“Στήστε” στα γρήγορα blog στο WordPress.com για συνεργασία με άλλους χρήστες

Θέλετε να στήσετε ένα blog για να γράφετε μαζί με φίλους σας; Η υπηρεσία WordPress.com συνδυάζει σχετική ευκολία με πλήθος δυνατοτήτων και μεγάλη ευελιξία – χαρακτηριστικά που καθιέρωσαν το WordPress ως την καλύτερη πλατφόρμα blogging. Ας δούμε, λοιπόν, πώς μπορείτε “να στήσετε” ένα blog σε αυτήν, να το προσαρμόσετε στα μέτρα σας, να προσθέσετε και άλλους χρήστες με τους οποίους θα συνεργάζεστε σε αυτό, αλλά και πως, στη συνέχεια, να “ανεβάζετε” posts με τον ευκολότερο δυνατό τρόπο, μέσω του extension ScribeFire για Firefox και Chrome. Επισκεφθείτε την, λοιπόν, και… Πάμε;

Επισκεφθείτε το WordPress.com και κάντε κλικ στο Sign up now (επάνω δεξιά) για να δημιουργήσετε ένα λογαριασμό στην υπηρεσία. Δεν θα ασχοληθούμε με την αρχική διαδικασία "δημιουργίας λογαριασμού και blog" αφού ο οδηγός του WordPress.com σας οδηγεί βήμα-βήμα σε αυτήν. Κατόπιν αυτού, όποτε επισκέπτεστε την υπηρεσία και εισάγετε (στα πεδία επάνω αριστερά) το όνομα και τον κωδικό σας, θα "μπαίνετε" στον προσωπικό σας πίνακα ελέγχου.

Από αυτόν (τον πίνακα ελέγχου) θα έχετε πρόσβαση στα στοιχεία του λογαριασμού σας καθώς και στα blogs σας (αφού μπορείτε "να στήσετε" περισσότερα από ένα, όπως θα δείτε από τις σχετικές οδηγίες στο dashboard σας). Ας τα αγνοήσουμε όμως αυτά για την ώρα - έχετε μπροστά σας καιρό για να "στήσετε" περισσότερα blogs. Για άμεση πρόσβαση στο πρώτο από τα blogs σας, που μόλις δημιουργήσατε, επιλέξτε το My Blog - Dashboard από το μενού στο ανώτερο τμήμα της σελίδας.

Ωραία, λοιπόν... Βρεθήκατε στο λεγόμενο "backend" του blog σας (το περιβάλλον διαχείρισης του "πίσω" από το blog, που, δηλαδή, "δεν το βλέπουν οι απλοί επισκέπτες του"), και συγκεκριμένα στην αρχική σελίδα του - που καλείται Dashboard. Προσέξτε πως αριστερά βρίσκεται μια σειρά επιλογών. Αυτές, ουσιαστικά, είναι τα μενού του WordPress (σε κάθετη παράταξη) από τα οποία ελέγχετε κάθε πτυχή του. Πάμε να προσθέσετε λογαριασμούς για τους χρήστες με τους οποίους θα συνεργαζόσαστε στο blog σας; Κάντε κλικ στο "Users" λοιπόν (τρίτο από το τέλος στο προαναφερθέν μενού).

Σε αυτό θα βρίσκεται ήδη ο δικός σας λογαριασμός, με ρόλο Administrator. Για να προσθέσετε έναν νέο χρήστη, αρχίστε εισάγοντας τη διεύθυνση email του στο πεδίο User E-Mail. Σημειώστε πως δεν αρκεί "να γνωρίζετε το email του": θα πρέπει να έχει και αυτός λογαριασμό στην υπηρεσία WordPress.com, οπότε καλέστε όσους "θα γράφουν μαζί σας" να γραφτούν και αυτοί. Μετά, εισάγετε εδώ ένα προς ένα τα email τους. Για καθέναν μπορείτε να επιλέξετε και έναν ρόλο, από το σχετικό pull-down μενού που εμφανίζεται λίγο πιο κάτω: Administrator είναι "ο γενικός κουμανταδόρος που μπορεί να κάνει τα πάντα". Μετά, οι ρόλοι πάνε κατά σειρά: Editor > Author > Contributor, με τον καθένα να έχει και λίιιγο λιγότερες δυνατότητες όσον αφορά στη διαχείριση του blog (π.χ. ο Contributor θα μπορεί μόνο να συνεισφέρει νέα posts). Για κάθε χρήστη θυμηθείτε να κάνετε κλικ στο "Add User" (λίγο πιο κάτω και αριστερά) ώστε όντως να προστεθεί στο blog (θα δείτε το νέο του λογαριασμό να εμφανίζεται στη λίστα στο ανώτερο σημείο της σελίδας).

