Apple: Ναι στο WebGL, αλλά για διαφημίσεις. Μόνο.

Το WebGL είναι μια από τις σημαντικότερες νέες τεχνολογίες του web, και ήδη υποστηρίζεται “με τα χίλια” από την Google – ενώ και η Mozilla δεν λέει όχι όσον αφορά στην υϊοθέτηση του. Στο άλλο άκρο, η Microsoft αντιτίθεται σε αυτό – και, τουλάχιστον, έχει κάποια πολύ καλή δικαιολογία. Η Apple, όμως, απλά… υποκριτικά, το δέχεται μεν, μόνο “εκεί που τη συμφέρει” δε: για να παρουσιάζει διαφημίσεις στις συσκευές της.

Ειδικά με την έλευση του ChromeOS, στο οποίο “ο ίδιος ο browser είναι το λειτουργικό σύστημα”, είναι περισσότερο από ποτέ επιτακτική η ανάγκη για τη χρήση τεχνολογιών όπως το WebGL. Τι είναι αυτό; Ίσως γνωρίζετε τι εστί OpenGL: πρόκειται για ένα “ανοιχτό” (όπως λέμε Open Source) API, μέσω του οποίου μπορούν να δημιουργούνται και παρουσιάζονται 3D γραφικά στον υπολογιστή. Αντίστοιχο με αυτό είναι το Direct3D των DirectX, που χρησιμοποιείται στα προϊόντα της Microsoft – κυρίως στα Windows και Xbox. Και αμφότερα, εδώ και χρόνια, “επιταχύνονται” από τις κάρτες γραφικών των υπολογιστών μας, επιτρέποντας την προβολή των εντυπωσιακών 3D γραφικών που μας παρουσιάζουν τα περισσότερα παιχνίδια.

Το WebGL, λοιπόν, είναι μια απλοποιημένη εκδοχή του OpenGL που λειτουργεί με παραπλήσιο τρόπο με εκείνο, αλλά είναι σχεδιασμένο για χρήση “στο Internet/μέσω browser”. Αφού και το WebGL μπορεί να “επιταχύνεται” από την κάρτα γραφικών, αποτελεί μια ιδανική λύση για την απεικόνιση εντυπωσιακών τρισδιάστατων γραφικών μέσω του browser. Θεωρητικά, χάρη σε αυτό, παιχνίδια σαν αυτά που παίζουμε στον υπολογιστή ή τις κονσόλες μας θα μπορούσαν να παρουσιάζονται μέσω του browser. Αντί για “επίπεδα” Flash Games θα μπορούσαμε να ταξιδεύουμε σε 3D κόσμους, δίχως να χρειάζεται η εγκατάσταση εξειδικευμένων εφαρμογών ή clients. Φαντασθείτε, π.χ., αντί να κάνετε εγκατάσταση το World of Warcraft, απλά να “μπαίνατε στο site του και να κάνατε login”.

Η Microsoft ορθώς αναφέρει πως κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα ασφαλείας. Βλέπετε, αφού το WebGL επιτρέπει την απεικόνιση “γραφικών κατόπιν επιτάχυνσης από την κάρτα γραφικών”, αυτό σημαίνει και πως “μιλάει απευθείας στην κάρτα γραφικών”. Και, θεωρητικά, θα μπορούσε κανείς να γράψει κακόβουλο κώδικα για να εκμεταλλευτεί πως μέσω του WebGL “παρακάμπτονται” οι τυπικές μέθοδοι προστασίας στο Internet – firewalls και antivirus, για να προκαλέσει ζημιές σε υπολογιστές. Πρακτικά, θεωρώ προσωπικά πως, το ότι μια νέα τεχνολογία έχει και αρνητικά, δεν σημαίνει και ότι θα πρέπει να την… εξοστρακίσουμε. Ναι, μπορεί να εμφανιστούν προβλήματα ασφαλείας, αλλά αυτό ισχύει για το… οτιδήποτε! Δηλαδή, επειδή και τα Windows 7, και πριν αυτά τα Vista, και πριν αυτά όλες οι προηγούμενες εκδόσεις τους, παρουσιάζουν “νέες τρύπες ασφαλείας” σε σχέση με το… DOS, θα πει πως θα έπρεπε να μείνουμε 20 χρόνια πίσω όσον αφορά στα λειτουργικά συστήματα, “μπαλώνοντας” συνέχεια τους… αρχαίους υπολογιστές μας; Τουλάχιστον, όμως, η “δικαιολογία” της Microsoft (που δεν θέλει να υποστηρίξει το WebGL διότι έχει ήδη υϊοθετηθεί από ανταγωνιστικές πλατφόρμες, αλλά και γιατι βασίζεται στο OpenGL ενώ η ίδια “πλασάρει” ως ιδανική τεχνολογία του είδους το Direct3D), ως ένα σημείο, “στέκει”. Η Apple, από την άλλη, δεν… κοπιάζει με δικαιολογίες: δείχνει εξαρχής πως την ενδιαφέρουν αποκλειστικά τα χρήματα, και όχι το “να παράσχει μια καλή εμπειρία χρήσης στους κατόχους των συσκευών της”. Γιατί; Διότι αποδέχτηκε το WebGL, αλλά για χρήση μόνο σε… διαφημίσεις!

