Σημειώσεις και οργάνωση με το OneNote

Το OneNote είναι μια από τις πιο… αδικημένες εφαρμογές της Microsoft – και είναι κρίμα διότι αποτελεί μια από τις καλύτερες λύσεις λήψης και οργάνωσης σημειώσεων. Αν και διαθέτει ένα τεράστιο πλήθος δυνατοτήτων, εμείς αποφασίσαμε να δούμε τις σημαντικότερες από αυτές μέσα από ένα απλό αλλά εκτενή οδηγό, που θα σας βοηθήσει να “το στήσετε” και να αρχίσετε να το χρησιμοποιείτε για να καταγράφετε και οργανώνετε στο πι και φι τις δικές σας σημειώσεις. Λέτς γκο, σάλ ουη;

Αφού τρέξετε το OneNote, αρχίστε δημιουργώντας ένα νέο Notebook για τις σημειώσεις σας. Αυτό γίνεται από το File - New - Notebook. Μπορείτε να έχετε πολλά διαφορετικά notebooks, ένα για κάθε θεματική ομάδα σημειώσεων - όσο εξοικειώνεστε με την εφαρμογή, τόσο θα... αυξάνεται ο αριθμός τους και θα οργανώνετε καλύτερα τις σημειώσεις σας.

Δώστε ένα όνομα για το Notebook σας και επιλέξτε, από το "χρωματιστό κουτάκι" δεξιά με την ένδειξη "Color", ένα χρώμα για αυτό (βοηθά στο να το ξεχωρίζετε αν έχετε πολλά Notebooks). Αγνοήστε τα διαθέσιμα προσχεδιασμένα templates και αφήστε ενεργό το Blank. Next! Next, είπα!

Δεν μας ενδιαφέρουν οι "δικτυακές ικανότητες" και "το πολυχρηστικό" της υπόθεσης, αφού θέλουμε το νέο μας Notebook για προσωπικές σημειώσεις και οργάνωση. Αφήστε λοιπόν ενεργό το "I will use it on this computer" και... Next!

Επιλέξτε το σημείο στο οποίο θα αποθηκευτεί, κάπου στο δίσκο σας. Προσωπικά, αποθηκεύω πάντα τις σημειώσεις μου σε ένα διαφορετικό δίσκο/partition από αυτόν "όπου βρίσκονται τα Windows", ώστε ακόμη και αν αλλάξω/αναβαθμίσω το λειτουργικό, να παραμένουν προσβάσιμες. Εναλλακτικά, μπορείτε να επιλέξετε ένα φλασάκι, ώστε να είναι εύκολη και η μεταφορά τους ανάμεσα σε υπολογιστές (π.χ. στον "σταθερό" του σπιτιού και το λαπιτόπι σας).

ΟΚ, έτοιμο το Notebook, το κατά κόσμον "σημειωματάριο" σας. Και τώρα; Κάθε σημειωματάριο στο OneNote μπορεί να περιέχει "θεματικές ενότητες" - ακριβώς όπως συνηθίζεται στα κλασσικά τετράδια/σημειωματάρια που χρησιμοποιούμε, τα οποία χωρίζουν το σύνολο σελίδων τους σε υποενότητες με "καρτελάκια". Στο OneNote αυτά τα "καρτελάκια" δεν βρίσκονται δεξιά, αλλά στο ανώτερο σημείο κάθε Notebook. Αρχικά θα υπάρχει μόνο ένα. Κάντε κλικ "μέσα του" και αλλάξτε το όνομα του σε ο,τι επιθυμείτε.

Για να δημιουργήσετε περισσότερες υποενότητες (φαντασθείτε το σαν "να μπορείτε να χωρίσετε όπως θέλετε ένα τετράδιο σε τμήματα"), απλά κάντε δεξί κλικ στον κενό χώρο δίπλα από την υπάρχουσα ενότητα και επιλέξτε "New Section".

Για ακόμη καλύτερη οργάνωση, μια υποενότητα μπορεί, με τη σειρά της, να έχει ακόμη μικρότερες υποενότητες - και τότε δεν ονομάζεται "Section" αλλά "Section Group". Αν σας θυμίζει κάτι, είναι γιατί το είδατε στο προηγούμενο βήμα: και αυτό δημιουργείται με τον τρόπο που είδαμε στο αμέσως προηγούμενο βήμα, επιλέγοντας "New Section Group" αντί για το... σκέτο "New Section".

Τώρα που γνωρίζετε πώς να χωρίσετε το σημειωματάριο σας σε ενότητες, ανάλογα με το "τι ύλη θέλετε να εντάσσεται σε αυτό", για να είναι ευκολότερη η οργάνωση της... Well, φτιάξτε τις! Σας δείξαμε το "πώς"! Δημιουργήστε όσες ενότητες (και "ομάδες ενοτήτων") κρίνετε πως χρειάζεστε για τις δικές σας ανάγκες.

Ακριβώς όπως το "ψηφιακό σημειωματάριο σας", στο OneNote, δεν είχε εξαρχής ενότητες και τις φτιάξατε εσείς όπως θέλατε, έτσι δεν έχει και συγκεκριμένο αριθμό σελίδων - ή, για την ακρίβεια, ξεκινά με μονάχα μια σελίδα. Όσο το χρησιμοποιείτε, τόσο προσθέτετε σελίδες σε αυτό. Οι σελίδες παρουσιάζονται στο μεγαλύτερο τμήμα του χώρου του OneNote και πάντα στο ανώτερο τμήμα τους βρίσκεται ο τίτλος τους. Αν δεν εισάγετε τίτλο, χρησιμοποιείται για αυτό το σκοπό η πρώτη γραμμή κειμένου που θα εισάγετε σε αυτές. Για λόγους ευχρηστίας, οι τίτλοι παρουσιάζονται και σε ένα πλαίσιο στο δεξί άκρο της εφαρμογής, στο ίδιο στυλ με τα "καρτελάκια" των ενοτήτων. Έτσι, είναι εύκολο από εκεί να "πηδάτε στα γρήγορα" από σελίδα σε σελίδα. Τα καλά της ψηφιακής εποχής... δεν χρειάζεται, πια, ξεφύλισμα! Ω, να τα είχαμε αυτά στην εποχή μου! Τα παλιά εκείνα χρόνια, που λέτε, εμείς... μπλα...μπλαμπλά...