Συνεχίστε με μια επίσκεψη στο Appearance - Themes, για να διαλέξετε ένα "θέμα" που θα προσδιορίσει την εμφάνιση του site σας. Το WordPress.com παρέχει αρκετά και ποιοτικά θέματα, μα θεωρούμε πως το πιο ευέλικτο είναι και το πλέον πρόσφατο από αυτά: το Twenty Ten, που θα επιλέξουμε και εμείς. Δεν χρειάζεται να βασίζεστε στην εικονούλα κάθε θέματος για να το εκτιμήσετε: μπορείτε ελεύθερα να κάνετε κλικ στο Preview για να δείτε "πώς θα `κάτσει` στο blog σας", ενώ με ένα κλικ στο Activate το επιλέγετε και ενεργοποιείτε. Φυσικά, τίποτα δεν σας εμποδίσει από το να αλλάξετε theme αργότερα.

Ακόμη και έτσι, αν το έχετε δοκιμάσει, αν θεωρείτε πως "είναι μια χαρά"... Κάντε κλικ καλού-κακού στο όνομα του blog σας (επάνω αριστερή γωνία) για να μεταφερθείτε σε αυτό αφού έχει "φορέσει" το theme που επιλέξατε, ώστε να το δείτε "εν δράσει" και "παίξτε" λίγο μαζί του για να βεβαιωθείτε πως σας κάνει. Αν ναι, επιστρέψτε στο backend και συνεχίζουμε. Αν όχι... Well, αν όχι, και πάλι επιστρέψτε στο backend και διαλέξτε άλλο θέμα! Duh!

Το θέμα φυσικά δεν είναι παρά η αρχή: με την προσθήκη Widgets, μικρών παραθύρων "για πρόσθετες πληροφορίες και λειτουργίες", μπορείτε να εμπλουτίσετε το blog σας και να διευκολύνετε την ανάγνωση και πλοήγηση σε αυτό, τη χρήση του, τον εντοπισμό θεμάτων κ.λπ. Για αυτό επισκεφθείτε το Appearance - Widgets. Αφού θέμα μας είναι η συνεργασία, θα προσθέσουμε τα widgets που κρίναμε σημαντικότερα για αυτό: "πιάστε" από το πλαίσιο Available Widgets και "τραβήξτε" σε μια από τις "Widget areas" (ή sidebars, ή ό,τι-όνομα-έχουν-στο-δικό-σας-theme - αλλά όποιο και αν είναι, "θα βρίσκονται δεξιά από το Available Widgets") τα Categories και Archives. Το Categories θα παρουσιάζει τις κατηγορίες στις οποίες θα εντάσσονται τα θέματα (posts) που θα ανεβάζετε, το Archives θα επιτρέπει εύκολη πρόσβαση στα παλαιότερα posts σας. Εμείς χρησιμοποιούμε όπως είπαμε το theme Twenty Ten, και έτσι τα προσθέσαμε στην Primary Widget Area (πρώτη-πρώτη).

Επιστρέψτε και πάλι "στο ίδιο το blog σας" για να δείτε πώς θα παρουσιάζονται οι κατηγορίες και τα Archives σας. Όλα καλά; Good, good... Ας συνεχίσουμε.

Προσθέστε μετά τα Archives, με τον ίδιο τρόπο, το Author Grid, που θα δείχνει "όσους γράφουν θέματα στο blog" και το Meta, που θα διευκολύνει την είσοδο-έξοδο τους σε αυτό παρέχοντας επιλογή login/logout. Όπως βλέπετε στην εικόνα μας, εμείς εκμεταλλευόμαστε το ότι το theme Twenty Ten έχει πολλούς χώρους για widgets για να τα ταξινομήσουμε κατά ομάδες. Έτσι, προσθέσαμε τα προαναφερθέντα στην Secondary Widget Area.