Όπως αποκαλύφθηκε λοιπόν, το iOS 5 θα υποστηρίζει το πρότυπο WebGL. Όχι, όμως, για να παρουσιάζει εντυπωσιακά γραφικά μέσω browser. Όχι για να επιτρέψει στους κατόχους των συσκευών της να παίζουν εντυπωσιακά παιχνίδια στο web, να χρησιμοποιούν “πλούσιες” σε εμφάνιση αλληλεπιδραστικές εφαρμογές, όχι “για να βελτιώσει την εμπειρία του web”. Όπως συνέβη και με το Flash στο παρελθόν, η Apple… ποσώς ενδιαφέρεται για όλα αυτά. Να, όμως, που οι διαφημίσεις που παρουσιάζονται στο iOS, μέσω της πλατφόρμας της, iAds, θα υποστηρίζουν WebGL!

Για να καταλάβετε, είναι σαν να αγοράζεις μια τηλεόραση με υποστήριξη 3D, η οποία να μην μπορεί να προβάλλει ταινίες ή παιχνίδια 3D, επειδή ο κατασκευαστής της αποφάσισε να “περιορίσει” τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε… διαφημίσεις! Και να έχεις πληρώσει και-εγώ-δεν-ξέρω-πόσα για να την αποκτήσεις, για να μπορείς να φοράς τα 3D γυαλιά μόνο… ανάμεσα σε εκπομπές (!), για να δεις “τι εντυπωσιακό που φαίνεται το μιλκομπούκαλο” και “πώς τα Τσακίρης τσίπς βγαίνουν από την οθόνη”!

“Δικαιολογίες” όπως αυτές της Microsoft απλά… δεν στέκουν. Η Apple θα μπορούσε να πει πως έτσι περιορίζει την άμεση πρόσβαση στο hardware μόνο σε εγγεκριμένους συνεργάτες της, και το πιθανότερο είναι πως αυτοί δεν θα ήθελαν να βλάψουν το χρήστη ή τη συσκευή του. Αξίζει, βέβαια, να θυμίσουμε, πως ανάμεσα σε αυτούς τους “επίσημους συνεργάτες” συχνά-πυκνά συναντώνται εταιρείες που παρέχουν στους χρήστες π.χ. μια “εφαρμογή σημειώσεων με μορφή κειμένου” για τη χρήση της οποίας “διαβάζουν πληροφορίες” από… γυροσκόπια, GPS και WiFi, “κατακλέβουν” τα στοιχεία του χρήστη και τα χρησιμοποιούν για τους δικούς τους, διαφημιστικούς σκοπούς. Βέβαια… Καμία από αυτές τις εταιρείες δεν θα ήθελε να μας βλάψει ή, έστω, να εκμεταλλευτεί τα στοιχεία μας. Ω, ναι!

Αντίθετα, η Apple και-καλά δεν θα μπορούσε να ελέγξει τους ανεξάρτητους χρήστες που, π.χ., θα μπορούσαν να δημιουργήσουν “κακόβουλες ιστοσελίδες” και μέσω αυτών να βλάψουν, τελικά, το χρήστη ή τη συσκευή του. Ναι, αλλά υπάρχουν ήδη τεχνολογίες προστασίας από “τα κακά του web”, και θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιείται ένα πρόσθετο επίπεδο προστασίας ανάμεσα στον browser και την WebGL. Θα μπορούσε να ενεργοποιείται μόνο για “έμπιστα sites” ή να παρουσιάζεται προειδοποίηση στο χρήστη για τους πιθανούς κινδύνους που συνοδεύουν τη χρήση της. Ακριβώς όπως συμβαίνει με τα 3D γυαλιά και τις προειδοποιήσεις για την όραση μας. Όοοοχι όμως: κάτι τέτοιο δεν θα ήταν συμφέρον.

Ένας από τους λόγους εντοπίζεται στο ότι έτσι θα μπορούσε κανείς να δημιουργήσει, π.χ., εντυπωσιακές web apps που να είναι προσβάσιμες απευθείας μέσω του browser, δίχως η Apple να μπορεί να τις “ελέγξει” μέσω του App Store της. Ακριβώς όπως θα μπορούσε να συμβεί με το Flash, το οποίο έσπευσε να… χαντακώσει, με δικαιολογίες του στυλ “τρώει πολύ μπαταρία” και “δεν παρέχει καλή εμπειρία”, την ίδια στιγμή που υποστηριζόταν από όλες τις ανταγωνιστικές, παραπλήσιες συσκευές. Όποιος είχε και την παραμικρή αμφιβολία για το ότι οι εχθρικές κινήσεις της απέναντι στο Flash δεν αφορούσαν στην “εμπειρία χρήσης” αλλά στον έλεγχο του προσοδοφόρου App Store, και στο ότι θα μπορούσε “να παρακαμφθεί” μέσω του Flash… τι έχουν να πουν τώρα;

Source:

It was revealed today that Apple will be supporting WebGL in iOS 5, but limiting its use for only iAd developers. WebGL is a new rendering standard that lets developers create 3D animations and graphics in websites without the need for a plugin. Being used for iAds could mean lots of really annoying in-your-face ads to come with iOS 5 apps. But, Apple’s restriction of the technology to only iAds has other implications as well.

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.