Φαντάζομαι πως είδατε ήδη και "πώς γράφετε μέσα στις σελίδες σημειώσεων σας": απλά κάνετε κλικ σε ένα οποιοδήποτε σημείο τους και... well, και γράφετε. The end. Ξέρετε πια πώς να κρατάτε σημειώσεις, ξέρετε και πώς να τις οργανώνετε. Αυτό ήταν, έτσι; Εμ... Μισό: υπάρχει άλλη μια χρήσιμη δυνατότητα που βοηθά στη λήψη σημειώσεων: το OneNote μπορεί να "τραβά εικόνες" από... οτιδήποτε και να τις καταχωρεί ως σημειώσεις. Για αυτό έχει ήδη "καβαντζώσει" το συνδυασμό Windows Key+S (το Windows Key είναι "αυτό με τη σημαιούλα των Windows δίπλα από το space"). Ας το δούμε στην πράξη: έστω πως βρίσκεστε σε ένα εκπληκτικό site που σας έχει κάνει τρομερή εντύπωση και θέλετε να κρατήσετε μια σημείωση για να θυμηθείτε να το πείτε σε όλους τους φίλους σας. Να δείτε, ποιό θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα; Άραγε; Ε; Ποιό; ΧΜΜμμμΜμ! Για πάμε στο επόμενο βήμα...

Ενώ βρίσκεστε σε αυτό, λοιπόν, πατήστε Windows Key+S (ταυτόχρονα ντε!) και θα δείτε πως η οθόνη θα "ασπρίσει" (σαν να έπεσε ένα δίλιτρο ΦΑΓΕ επάνω της και δεν λέει να φύγει). Ο κέρσορας του ποντικιού θα αλλάξει σε "στόχαστρο". Τώρα, απλά, κάντε κλικ σε ένα σημείο της οθόνης με το αριστερό πλήκτρο του mouse και, δίχως να το αφήσετε, "τραβήξτε" το ποντίκι για να επιλέξετε ένα παραλληλόγραμμο στην οθόνη. Το παραλληλόγραμμο "θα φαίνεται καθαρό", σαν να... σκουπίσατε τα προαναφερθέντα γάλατα. Ε, αυτό είναι "η επιλογή σας", και θα σωθεί στο OneNote ευθύς αμέσως ως νέα σημείωση!

Να, για του λόγου το αληθές και διότι αλλιώς δεν θα μας πιστεύατε, το OneNote με την εικόνα που μόλις τσιμπήσαμε εμείς από εκείνο το εκπληκτικό site που σας λέγαμε. Μωρέ, θα σας λέγαμε ποτέ ψέματα για το πώς λειτουργεί το OneNote; Εμείς; Ε; Ποτέ! Για ποιούς μας περάσατε;

Η εικόνα/σημείωση που "τσιμπήσατε" θα έχει ενταχθεί στο προκαθορισμένο χώρο για "ανοργάνωτες, χύμα σημειώσεις", ο οποίος, αν δεν έχετε πειράξει τις επιλογές του OneNote, θα είναι ο Unfiled Notes (θα το βρείτε κάααατω-κάτω στα υπάρχοντα σημειωματάρια σας, στο αριστερό σημείο της οθόνης). Έστω λοιπόν πως η σημείωση σας εντάσσεται θεματικά σε μια ενότητα που εσείς δημιουργήσατε νωρίτερα στο σημειωματάριο σας. "Πιάστε" το "καρτελάκι του ονόματος της" (από το δεξί πλαίσιο της οθόνης) και "τραβήξτε το επάνω από το όνομα" του σημειωματαρίου στο οποίο θέλετε να τη μεταφέρετε (στο αριστερό πλαίσιο της οθόνης). Done! Μόλις "οργανώσατε" μια σημείωση σας! How swell!

Φυσικά, το ότι μια σημείωση είναι "τσιμπημένη" από το desktop, από το Internet, γενικά έχει ληφθεί "ως φωτογραφία" με το συνδυασμό Windows Key+S που είδαμε νωρίτερα, δεν θα πει πως δεν μπορείτε να την... επεκτείνετε: όπως και με κάθε άλλη σημείωση, μπορείτε να κάνετε κλικ οπουδήποτε και να προσθέσετε περισσότερο κείμενο. Μπορείτε επιπλέον να κάνετε copy-paste κείμενα, εικόνες, οτιδήποτε θέλετε ανάμεσα σε σημειώσεις, έτσι ώστε π.χ. να φτιάξετε μια μεγάαααλη σημείωση που θα περιέχει μικρότερες "σημειωσούλες" για ένα θέμα που σας ενδιαφέρει.

...γνωστός και ως Οδυσσέας Κουράφαλος, αρχικός υπεύθυνος για το unregistered. Συντάκτης, γραφίστας, "μαλτιμηντιάς", φανατικός της science fiction και των αστείων γατιών στου ιντερνέτ. "Δηλώνω graphics whore" (παίζω Ms. Pac-Man στο MAME με 2xSAL και το πρώτο Max Payne με FXAA antialiasing). Load "unreg*",8,1.