Άαααλλη μια επισκεψούλα στο blog σας -καθιερώστε το, "καλύτερα να είμαστε σίγουροι"- για να δείτε "πώς φαίνονται τα νέα widgets". Ως μοναχικοί τύποι, χωρίς συνεργάτες, εμείς έχουμε μονάχα τον υποφαινόμενο στο "Authors Grid" (που στην εικόνα μας, αφού το blog είναι In Greek, το βλέπετε σαν "Συγγραφείς").

Πίσω στο backend, στο Appearance και Widgets, συνεχίζουμε με την προσθήκη των Recent Comments που θα παρουσιάζει τα τελευταία σχόλια που έκαναν μέλη ή επισκέπτες του blog. Αφήστε τις επιλογές ως έχουν. Προσθέστε, επίσης, το Links, στο οποίο μπορείτε να έχετε μια λίστα με "blogs φίλων σας" ή που, απλά, σας αρέσει να διαβάζετε. Να προτείνουμε, αν θέλετε, να προσθέσετε και εμάς; We are your friends! Προσέξτε πως και αυτά εμείς τα προσθέσαμε σε διαφορετική ομάδα/widget area, και συγκεκριμένα στην First Footer Widget Area του Twenty Ten.

Άλλη μια δοκιμή: προσέξτε πως τα νέα widgets παρουσιάζονται στο footer (δηλαδή, "στο τέλος του site"). Αν το theme που επιλέξατε παρέχει και αυτό υποστήριξη για widgets και σε sidebar και σε footer, προτιμήστε να τοποθετήσετε στη sidebar "αυτά που χρησιμοποιείτε πιο συχνά" και στο footer "αυτά που είναι χρήσιμα περισσότερο ως αναφορές/πρόσθετα στοιχεία". Π.χ. τα "φιλικά sites" δεν είναι κάτι 100% αναγκαίο για το δικό σας blog - η πρόσβαση στα posts του, όμως, είναι, και άρα είναι καλύτερο να τοποθετηθεί στην γρηγορότερα προσβάσιμη sidebar.

ΟΚ, προσθέσαμε "λίστα με links" (το widget Links), γνωστή και ως Blogroll, αλλά... πού είναι "οι φίλοι μας" και τι είναι "αυτοί που ήδη υπάρχουν στη λίστα"; Αρχικά υπάρχουν κάποιοι προκαθορισμένοι σύνδεσμοι. Για να προσθέσετε τους δικούς σας, κάντε μια επίσκεψη στο Links - Add New και αρχίστε την καταχώρηση φιλικών sites ένα προς ένα. Σημειώστε πως, αν θέλετε, μπορείτε να δημιουργήσετε διαφορετικές λίστες με sites (π.χ. "φίλοι", "ενδιαφέροντα" κ.λπ.) και, στη συνέχεια, να προσθέσετε πολλές φορές το widget Links, επιλέγοντας κάθε φορά πως θέλετε να παρουσιάζει μονάχα μια από αυτές - ώστε να έχετε ξεχωριστές λίστες sites να προβάλλονται παράλληλα στη βασική σελίδα του blog σας.

Για να είναι οργανωμένα τα posts σας, καλό είναι να τα εντάσσετε σε κατηγορίες και να έχουν tags. Αμφότερα μπορούν να γίνουν από το tab Categories (στο "δεξί" τμήμα του ScribeFire). Οι "κατηγορίες" είναι ουσιαστικά "θεματικές ενότητες" (π.χ. "Γενικά", "Υπολογιστές", "Internet" - δείτε τις δικές μας, στην οριζόντια γραμμή κάτω από το λογότυπο). Τα tags από την άλλη είναι μικρές, περιγραφικές λέξεις που προσδιορίζουν "με τι έχει να κάνει το post". Συνήθως έχουμε 5-10 κατηγορίες, αλλά... εκατοντάδες tags. Για να προσθέσετε μια κατηγορία, διαλέξτε το Add Category. Για να εντάξετε ένα post σε μια (ή περισσότερες) κατηγορία, απλά επιλέξτε την από τη λίστα. Για να προσθέσετε tags, θα πρέπει να τα εισάγετε "χειροκίνητα" στο σχετικό πεδίο, στο κατώτερο σημείο του πλαισίου Categories.

