσκόπια και αισθητήρες απόστασης) ώστε η συσκευή να μπορεί να “καταλάβει” το γύρω της χώρο. Όχι απλά “να προσθέσει επάνω του πληροφορίες που έχουν καταχωρηθεί από κάποιον πως `θα μπορούσαν να παρουσιάζονται στο συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο`”, μα να τον “καταλάβει“. Η διαφορά είναι σημαντική, αφού στην μια περίπτωση απλά “παρουσιάζονται προετοιμασμένες πληροφορίες”, ενώ στη δεύτερη, της προσέγγισης του SLAM, το σύστημα γνωρίζει π.χ. πως αυτό που “βλέπει” είναι δρόμος, τοίχος κ.λπ., και μπορεί να διαχειριστεί ανάλογα τις πληροφορίες που έχει στη διάθεση του.

“Και γιατί είναι επαναστατικό αυτό;” θα ρωτήσει ο Μπάμπης, που νιώθει πως καλύπτεται από την ανάρτηση φωτογραφιών του σε υπάρχουσες λύσεις AR. Από μόνο του, ως δημιούργημα μιας εταιρείας, δεν πρόκειται για κάτι συνταρακτικό – στην καλύτερη, η 13th Lab θα μπορούσε να μας δώσει μια ενδιαφέρουσα, πολύ καλή εφαρμογή του είδους. Να, όμως, που η ίδια σκοπεύει να “ανοίξει” το σύστημα της, ώστε να μπορούν να το εκμεταλλευτούν και άλλοι για τη δημιουργία δικών τους εφαρμογών AR!

Όπως είπε ένας από τους ιδρυτές της εταιρείας, ο Peter Ivmark, στο GigaOm.com, στόχος της είναι να παράσχει έναν εύκολο τρόπο εκμετάλλευσης της, κατά τα άλλα, υπερβολικά advanced τεχνολογικής υποδομής της υπηρεσίας σε όποιον ενδιαφέρεται να “παίξει” με αυτήν. Έτσι, ακόμη και οι υπάρχουσες λύσεις AR θα μπορούσαν να κερδίσουν από τη χρήση της, αφού είναι πιο “έξυπνη” από ό,τι ένας συνδυασμός γεωγραφικών συντεταγμένων με αντιστοιχισμένες πληροφορίες – αυτό που κάνουν όλες οι σημερινές εφαρμογές AR.

Όσο για το “πώς λειτουργεί το σύστημα”, η 13th Lab παρουσίασε ήδη ένα παιχνίδι που δείχνει το σύστημα εν δράσει. Μετά από αυτό, το μέλλον της Augmented Reality φαίνεται πολύ πιο ενδιαφέρον (και μια… εξαγορά της εταιρείας από Google, Microsoft ή κάποιο άλλο “μεγαθήριο”, σχεδόν δεδομένη!).

Source:

While all this means that AR could easily dismissed as a gimmick, however, I think I’ve seen something that could — perhaps — help things take a significant step forward. It comes courtesy of Swedish company 13th Lab, a Stockholm-based startup that has been working on its own augmented-reality-like system.

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.