Μπορείτε να καταχωρείτε posts μέσω του backend του blog σας, αλλά υπάρχει ένας ευκολότερος τρόπος: το ScribeFire Blog Editor για Firefox και Chrome. Ανάλογα με το ποιόν από τους δυο προτιμάτε, επισκεφθείτε την αντίστοιχη σελίδα όπου φιλοξενείται το ScribeFire "για τον δικό σας browser" και εγκαταστήστε το σε αυτόν (σας έχουμε τα link στο πλαισιάκι "Info" στο τέλος του θέματος). Καλύτερα να... μην αναλύσουμε το "πώς γίνεται η εγκατάσταση στον browser", έτσι; Ένα πλήκτρο είναι όλο κι' όλο... :-)

Στον Chrome, μετά την εγκατάσταση του, το ScribeFire θα είναι άμεσα προσβάσιμο από ένα νέο πλήκτρο στη μπάρα του. Στον Firefox είναι προσβάσιμο είτε από το μενού που εμφανίζεται με δεξί κλικ, είτε από το εικονίδιο "στη γραμμή καταστάσεως" (στο κατώτερο σημείο του παραθύρου). Για ευκολότερη πρόσβαση στον Firefox, κάντε δεξί κλικ σε ένα κενό σημείο της γραμμής πλήκτρων/διεύθυνσης/αναζήτησης (αυτή "με όλα τα πλήκτρα και το πεδίο όπου γράφουμε διευθύνσεις") και επιλέξτε Customize. Από το παράθυρο που εμφανίζεται, εντοπίστε το εικονίδιο του ScribeFire, "πιάστε" και "τραβήξτε" το σε όποιο σημείο της μπάρας επιθυμείτε.

ΟΚ, όλα έτοιμα; Όχι ακόμη... Το ScribeFire επιτρέπει εύκολο posting στο blog σας, μα πρώτα πρέπει να "του πείτε" και "ποιό είναι το blog σας" (τι, περιμένατε να... μαντέψει;!;)... Κάντε λοιπόν κλικ στο πλήκτρο του και, όταν εμφανιστεί, αν δεν σας ρωτήσει το ίδιο "ποιό είναι το blog σας", κάντε κλικ στο πλήκτρο "Add" και εισάγετε τη διεύθυνση του blog σας στο πεδίο "Please enter your blog's url".

Το ScribeFire θα αναγνωρίσει αυτόματα "πως είναι WordPress" και θα σας παρουσιάσει "τη διεύθυνση μέσω της οποίας θα μπορείτε να ανεβάζετε θέματα χωρίς να `μπείτε` στο ίδιο το blog". Μην προβληματίζεστε: απλά κάντε κλικ στο Next.

Ω, το πιο δύσκολο βήμα (εντάξει, αστειευόμαστε): δώστε στα δύο πλαίσια το όνομα και τον κωδικό με τα οποία έχετε πρόσβαση στο blog σας (αυτά που δηλώσατε στην υπηρεσία WordPress.com).

Το ScribeFire θα είναι σχεδόν έτοιμο: θα σας παρουσιάσει το όνομα και τη διεύθυνση του blog σας και θα περιμένει από εσάς να πατήσετε το Next. Άντε λοιπόν! Πατήστε το!

Και έτοιμοι! Όπως μπορείτε να δείτε, το ScribeFire επιτρέπει και την παράλληλη διαχείριση περισσότερων από ένα blogs - οπότε, αν φτιάξετε περισσότερα στο μέλλον, μπορείτε να τα προσθέσετε με τον ίδιο τρόπο, και να επιλέγετε από το μενού Blogs (στα δεξιά) "σε ποιό θέλετε να ανεβάσετε ένα νέο post". Για αρχή θα έχετε μονάχα το τωρινό blog σας. Εμείς είχαμε... εμ... περισσότερα, οπότε επιλέξαμε "αυτό στο οποίο θέλαμε να γράψουμε".

Για να γράψετε ένα post, απλά εισάγετε τον τίτλο του στο πεδίο Title: και ό,τι θέλετε να αναφέρεται σε αυτό στον μεγάλο λευκό χώρο "από κάτω". Όπως μπορείτε να δείτε, ακριβώς από επάνω θα υπάρχει μια σειρά πλήκτρων που πέρα από τη μορφοποίηση κειμένου θα σας επιτρέπουν και την εύκολη εισαγωγή εικόνων, βίντεο από το YouTube καθώς και τη δημιουργία λιστών. Για αυτά, όμως... Θα σας αφήσουμε να πειραματισθείτε!

Το ScribeFire παρέχει τρια modes απεικόνισης, προσβάσιμα από τα τρια πλήκτρα στο άνω αριστερά σημείο του: το πρώτο σας δείχνει "καλαίσθητο" το κείμενο σας με "κρυμμένο" τον κώδικα. Το δεύτερο ("Α" με αγκύλες) σας το δείχνει μαζί με τον κώδικα (αν δεν γνωρίζετε "πώς να τον πειράζετε", απλά αγνοήστε το) και το τρίτο... Το τρίτο κάνει το εξής πρωτότυπο: "τραβάει" την εμφάνιση του blog σας και τη χρησιμοποιεί για να σας παρουσιάζει μια προεπισκόπιση του "πώς θα μοιάζει το post σας πριν, όντως, το ανεβάσετε στο blog σας". Αρκετά χρήσιμο, έτσι;

Για να είναι οργανωμένα τα posts σας, καλό είναι να τα εντάσσετε σε κατηγορίες και να έχουν tags. Αμφότερα μπορούν να γίνουν από το tab Categories (στο "δεξί" τμήμα του ScribeFire). Οι "κατηγορίες" είναι ουσιαστικά "θεματικές ενότητες" (π.χ. "Γενικά", "Υπολογιστές", "Internet" - δείτε τις δικές μας, στην οριζόντια γραμμή κάτω από το λογότυπο). Τα tags από την άλλη είναι μικρές, περιγραφικές λέξεις που προσδιορίζουν "με τι έχει να κάνει το post". Συνήθως έχουμε 5-10 κατηγορίες, αλλά... εκατοντάδες tags. Για να προσθέσετε μια κατηγορία, διαλέξτε το Add Category. Για να εντάξετε ένα post σε μια (ή περισσότερες) κατηγορία, απλά επιλέξτε την από τη λίστα. Για να προσθέσετε tags, θα πρέπει να τα εισάγετε "χειροκίνητα" στο σχετικό πεδίο, στο κατώτερο σημείο του πλαισίου Categories.

Για να δημοσιεύσετε ένα post, απλά κάντε κλικ στο "Publish to όνομα-του-blog-σας", στο κάτω δεξιά άκρο του χώρου επεξεργασίας του post. Από το παραθυράκι που θα εμφανιστεί μπορείτε να επιλέξετε αν θέλετε άμεση δημοσίευση (αφήνοντας τα πάντα ως έχουν) ή, ενεργοποιώντας το draft, αν θέλετε "να το αφήσετε ως προσχέδιο" (π.χ. για να το επεξεργαστούν περισσότερο όσοι γράφουν μαζί σας στο blog πριν "το ανεβάσετε" ως post). Α, ναι: και ένας γρήγορος τρόπος να "τσιμπάτε" κείμενο από sites που σας αρέσουν για να το σχολιάζετε - για να οργανώνετε σημειώσεις κ.λπ.: απλά "μαρκάρετε το" με το ποντίκι, κάντε δεξί κλικ και επιλέξτε ScribeFire - Blog this page. Δυστυχώς, αυτό για την ώρα "πιάνει" μόνο στην "κλασσική" έκδοση του ScribeFire και στον Firefox, και όχι στην νεότερη (που είναι και η μόνη που έχει ο Chrome). Ο δημιουργός του, πάντως, έχει υποσχεθεί πως σύντομα θα προστεθεί πάλι αυτή η δυνατότητα και στη νέα έκδοση. Αυτάααα! Με' γειά το blog σας!

Info

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.